Hej!

Jag skulle vilja höra vad laservattenpass har för fördelar respektive nackdelar jämfört med traditionella (förutom högre pris och behov av batteribyte).
 
Svårt att svara på så här begränsat utrymme men i korthet så är det de självnivellerande lasrarna man vill ha. Sen finns det roterande sådana eller som ger linjer alternativt punkter. Dessa underlättar enormt då man då slår ut för en grund, slår ut för golv, sätter innerväggar eller kaklar badrum mm mm mm...

Däremot så klarar man sig inte utan ett vanligt vattenpass för det. t ex vid att sätta in dörrar/fönster mm mm mm.

De billiga lasrarna för 149 kronor kan man ofta kasta men ibland så kan de vara bra för att lägga över ett pålitligt vattenpass (Hultafors *S*) och sen få en punkt längre bort.

Sen kan jag även tipsa om att det finns en ny stege på marknaden som är mer än prisvärd. Säljs nog på Eko-hallarna m fl ställen och heter "Skeppshultsstegen" Tyvärr har jag inget pris på den men vad jag förstått är det långt under vad andra 2 meters stegar kostar. Ja, alltså det är ett långt, 2 meters vattenpass och man kallar sådana för "stegar". Klart användbar kan jag ju säga och om jag inte minns fel är det 0,75 mm tolerans per meter.

/Kent
 
Snickarboden skrev:
Däremot så klarar man sig inte utan ett vanligt vattenpass för det. t ex vid att sätta in dörrar/fönster mm mm mm.



/Kent
Jag har just monterat tre fönster och den dubbelaltandörr. Faktum är att 2m-hultafors bara användes för att farsan inte riktigt litar på lasern ännu..... :)

Men visst, det går fortare att göra en snabbkoll med passet. :cool:
 
Jag köpte ett laser med digital avläsning för att få ut grader, hos harald.
Jag är mycket nöjd med det, det visar exakt rätt. Har även en signalfunktion, som ljuder när det är i våg= två pip ;)
http://www.harald-nyborg.se/merinfo.asp?varenr=1378&n=20100&KundeID=
med ett vanligt vattenpass, är det i det närmsta omöjligt att få till det så där precis. med detta vattenpass är det ett nöje att följa nedräkning till my. Nackdel, det finns ingen inbyggd radio.
 
MathiasS>Jo men min kommentar var menat att tolkas att det är förbannat svårt att loda in dörrar eller fönster med en roterande laser hur dyr den än är *ler*


Vanliga vattenpass med laserpek är en annan sak. Den digitala skulle nog kunna vara något för takjobb mm, vettigt pris men jag tror inte jag lägger undan hultaforsen ändå.

/Kent
 
Snickarboden skrev:
MathiasS>Jo men min kommentar var menat att tolkas att det är förbannat svårt att loda in dörrar eller fönster med en roterande laser hur dyr den än är *ler*


/Kent
Jodå jag förstår det..... :cool:
 
Jag har ett självnivellerande laserpass av den typen som projicerar våg- och lodlinje. Att användningsområdet är enormt har ju utvecklats förut så det behöver jag inte fördjupa mig i. Men en sak som kan var opraktiskt i vissa lägen är att det behöver stå en bit ifrån med fri sikt i det plan som ska mätas. Om man t ex ska kolla om en vägg är lodrät (vanlig köksbyggarfråga) måste man projicera linjen en bit ut från och parallellt med väggen och mäta avståndet på olika höjder.

Det går nästan alltid att hitta såna indirekta metoder men det gör det ju bökigare och då kan det vara smidigt att ha ett vattenpass att ta till som komplement.

 
Farzan skrev:
J Om man t ex ska kolla om en vägg är lodrät (vanlig köksbyggarfråga) måste man projicera linjen en bit ut från och parallellt med väggen och mäta avståndet på olika höjder.
Du behöver inte projicera parrallellt med väggen (det är ju iprincip omöjligt?), men du måste mäta vinkelrätt från väggen och på ungefär samma avstånd från lasern. Då uppstår inget vinkelfel.

Fast visst är det så att man motvilligt får erkänna att det traditionella passet ibland är smidigare.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.