Hej! Håller på att förbereda till min elektriker. Vilken kabel behövs till en friggebod som ska innehålla kök med liten häll "2 plattor" ugn, kylskåp, fläkt. Badrum: tvätt o torkmaskin, vv beredare, golvvärme3kvm2. Några lampor o ett element 1200w.
 
S
A andhul0301 skrev:
Hej! Håller på att förbereda till min elektriker. Vilken kabel behövs till en friggebod som ska innehålla kök med liten häll "2 plattor" ugn, kylskåp, fläkt. Badrum: tvätt o torkmaskin, vv beredare, golvvärme3kvm2. Några lampor o ett element 1200w.
vad fan är det för friggebod? :D

Du bör dra minimum 5g6 men det är omöjligt för oss att svara på då vi inte vet längd och förimpedans
 
  • Gilla
andhul0301
  • Laddar…
Skulle gissa på 5G6 eller t.o.m. 5G10 om det är en längre sträcka, men jag skulle nog frågat elektrikern först.
 
  • Gilla
andhul0301
  • Laddar…
Är det inte alltför långt till friggeboden så klarar man sig ganska långt med till exempel N1XV 5G2,5 mm². Den kan normalt avsäkras med 16A. Men om du skall köpa kabeln själv så kan det vara bra att fråga elektrikern vad han föreslår.
 
  • Gilla
andhul0301
  • Laddar…
S SueCia skrev:
vad fan är det för friggebod? :D

Du bör dra minimum 5g6 men det är omöjligt för oss att svara på då vi inte vet längd och förimpedans
:D:D:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.