Hej

Håller på att planera bygget av en carport och ombyggnation av förråd till garage / verkstad / förråd.

Jag vill få plats med två bilar i carporten och det är i carporten de ska vara parkerade men jag vill även bygga om förrådet så att jag kan köra in bilen där och göra enklare reperationer / däckbyte etc.

Det som krånglar till det lite är några fasta hinder som en brunn ca 50 cm hög. Därför får jag lite problem om jag skulle placera stolparna i hörnen av carporten. (Sidan mot garaget tänkte jag fästa i garaget).
Illustration av planlösning för garage, verkstad och carport med måttangivelser och ett hinder markerat som brunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(Tänker även att taket på carporten lutar från uppfarten.)

Finns det några smarta lösningar på vart jag placerar stolparna för att bära upp taket?

Den första taken var att istället parkera bilarna mot garageporten se nedan:
Schematisk planritning av en byggplan för carport och garage med mått och position av en brunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men då tror jag att jag får problem med att komma in med bilarna i carporten.

En annan lösning skulle vara att parkera bilarna parallelt med garagedörren och ta ena hörnstolpen ersätta den med stolpar på mitten. Men kan man bära upp taket på detta sätt? Hur mycket kan man låta taket hänga ut?
Skiss över planering av carport och garage med måttangivelser och potentiella positioner för stolpar och fordon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Finns det andra bra ideer på lösning som jag missar?
 
Gör enl först bilden, parkera bilarna tvärs garaget och sätt stolparna i ytterkant, Sätt väggar på ovansidan och till höger mot brunnen. Bilen får du lätt in i garaget om du backar in den, då svänger den runt lätt.
Platsen mellan carport & brunn blir en perfekt parkering till släp eller liknande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.