Jag klurar på om det skulle funka att installera elpatroner i våran gamla oljepanna. Kruxet är att vi har bara en fas 25A in i huset. På pannan finns 2st r32 pluggar. Huset är på 100 + 20 m2 vi har även en kamin att stödelda i. tror ni att 4kw skulle räcka? Kanske med effektvakt?
 
Risken med elpatron i oljepanna är att en stor del av värmen går ut i skorstenen.

Jag antar att huset inte är väldigt väl isolerat och då är nog 4kw i underkant. En kraftigare luftvärmepump kan ge dig 4-5 kw ner till -15 normalt sett men den belastar säkringen klart mindre. Var i dalarna bor du?
 
Borlänge, de ska ev dra förbi fjärrvärme i framtiden så jag känner inte för att investera alltför mycket men samtidigt så är oljepannan väldigt oeffektiv och oljan är inte gratis. Tänkte isf spara oljebrännaren som reserv men när den inte används trycka i en klump med isolering i skorsten..
 
Efter lite funderade så har vi beslutat oss för att dra in 3 fas i huset så då löser det sig.
 
Vad är det för panna? Pellets? Sen är ju 3-fas alltid trevligt men räkna inte med att el är så mycket billigare än olja.
 
En elpatron har väll nästan 100% verkningsgrad. Oljepanna från 1948 50%. Om elen kostar 1,29 kr kwh och oljan betalar vi 12,7kr/l. Det får jag till ca 2,50 kr kwh eller har jag räknat helt galet?
 
Du slipper ju även besiktningen av oljetanken. Eventuellt sotaren också. Dessutom känns elpatron mer driftsäkert än oljebrännare.
 
Men ska TS satsa på enbart el vore det väl läge att se sig om efter en beg elpanna istället. De är ju inte dyra, och harbetydligt lägre förluster.
 
Andreas H, läs #3 så är det nog ingen ekonomi att byta panna om det blir fjärrvärme.

Plugga skorsten och lägg isolering på och runt pannan OM det är onödigt varmt i pannrummet.
Sedan det vanliga om fukt och mögel med kall murstock.

Protte
 
Ja d där med fuktproblem verkar komma som ett brev på posten, jag funderar på att ska installera en avfuktare på vinden, samma typ som för husgrunder.
 
Nu bor jag i NorraNorrland och här är ju postgången lite si och så så jag har inte sett till något brev med fukt och mögel trots VP och pluggad skorsten.

Protte
 
  • Gilla
PNF och 1 till
  • Laddar…
Tar upp denna tråden då vi funderar på att ersätta oljeeldningen när oljan i tanken är slut. Förutsättningarna är att det är en riktigt gammal ctc-panna från ca 70.

Det är ett fritidshus så det eldas med okej sparsamt oavsett.

nu funderar vi på antigen elpatron i pannan eller att sätta in Luft-luft eller luft-vatten. Tips?

stort hus ca 300m2 150+150 (två plan).

om man kallställer murstocken. Kan man bygga om den för vedeldning?
 
Skulle satsa på luft/vapen om det är ett så stort hus.

Murstocken skall vara dimensionerad för vedeldning. Är den gjord för olja kan den vara för trång. Kolla med sotaren.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Ja, ni bör definitvt satsa på att fortsätta använda ert vattenburna värmesystem som når ut i hela huset. En luft/luft pump gör inte det. En värmepump betalar sig ruskigt fort med de elpriser som är nu och kan förväntas framöver.

Säkerställ bara att värmepumpen klarar av att leverera tillräckligt hög temperatur ut till radiatorerna, det kan vara så att ert system är designat för höga temperaturer från oljepannan.

Nyare värmepumpar brukar klara detta men värt att kolla upp.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Skulle satsa på luft/vapen om det är ett så stort hus.

Murstocken skall vara dimensionerad för vedeldning. Är den gjord för olja kan den vara för trång. Kolla med sotaren.
Tack för tipsen! Hoppas det går, huset är från 1890 så jag hoppas murstocken är original och borde då inte varit byggd för oljeeldning. Men den får ju inspekteras oavsett…!?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.