Jag har efter min fars bortgång ansvar för ett torp/fritidshus i skogen, 55 mil hemifrån. Uppvärmt med direktverkande el, och kallställt på vinterhalvåret. Elsystemet byggt på 70-talet. Bra mobildatatäckning om man väljer rätt operatör.

Jag skulle nu vilja åstadkomma följande:
A. Möjlighet att inför ankomst slå på värmen på distans.
B. Möjlighet att ha en nätansluten webbkamera, mest för att det känns bra i magen att kunna "kolla läget" på distans.
C. Möjlighet att fysiskt bryta alla gamla ledningar (ja, utom de till värmeelementen då) när man är borta.
D. Möjlighet till lite enkel belysningsstyrning, främst för att slippa dra nya trådar mellan lamputtag och önskade strömbrytarplaceringar i samband med ombyggnad.

Hemma kör jag KNX, som jag programmerar själv. Men i torpet har jag ingen lust att dra en massa busskabel och liknande. Funderar därför på att gå Zwave-vägen, kanske en Fibaro HomeCenter 3 Lite som känns attraktiv och prisvärd.

Jag tänker mig att säkringscentralen delas upp i två, den "gamla" delen som förses med en fysisk brytare man slår av när man åker därifrån, och en ny del som matar det som behöver vara igång kontinuerligt (mobilrouter, webbkamera, Z-wave centralenhet), samt värmen.

Men jag är alldeles nybörjare på Z-wave. Därav mina frågor:

1. Låter detta som en vettig lösning på det jag vill uppnå?

2. För värmestytningen behöver jag ett 16A styrt relä. Märkligt nog hittar jag hos de flesta Z-wave-butiker nästan bara småpuckar för dosmontage. En enda tillverkare jag hittar med något som liknar en för mig "vanlig" skenmonterad aktor för centralen är norska Heat IT (https://heatit.com/produkt/9384/heatit-z-din-616). Är det jag som letar dåligt, eller monterar man inte Z-wave-reläer i centralen? Brukar man välja annan typ av styrning då? I så fall varför? (Jag förstår att jag även kan sätta ett vanligt skenmonterat kontaktor-relä i centralen och styra dess input med en Z-wave-puck, men det känns konstigt att bygga in en puck i centralen, eller tänker jag fel?).´
(Jag förstår att jag kan sätta Zwave-termostater på elementen, men det är många element och jag behöver inte den nivån av styrning. Tänker mig att jag bara slår på strömmen till elementen på distans, så får den befintliga fysiska termostaten i elementen göra sitt jobb.)
 
Redigerat:
Som man gjorde förr kanske. 2 termostater , 1 st lågställd och 1 st normaltemp. med ett relä som skiftar mellan termostaterna, det kan styras i princip av vad som helst. Det med att ha kamera eller annat inte riktigt mitt bord. Sen om huset ska kallställas och ev. förvärmas för besök, så går det att ha en extra kontaktor som även det styrs av ett relä.om bryter/sluter allt till elementen
 
  • Gilla
WaldenWoods
  • Laddar…
Kanske en Webswitch fungerar för ditt ändamål?
 
  • Gilla
WaldenWoods
  • Laddar…
Om jag inte har fel så finns det GSM-moduler som kan laddas med kontantkort och en del kan kommunicera åt båda håll. kanske inte med kamera.
 
WaldenWoods StockholmM skrev:
(Jag förstår att jag även kan sätta ett vanligt skenmonterat kontaktor-relä i centralen och styra dess input med en Z-wave-puck, men det känns konstigt att bygga in en puck i centralen, eller tänker jag fel?).
Tja, har pucken dessutom antenn känns det kanske extra konstigt. Jag har för mig att jag köpte en Nexa Z-wave mottagare där de skickade med ett plastigt fäste för din-skena.
Jag tycket en riktig kontaktor låter tilltalande. Det är väldigt små reläer i puckarna. ;)
 
T Tiwatz skrev:
Kanske en Webswitch fungerar för ditt ändamål?
Tack! Intressant produkt. Kände inte till den.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
2. [länk]
Ah! Rejäl pryl, bra. Som en extern dosa utanför centralen. Ja, det funkar ju. Tack!
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
(Du behöver naturligtvis lösa internetanslutning)
Ja. Tänker mig en vanlig router med sim-kort, typ denna:
https://www.webhallen.com/se/product/302300-TP-Link-Archer-MR600-AC1200-4G-LTE-Cat6

Visst, om den pajar hårdvarumässigt så tappar jag kontakten. Men hur jag än bygger kommer det ändå finnas någon/några single-point-of-failure i denna lösning. Ska jag ha redundans i alla led blir det väldigt komplext. Så den ambitionen har jag inte.

