Hej!

Bor i ett Ljusne-Woxna hus byggt 1960 i vilket vi ämnar ändra planlösningen lite i samband med en köksrenovering.
Vi vill riva lite väggar och öppna upp till taket vid några öppningar för att få lite mer känsla av rymd.
Tänkte därför att jag postar här för att få lite tips av den samlade expertisen på forumet.
Handritad sektionsritning av ett hus som visar innerstruktur med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ritning av ett hus med röd och grön markering för att visa planerade ändringar i väggar och takhöjd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När badrummet gjordes om för några år sen ersatte man den yttre badrumsväggen mot hallen med en ny längre vägg och dörren flyttades vilket medförde att de två grön-markerade dörröppningarna är borttagna och det är öppet till taket i hallen

Den rödmarkerade delen av hjärtväggen mot hallen är idag en pardörr där vi skulle vilja öppna upp till taket. dock inser vi att vi måste avlasta mellanbjälklaget på något sätt.
Min tanke är att sätta in en Regel/balk, är dock osäker på vilken dimensionering som krävs?
Hjärtväggen är 85 mm tjock i hallen och spannet på öppningen skulle bli 1700 mm.

Hjärtväggen som delar kök och matrum är 3050 mm lång och där vill vi ta bort hela, och behöver därför dit med någon sorts avlastning. Några förslag på dimensionering där med skulle vara till mycket hjälp!

Den sista rödmarkerade väggen har jag fått till att det inte kan vara en bärande vägg, och har därför börjat plocka ner tretex skivorna för att se hur väggen är uppbyggd. Dock hitta ja två rejäla balkar som utifrån dimensionerna verkar ha någon sorts bärande funktion så de får nog vara kvar. Funderar bara på vad de bära upp eftersom de går längs med mellanbjälklaget
Interiör av ett rum i renovering med öppen bjälklag, oslipat trä och pågående arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(är alltså två balkar högst upp som verkar sitta i ytterväggen)

Tack på förhand
 
Öppningen mellan hall och vardagsrum rymmer idag en mindre avväxling ovanför pardörren. Vill ni utöka öppningen till 1,7 m krävs en ny balk som avväxling. Att öppna upp till innertaket kräver att balken kan fällas in i bjälklaget. Ett garanterat krångligt och kostsamt ingrepp. Väggen mellan kök och matrum måste också avväxlas. Där blir det fråga om en ganska rejäl balk. Gissningsvis i intervallet 90x315 - 90x405 mm om man väljer limträ. Man kan komma ner i balkhöjd om man väljer bredare balkar. Väggen mellan matrum och vardagsrum verkar ha tillkommit i efterhand. Den är byggd på ett mer gammaldags sätt. Jag känner inte till vilka egenheter som utmärker Ljusne-Woxna hus, men det kan ju röra sig om någon form av elementhus. Då är det alltid bäst att vara noggrann och försiktig.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tack för det snabba svaret, uppskattas mycket! Uttryckte mig nog lite klumpigt, menade att vi vill öppna upp så mycket som möjligt mellan vardagsrum och hall, men inte fälla in balken i mellanbjälklaget. Vad tror du om dimensionering på en avväxling i ett sådant läge?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.