S
Hej, kompressorn från 2017 på vår kyl/frys har börjat låta som videon visar. Kylen är en Smeg FQ55FXE.

Finns det något trix att prova eller är det bara att byta kompressor som återstår?

Bifogar 2 videosnuttar, en när kompressorn är igång och en referens när den inte går, samt bild.

Samma läte, om jag minns rätt, hade kylen intermittent när vi köpte den sent 2014 och en servicefirma vi tog hit då sade att det där är inom naturlig variation, typ. Kompressorn gick sönder 2 år senare, jag reklamerade och de bytte kompressorn, så den är från 2017.
 
  • Bakre interiör av en Smeg FQ55FXE kyl/frys som visar kompressorn och kylflänsar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Olf Oggler och 2 till
  • Laddar…
A
S fiar4387 skrev:
Hej, kompressorn från 2017 på vår kyl/frys har börjat låta som videon visar. Kylen är en Smeg FQ55FXE.

Finns det något trix att prova eller är det bara att byta kompressor som återstår?

Bifogar 2 videosnuttar, en när kompressorn är igång och en referens när den inte går, samt bild.

Samma läte, om jag minns rätt, hade kylen intermittent när vi köpte den sent 2014 och en servicefirma vi tog hit då sade att det där är inom naturlig variation, typ. Kompressorn gick sönder 2 år senare, jag reklamerade och de bytte kompressorn, så den är från 2017.
Udda märken på kompressorer har lite oönskade egenheter.
 
S
Haha ok visste inte att det var en udda kompressor. Men @electroluxaren vad råder du att göra? Byta den?
 
A
S fiar4387 skrev:
Haha ok visste inte att det var en udda kompressor. Men @electroluxaren vad råder du att göra? Byta den?
Är du nöjd med skåpet gör övrigt så.
 
M
Smeg är väl ändå inte ett udda märke? :)
 
M
Vet inte vad @electroluxaren säger men en snabb googling gör gällande att en ny kompressor ligger i häraden 2000-2500:-, arbetet måste ju ligga på 500-1000:- + lite kylmedium och skräp, så runt 3-3500:- om man vill byta.

Bara att jämföra det med vad ett nytt önskvärt skåp kostar :)
 
  • Gilla
stugfar
  • Laddar…
A
M Marcussjogren skrev:
Smeg är väl ändå inte ett udda märke? :)
Jo på alla sätt, men de väljer gärna Lågpris tillverkare att bygga sin design på.
Man kan sminka en gris men det förblir en gris.
 
  • Älska
Marcussjogren
  • Laddar…
S
Uppdatering. Jag har satt en klack på golvet som bakhjulen står på för att få kylskåpet att stå bra (lutande golv), och man behöver vara lite hårdhänt för att trycka upp skåpet på klacken. När jag ställde tillbaka skåpet igår slutade ljudet.

Har förstått det så att Smeg tar premium utifrån design och märke snarare än kvalitet. För mig känns det lätt vettigare att byta trasig komponent än att köpa nytt, dels miljöskäl men också att vi har byggt nisch och köksskåp efter kylens mått så lite störigt att byta kyl. Hoppas kompressorn håller ett tag till så kanske jag senare kan få någon att installera en ny och bättre, om inte något annat går sönder först.

Tack alla för inspel!
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.