För att minimera risken för mjukvarustrul i routern tänker jag att Home Center kan programmeras att slå av strömmen till routern en minut per dygn, på natten. Så startar den om och plockar mobilanslutningen på nytt en gång varje dygn. Borde i alla fall minska risken att jag permanent tappar kontakten med den.
 
Det kanske skulle kunna passa med olika WIFI-puckar/moduler. Tex det ganska ofta på forumet nämnda Shelly.
 
  • Gilla
WaldenWoods
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Om jag inte har fel så finns det GSM-moduler som kan laddas med kontantkort och en del kan kommunicera åt båda håll. kanske inte med kamera.
Säljs det fortfarande? GSM-näten läggs ju ner relativt snart.
 
Jag skulle inte lägga en spänn på Fibaro. Jag har gått på en rejäl mina med deras grejer och kan bara säga att supporten suger. Säg till om du vill att jag ska utveckla vad/varför.
 
A
krillek krillek skrev:
Jag skulle inte lägga en spänn på Fibaro. Jag har gått på en rejäl mina med deras grejer och kan bara säga att supporten suger. Säg till om du vill att jag ska utveckla vad/varför.
utveckla. Jag har deras dimmers i huset. Är nöjd.
 
krillek krillek skrev:
Jag skulle inte lägga en spänn på Fibaro. Jag har gått på en rejäl mina med deras grejer och kan bara säga att supporten suger. Säg till om du vill att jag ska utveckla vad/varför.
Ja tack, utveckla gärna.

Jag uppfattar att Z-wave är en öppen standard så att jag kan köpa specifika produkter från vem som helst, på samma sätt som jag i min KNX-installation utan bekymmer kombinerar KNX-prylar från många olika tillverkare. Är detta rätt, eller mera en halvsanning när det gäller Z-wave?

Om det är rätt, är det en separat fråga vem som har bäst lämpad centralenhet. Dvs jag kan välja den helt oberoende av de enskilda Z-wave-produkterna. Fick då efter snabb googling känslan att Fibaro Home Center är riktigt bra, men det kan jag ju såklart ha missförstått.
 
Redigerat:
Johan1975z skrev:
utveckla. Jag har deras dimmers i huset. Är nöjd.
Jag har investerat i ett stort antal av deras wall plug och dom är inte stabila - dom "dör" titt som tätt och det enda sättet att få liv i dom igen är att göra en factory reset med allt som det innebär. Problemet är känt, men det verkar inte vara prioriterat att fixa. Jag skrev till supporten:

I have several (25 +) Fibaro wall plugs FGWPE/F-102 ZW5 on two different sites (one using HC2 and the other on OpenHAB with an Aeotec Z-wave controller) and for some reason they are disappearing/disconnected from my zwave network one by one. For example, one was lost yesterday with status offline, COMMUNICATION_ERROR. When unplugging and plugging it in again, the led-ring is red, i.e. the same color as after a factory reset and as it seems not to be associated with the controller anymore.
It is not broken because I can do a factory reset and include it agan into my network, bu this is cumbersome and really annoying. I have hear from other users that this is a known problem, but the question is, when will you have a fix available?

Svaret jag fick var ett riktigt nonsenssvar där man av någon outgrundlig anledning börjar prata om att man just nu har fixat ett helt annat problem :rolleyes:

We would like to apologize for the inconveniece as the described situation is indeed cumbersome.
We would like to assure you that we are trying to verify and test all issues that are related to our products.
Just recently we have introduced a fix which resolved a problem with adding Wall Plug HomeKit caused by differences implemented in different versions of iOS.
Z-Wave devices are also important for us and will do our best to have the mentioned problem resolved as well.
As soon as a reasonable solution is found, we will notify our users properly. Unfortunately, we cannot provide you with a specific date when this will happen.
Thank you for your patience.


Så behandlar man inte sina kunder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.