Hej.

Jag ska montera ett skjutparti 21X30 till ett enplanshus. Bärlinan som avväxlar den tre meter breda öppningen är 45x220 och partiet är inte bärande. Finns det risk att 45x220 kan sätta sig något med tiden? Huset är helt nybyggt. Det står i monteringsanvisningen att:

”Viktigt! Partierna är inte bärande. Extern vikt får därför inte belasta konstruktionen. I de fall nedböjning från ovanliggande konstruktion kan förväntas, fixera överstycket med vridjärn utan stum klossning. I de fall mycket små, eller inga nedböjningar från ovanliggande konstruktion förekommer, kan stum infästning användas.”

- Vad är ett vridjärn?
- Behöver jag vara orolig för nedböjning när bärlinan är 220 med 3 m spännvidd i ett fack?
 
Inte bärande skriver du. Den bör jag vara bärande för något, sig själv om inget annat. Min killgissning är att det är ok. Någon har ju ritat huset på det viset och tanken är nog inte att den skall hänga ner sig.
Jag har en liknande öppning, 32 till och med. Jag har dubbla 45x220 men det var mest ”för säkerhets skull”. Det går ju att räkna på också om man är nervöst lagd ;)
Svenskt trä har en massa guider, både online och i app.
 
  • Gilla
Virke1992
  • Laddar…
Om den sitter i en yttervägg bör du vara orolig. Med normala ytterväggslaster i ett enplanshus bör avväxlingsbalken vara av limträ och i storleksordningen 90x315 mm. Ett skjutdörrsparti är extra känsligt för nedböjningar. Lägg ut ritningar, plan och sektion, så kan vi lättare bedöma.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Det är ett attefallshus som jag bygger i lösvirke. Takstolarna är också 45x220 cc1200. Papptak så ingen extra vikt. Snözon är Stockholmsområdet.
 
  • Konstruktion av ett attefallshus i lösvirke med uppresade takstolar vid en sjö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Under konstruktion attefallshus i lösvirke med takstolar och trägolv omgivet av träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Konstruktion av ett attefallshus i lösvirke med takstolar och utsikt över en sjö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser väldigt trevligt ut! Hur brett är huset? Är det bara en takbjälke som hamnar på avväxlingsbalken och som inte har stöd av en vertikal regel?
 
J justusandersson skrev:
Ser väldigt trevligt ut! Hur brett är huset? Är det bara en takbjälke som hamnar på avväxlingsbalken och som inte har stöd av en vertikal regel?
Tack! spännvidden på takstolarna är 4300, det är två av dessa som hamnar på avväxlingen ovan partiet. Jag har inte kommit längre än att stommen är uppe, så det finns fortfarande möjligheter att göra någonting åt det hela. 45x220 kändes tillräckligt när jag spikade upp det, men i och med att det är ett skjutpart är det ju extremt viktigt att man inte får nedböjning i bärlinan om ovanstycket på karmen till partiet fixeras stumt uppåt.
 
Den begränsade husbredden gör att takstolslasterna inte blir så stora, men ändå för stora för 45x220. Du bör inte ha större nedböjning än ca 5 mm med tanke på skjutdörrspartiet. Limträ är nödvändigt. 90x225 räcker, men det är kanske lättare att sätta dit en smalare och högre? I så fall föreslår jag 42x315 mm.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
shit vilken utsikt :cool:

Om det finns ett enkelt sätt att skruvlimma dit en 45x220 till över partiet hade jag gjort det. Jag kommer inte på hur då det ser ut att vara 95-reglar? Man hade nog behövt växla av med extra reglar på sidorna i så fall också. Kanske lika bra att räkna på det där. Det är väl mest om det trillar ner en massa snö som det kan bli kritiskt, men, det förekommer ju.

jag har inte appen kvar och det var lite stök att hitta det på hemsidan, men det finns iaf en del exempel här:
https://shop.svenskttra.se/media/1029/lathunden_2018.pdf
Sida 28 tror jag kan vara intressant.
 
J justusandersson skrev:
Den begränsade husbredden gör att takstolslasterna inte blir så stora, men ändå för stora för 45x220. Du bör inte ha större nedböjning än ca 5 mm med tanke på skjutdörrspartiet. Limträ är nödvändigt. 90x225 räcker, men det är kanske lättare att sätta dit en smalare och högre? I så fall föreslår jag 42x315 mm.
ja, det blir ju mycket enklare faktiskt, och helt säkert mer korrekt än min uppskattning... :ok:

Det blir ju nästan bara att ”byta ut” ovanför partiet.
 
Tackar för svaren!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.