Hej! Vi gjorde en badrumsrenovering för 5 år sen i vår villa och vattenrören går genom golvet, vilket de gjorde innan också. Nu slår besiktningsmannen ner på detta och jag undrar om det finns en godkänd lösning på problemet. Att riva upp ett badrum och börja bila i väggen känns inte som ett alternativ. Det finns ingen fukt enligt besiktningsmannen.
 
  • Vattenrör och avloppsrör som går genom badrumsgolvet, synliga vid kakelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
janwide
Vem gjorde renoveringen? Anlitade ni en firma eller gjorde ni det själva? Oavsett så skulle jag inte oroa mig för detta. Gjort är gjort och förmodligen kommer det inte innebära några problem. Skulle ni få en vattenskada så kommer förstås försäkringsbolaget att krångla men som jag ser det finns det inget enkel sätt att komma runt detta. Det enda lösningen är att göra om renoveringen helt och flytta upp rören från golvet. Detta skulle kosta i nivå med vad det skulle kosta att åtgärda en eventuell vattenskada så det är med andra ord poänglöst enligt mej.
 
  • Gilla
MagicFingers och 1 till
  • Laddar…
Vilket år kom bestämmelsen om att denna rördragning inte längre är tillåten?
 
janwide janwide skrev:
Vem gjorde renoveringen? Anlitade ni en firma eller gjorde ni det själva? Oavsett så skulle jag inte oroa mig för detta. Gjort är gjort och förmodligen kommer det inte innebära några problem. Skulle ni få en vattenskada så kommer förstås försäkringsbolaget att krångla men som jag ser det finns det inget enkel sätt att komma runt detta. Det enda lösningen är att göra om renoveringen helt och flytta upp rören från golvet. Detta skulle kosta i nivå med vad det skulle kosta att åtgärda en eventuell vattenskada så det är med andra ord poänglöst enligt mej.
Du har säkert rätt. Bara för att det är så betyder det ju inte att alla rördragningar genom golv genererar vattenskador.
 
yonna yonna skrev:
Vilket år kom bestämmelsen om att denna rördragning inte längre är tillåten?
2005 om jag förstått det hela korrekt.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
janwide
jen ser jen ser skrev:
Du har säkert rätt. Bara för att det är så betyder det ju inte att alla rördragningar genom golv genererar vattenskador.
Så är det ju såklart. Men (nu gissar jag lite) alla golvgenomföringar i ett våtutrymme innebär ju en något förhöjd risk så därför vill man undvika det så långt det går. Sedan kan man göra genomföringarna på mer eller mindre bra sätt. Är det ett källargolv är det inte heller lika känsligt o.s.v.
Vad har ni för material i golvet? Man ser ju att det är klinker men vad är det under?
 
Skånepöjk
janwide janwide skrev:
Så är det ju såklart. Men (nu gissar jag lite) alla golvgenomföringar i ett våtutrymme innebär ju en något förhöjd risk så därför vill man undvika dem så långt det går. Sedan kan man göra genomföringarna på mer eller mindre bra sätt. Är det ett källargolv är det inte heller lika känsligt o.s.v.
Vad har ni för material i golvet? Man ser ju att det är klinker men vad är det under?
ser inget problem med det där… låt det vara eller riv ut allt och gör om allt…
 
  • Gilla
MagicFingers och 2 till
  • Laddar…
janwide janwide skrev:
Så är det ju såklart. Men (nu gissar jag lite) alla golvgenomföringar i ett våtutrymme innebär ju en något förhöjd risk så därför vill man undvika det så långt det går. Sedan kan man göra genomföringarna på mer eller mindre bra sätt. Är det ett källargolv är det inte heller lika känsligt o.s.v.
Vad har ni för material i golvet? Man ser ju att det är klinker men vad är det under?
Det är brännlyckanSten och så har vi elgolvvärme.
 
janwide
Jag håller med "Hällvetet".
 
  • Gilla
jen ser
  • Laddar…
En avvikelse är det såklart men problem ger det ju bara om försäkringsbolaget senare kan visa att den ev skadan verkligen beror på detta. Är skadan i andra änden av badrummet och beror på nå helt annat så ska det inte spela någon roll att det finns en avvikelse.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.