Jag behöver ungefär 250 kg någorlunda kompakt järn att använda som barlast. Är det någon som vet var man kan köpa det billigt i Stockholmstrakten?

Eller finns det kanske bättre alternativ än järn? (Jag funderar lite på cement men det blir lite väl skrymmande. Kanske som sista utväg om järn blir för dyrt.)
 
Bly är väl ett bättre alternativ?
 
Ja, bly är bättre, men jag killgissar att det är både dyrare och svårare att få tag i.
 
  • Gilla
Callekansjälv
  • Laddar…
Köp en röten gammal båt?
 
Kolla med Lanz järn & metall I Årsta, de kan ha lämpliga bitar järnvägsräls.
 
S Stefan_R skrev:
Jag behöver ungefär 250 kg någorlunda kompakt järn att använda som barlast. Är det någon som vet var man kan köpa det billigt i Stockholmstrakten?

Eller finns det kanske bättre alternativ än järn? (Jag funderar lite på cement men det blir lite väl skrymmande. Kanske som sista utväg om järn blir för dyrt.)
vad ska du ha barlasten på?
 
S Stefan_R skrev:
Jag behöver ungefär 250 kg någorlunda kompakt järn att använda som barlast. Är det någon som vet var man kan köpa det billigt i Stockholmstrakten?

Eller finns det kanske bättre alternativ än järn? (Jag funderar lite på cement men det blir lite väl skrymmande. Kanske som sista utväg om järn blir för dyrt.)
uttjänt uran är det du letar efter.
 
  • Gilla
atomlab
  • Laddar…
Kolla med STENA eller någon av skrotarna om de även kan sälja det de köpt in. Kanske får leta lite för att få bitar som passar dig. Men säljer de så borde det bli lite billigare än någon typ av bearbetat järn.
 
  • Gilla
Simonstahl
  • Laddar…
S Stefan_R skrev:
Jag behöver ungefär 250 kg någorlunda kompakt järn att använda som barlast. Är det någon som vet var man kan köpa det billigt i Stockholmstrakten?

Eller finns det kanske bättre alternativ än järn? (Jag funderar lite på cement men det blir lite väl skrymmande. Kanske som sista utväg om järn blir för dyrt.)
Det är inte så många skrothandlare som säljer till konsumenter numera. Jag brukar åka till Södertälje nära Weda, lär ha kommit en ny i Botkyrka som skulle sälja. 100 liter Betongplattor väger typ 210. - 220 kg. Beg hjulvikter är mest zink och kan ev fås gratis, tar en stund samla dock. Bäst är att åka till en skrot och kolla om de har lämpligt skrot hemma. Natursrenar är ett alternativ också, beror förstås ändamåler
 
Om det är bil du ska vikta borde betong vara det lättaste och billigaste att skaffa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.