A
Fibern kommer in i källaren och går till en fiberdosa/ljusomvandlare. Sen löper den vidare utanpå en innervägg in till nästa rum. I nästa rum, pannrummet, siter mediaomvandlaren i ett racketskåp.

Det är alltså i första rummet jag vill gömma kabeln och fiberdosan. Jag håller på att riva ut källaren. Kan jag lägga fiberkabeln i ett rör i innerväggen och bygga in fiberboxen i nån lucka i väggen, typ nån inspektionslucka.

Har försökt få tag på telia öppen fiber, men det är ett helvete att få tag på dem..
 
J
Johan1975z skrev:
Fibern kommer in i källaren och går till en fiberdosa/ljusomvandlare. Sen löper den vidare utanpå en innervägg in till nästa rum. I nästa rum, pannrummet, siter mediaomvandlaren i ett racketskåp.

Det är alltså i första rummet jag vill gömma kabeln och fiberdosan. Jag håller på att riva ut källaren. Kan jag lägga fiberkabeln i ett rör i innerväggen och bygga in fiberboxen i nån lucka i väggen, typ nån inspektionslucka.

Har försökt få tag på telia öppen fiber, men det är ett helvete att få tag på dem..
Den första dosan antar jag du menar är ett fiberuttag. Ingen omvandlare där alltså. Däremot sitter det säkerligen en annan typ av fiberkabel, en sk fiberpatch ansluten. Den går sedan fram till din mediaomvandlare. Absolut kan du själv köpa en fiberpatch i lagom längd, och dra den hur du vill. Flytta bara inte själva uttaget, då är du illa ute. Din tanke med inspektionslucka är bra. I princip har jag gjort exakt det du tänker dig, men jag förberedde i förväg i stället, och de hade inga invändningar. Troligen så har du en blå sk SC-kontakt i båda ändarna.
Lite bilder som kanske förklarar mer. Bland annat uttaget vid ett schakt jag har i hallen.
En infogad fiberpatchkabel längs väggen.
Mediaomvandlaren bakom TVn.
En dosa jag använde ett tag för att förlänga patchkabeln, använder inte den längre men du ser tydligt SC-kontakterna där tillsammans med ett mellanstycke.
Fiberuttag monterat på vägg med anslutna kablar och isolering synlig i schaktet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppet fiberuttag med synliga kontakter och anslutningar, avsett för fiberpatchkabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fiberuttag och mediaomvandlare fastsatta vid vägg, med ansluten fiberpatchkabel längs golvlisten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En fiberpatchkabel som är infogad längs en vit dörrpost och golvsockel i en hall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kabelkanal för fiberpatch på en vitmålad vägg och vitmålat tak, invändig hörna av ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En öppen vit fiberdosa med en gul fiberpatchkabel ansluten via blå SC-kontakter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
A
J Jocke Best skrev:
Den första dosan antar jag du menar är ett fiberuttag. Ingen omvandlare där alltså. Däremot sitter det säkerligen en annan typ av fiberkabel, en sk fiberpatch ansluten. Den går sedan fram till din mediaonvandlare. Absolut kan du själv köpa en fiberpatch i lagom längd, och dra den hur du vill. Flytta bara inte själva uttaget, då är du illa ute. Din tanke med inspektionslucka är bra. I princip har jag gjort exakt det du tänker dig, men jag förberedde i förväg i stället, och de hade inga invändningar. Troligen så har du en blå sk SC-kontakt i båda ändarna.
Här är en bild på fiberomvandlaren som jag vill bygga in då. Måste jag sätta rör eller kan jag spika fast kabeln inne i väggen?
Jag har rivit hela gipsväggen som dosan sitter på. Dosan sitter bara kvar på en liten gipsbit.
Menar du att jag kan lossa kabeln mellan omvandlare och mediaomvandlaren i pannrummet?
 
  • Fiberomvandlare monterad på en delvis riven gipsvägg med synlig kabel och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Johan1975z skrev:
Här är en bild på fiberomvandlaren som jag vill bygga in då. Måste jag sätta rör eller kan jag spika fast kabeln inne i väggen?
Jag har rivit hela gipsväggen som dosan sitter på. Dosan sitter bara kvar på en liten gipsbit.
Menar du att jag kan lossa kabeln mellan omvandlare och mediaomvandlaren i pannrummet?
Japp, du ser exakt samma fiberuttag i mitt schakt. Det är dock ingen omvandlare. Var väldigt väldigt försiktig. Ett enda dammkorn på kontakten och den måste tvättas av med speciell utrustning. Se till att du har ett mellanstycke eller en skyddspropp i gummi att skydda fibern med under tiden du flyttar om.
 
