Var tycker ni vi bör placera en luft-luftvärmepump? Röda pilen (golvmodell)
eller blåa?

Min fru tycker blåa av praktiska skäl - den är inte i vägen. Jag har lutat åt den röda eftersom jag tycker att det förstör torpkänslan om värmepumpen blir för iögonfallande.

Vad tycker ni om det rent estetiska?

Har läst att det är bra med lång "kastlängd" för värmepumpen för då blir spridningen bättre och i det avseendet är väl blåa placeringen bättre.

Kanske bordet stör luftförflyttningen för mycket om man väljer den röda placeringen.
 
  • Kök med vitt tema, två dörröppningar och en rund matplats, röd och blå pil visar olika placeringar för en luftvärmepump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Av erfarenhet skulle jag satt den vid röd pil, för du menar väl under fönstret ??
Likt golvvärme får man varma golv när luften blåser ut lågt, och som känt stiger värme, så spridningen är inget problem.
Jag skulle absolut inte ha den vid den blåa pilen vid högt montage, då blir det blåsiga måltider.
Var på middag hos bekanta med liknande montage, de kunde inte ha ljus på bordet, och jag blev tokig av att sitta i blåset.
 
  • Gilla
PierrePierre och 1 till
  • Laddar…
Vi har våran uppe på väggen i torp, lite svala golv får vi. Men det känns också att värmen trycker bort all kall luft. Blev en otroligt bra ventilation i hela torpet. Har aldrig haft en luftvärmepump tidigare, men all råhet i luften försvann med pumpen. Vårt är 1,5 plans torp på 115kvm.
 
  • Gilla
PierrePierre
  • Laddar…
Jag tycker inget av förslagen är riktigt bra, även om det blir varmt och gott i köket blir det också blåsigt. Finns en planritning månntro?
Är vedspisen OK är det förmodligen andra ställen i huset där det finns större behov av värmetillskott.
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Av erfarenhet skulle jag satt den vid röd pil, för du menar väl under fönstret ??
Likt golvvärme får man varma golv när luften blåser ut lågt, och som känt stiger värme, så spridningen är inget problem.
Jag skulle absolut inte ha den vid den blåa pilen vid högt montage, då blir det blåsiga måltider.
Var på middag hos bekanta med liknande montage, de kunde inte ha ljus på bordet, och jag blev tokig av att sitta i blåset.
Ja, precis, under fönstret menar jag.

Just den aspekten med "drag" vid matbordet hade jag inte tänkt på - värt att tänka på.

Placeringen vid röda pilen tar ju mer plats än ett element och så det kanske inte är optimalt att ha ett bord framför. Men det kanske funkar tillräckligt bra. Vilken plats det än blir kommer ju bli en kompromiss av något slag.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag tycker inget av förslagen är riktigt bra, även om det blir varmt och gott i köket blir det också blåsigt. Finns en planritning månntro?
Är vedspisen OK är det förmodligen andra ställen i huset där det finns större behov av värmetillskott.
Tyvärr finns ingen planritning. Jag kanske kan göra en enklare skiss. Men som indikeras på bilden är köket mitt emellan vardagsrummet och hallen. I hallen finns en trappa som leder upp till ett allrum, sedan ett sovrum innanför. Torpet är totalt 60 kvm.

Vedspisen funkar bra.
Men den viktigaste funktionen är egentligen underhållsvärme då vi inte är där. Vissa säger att det kan vara bra med en värmepump som via fläkten sprider värmen från en eldstad vidare i huset mär man är på plats.
 
Gör en enkel skiss så kan du säkert få bra tips om klok placering av innedelen till värmepumpen.
 
  • Gilla
PierrePierre
  • Laddar…
Möjligen skulle en placering i hallen vara ett alternativ för att fortfarande ha värmen rätt centralt men samtidigt i ett rum utan eldstad.

Men då måste vi flytta på kyl eller frys och förmodligen ta bort köksdörren (som syns på bilden).

Ett annat problem som då uppstår är placeringen av uteenheten. Man vill ju inte ha den rätt framför entrén helst - så vacker är den inte.
 
  • Korridor med trägolv och grön matta, dörr till vänster och fönster med svarta gardiner rakt fram, potentiell plats för värmepump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Monterade pump i ett hus jag hyrde. Upptill på kortväggen i en lång hall. Rakt fram låg sovrummet, på höger o vänster sida dörrar till bad och kök.
Dörrarnas öppningssida var mot pumpen, så genom att ställa dörrarna halvöppna styrde de luften in i bad/kök.
Nått man kan tänka på och använda om det går.
 
Blåseffekten är tydlig och vid ett matbord direkt olämpligt. i blåsets riktning går det inte ha ljus tända.
självklart går det att sätta ner fläktens hastighet men då behövs det göras frekvent. har två pumpar med egen erfarenhet.
en annan erfarenhet är att utedelen bör stock på backen om man har träfasad. Vi får resonansljud när fläkten går igång.
 
  • Gilla
PierrePierre
  • Laddar…
Vår sitter nära öppnaspisen, och nära matbordet, men riktat utblåset så inget blås finns vid matbordet. Har en Mitzu pump som sitter på väggen ute, det är en timmerstuga, inte ett ljud från pumpen inne via stommen. Kan nog vara tur eller så är massan så stor i väggen. Den sitter mellan trappan upp till övervåningen och öppnaspisen. Är riktigt imponerad över att det blir så varmt både uppe och nere i en del av huset där vi tidigare haft kallt.
 
  • Gilla
PierrePierre
  • Laddar…
Trappa till vänster spis till höger Vägg med vit luftvärmepump ovanför träpanel, trägolv i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
PierrePierre
  • Laddar…
Tack för alla svar!

Det blir med 99% säkerhet placering i hallen. Då kommer luften blåsa rakt in i köket och man får upp värmen för trappan. Rören kan dras ovanför ytterdörren på utsidan så uteenheten sitter på sidan av farstun och därmed hyfsat gömd.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Låter bra!
Tänk bara på att inte ha utedelen där ni är mycket, dom låter mera än man tror. På sommaren kör man kanske kyla, då hörs utedelen rejält. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.