J
Insida av en elektrisk installationsdosa med blå anslutningsklämma och genomföring för kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är insidan. Du kan inte spika den som en kulo, för då skadar du den. Köp flexslang tex.
 
A
J Jocke Best skrev:
Japp, du ser exakt samma fiberuttag i mitt schakt. Det är dock ingen omvandlare. Var väldigt väldigt försiktig. Ett enda dammkorn på kontakten och den måste tvättas av med speciell utrustning. Se till att du har ett mellanstycke eller en skyddspropp i gummi att skydda fibern med under tiden du flyttar om.
Kan jag inte öppna locket på fiberboxen. Skruva fast den i taket tillfälligt. Förbereda en box i väggen och lägga den i ett 8 mm rör. Röret skär jag upp och sen tejpar igen :)
 
J
Johan1975z skrev:
Kan jag inte öppna locket på fiberboxen. Skruva fast den i taket tillfälligt. Förbereda en box i väggen och lägga den i ett 8 mm rör. Röret skär jag upp och sen tejpar igen :)
Jag hade inte lossat uttaget. Går fibern av vilket den lätt gör, mycket lättare än vad du tror, så får dom blåsa om den hela vägen från ute i gatan vid närmsta fosskåp. Kostar lätt några tusen. Men det är manligt att prova! Jag ser ju att du redan frilagt inkommande:cool:
 
A
J Jocke Best skrev:
Jag hade inte lossat uttaget. Går fibern av vilket den lätt gör, mycket lättare än vad du tror, så får dom blåsa om den hela vägen från ute i gatan vid närmsta fosskåp. Kostar lätt några tusen.
Det är alltså kabeln som kommer in från gatan till dosan som man lätt kan förstöra? Det är säkrare att lossa denna kabel och se till att det är dammfritt, än att lossa och flytta hela dosan?
 
J
Johan1975z skrev:
Det är alltså kabeln som kommer in från gatan till dosan som man lätt kan förstöra? Det är säkrare att lossa denna kabel och se till att det är dammfritt, än att lossa och flytta hela dosan?
Njae, kabeln från gatan är mycket dyrare att skada. Viker du den så går den lätt av. Det är kabeln som går vidare till din mediaomvandlare som är billig att byta. Går något fel köper du en ny för hundra kronor.
Här är den vanligaste installationen. Den blå kabeln är patchkabel, billig och enkel. Den som kommer i en list är inkommande och skyddad. Precis som hos dig. Enda skillnaden är att den blåa är längre hos dig.
 
  • Installation med mediaomvandlare och skyddad inkommande kabel i list, kopplad till en längre blå patchkabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
J Jocke Best skrev:
Njae, kabeln från gatan är mycket dyrare att skada. Viker du den så går den lätt av. Det är kabeln som går vidare till din mediaomvandlare som är billig att byta. Går något fel köper du en ny för hundra kronor.
Här är den vanligaste installationen. Den blå kabeln är patchkabel, billig och enkel. Den som kommer i en list är inkommande och skyddad. Precis som hos dig.
Ok, tack. Ska nog försöka få tag på nätägaren igen.. Bäst är väl att flytta boxen till utsidan fasaden och dra en ny fibetpatchkabel invändinggt i rör.
 
J
Johan1975z skrev:
Ok, tack. Ska nog försöka få tag på nätägaren igen.. Bäst är väl att flytta boxen till utsidan fasaden och dra en ny fibetpatchkabel invändinggt i rör.
Ja det funkar ju bra med. Så bygger man ibland.
 
C
Jag gjorde precis denna manöver med att flytta kopplingslådan. Installatören hade dessutom virat upp ca en meter fiber utan skyddsduct i den lilla lådan som jag försiktigt fick lirka ut, utan att böja den. Sedan kapa av PEM-röret den gick i, och lirka ut hela kontakten genom det för att flytta den.

Om man bara är noggrann och försiktig så går det fint - behöver inte vara överdrivet orolig för att skada den. Böj inte mer än en radie på ca 3 cm bara, och skydda kontakten som sagt.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.