B
M mynameisMicke skrev:
ahh.. detta är ett bra svar på min fråga ialf o något jag kan använda mig utav.

Jag skulle oxå kunna utveckla frågan utifrån det svaret..(skratt) finns det ett minsta mått på den fast monterade skärmvägg som gör att dörren hamnar utanför våtzon1.. så att entrepenören inte kan friskiva sig för vattenstänk?

Hela rummet, golvet och dörren kommer att byggas enligt reglerena för våtzon 1.. men jag hade önskat "fått bort" att dörren är inom våtzon 1 rent regelmässigt.
Bra fråga. Du ställer mig på pottan vilket inte är jättevanligt när det gäller badrum.

Till att börja med krävs det en vägg från golv till tak med tätskikt. Sen blir det nog en matematisk bedömningsfråga som måste avgöras på ritning eller på plats.
En gissning skulle bli 40-50 cm om vi leker med tanken att duschutrymmet är 1 x 1 m.

Pratar vi en skärmvägg i glas skulle jag säga att ingen vettig entreprenör skulle vilja ta ansvar för dina duschvanor :rofl:utan då lägga över ansvaret på dig genom att skriva att dörröppningen inte får vattenbegjutas.

Du eller nästa boende kan ju få för sig att skruva bort glasväggen.
 
B ByggPlankan skrev:
B

Bra fråga. Du ställer mig på pottan vilket inte är jättevanligt när det gäller badrum.

Till att börja med krävs det en vägg från golv till tak med tätskikt. Sen blir det nog en matematisk bedömningsfråga som måste avgöras på ritning eller på plats.
En gissning skulle bli 40-50 cm om vi leker med tanken att duschutrymmet är 1 x 1 m.

Pratar vi en skärmvägg i glas skulle jag säga att ingen vettig entreprenör skulle vilja ta ansvar för dina duschvanor :rofl:utan då lägga över ansvaret på dig genom att skriva att dörröppningen inte får vattenbegjutas.

Du eller nästa boende kan ju få för sig att skruva bort glasväggen.
hehe.. jo men så är det ju att en glasvägg går montera bort.

Och om vi bortser från friskrivningsbiten så är eg. grundfrågan då vilka krav som gäller för att 'baksidan' av skärmväggen.. och tillika dörren.. ska hamna i våtzon 2.
Vänt ut och in på internet men verkar inte hitta någon siffra på just krav kring bredden så får väll anta att det inte finns några.
Det närmaste är väll att den "ärver" kraven på vad som gäller för "Duschplats" men även där verkar det inte finnas krav kring vad som är minsta tillåtna duschplats.

Blir nog att jag bygger en fast skärmvägg med mått kring 40-50 cm så gör jag ialf så gott jag kan för att förhindra vattenstänk på dörren.

Tusen tack för all er tid!
 
M mynameisMicke skrev:
hehe.. jo men så är det ju att en glasvägg går montera bort.

Och om vi bortser från friskrivningsbiten så är eg. grundfrågan då vilka krav som gäller för att 'baksidan' av skärmväggen.. och tillika dörren.. ska hamna i våtzon 2.
Vänt ut och in på internet men verkar inte hitta någon siffra på just krav kring bredden så får väll anta att det inte finns några.
Det närmaste är väll att den "ärver" kraven på vad som gäller för "Duschplats" men även där verkar det inte finnas krav kring vad som är minsta tillåtna duschplats.

Blir nog att jag bygger en fast skärmvägg med mått kring 40-50 cm så gör jag ialf så gott jag kan för att förhindra vattenstänk på dörren.

Tusen tack för all er tid!
En glasskiva fyller samma funktion så länge den får sitta. :rofl:

Blir antagligen ett trevligare och ljusare badrum än en vägg från golv till tak.

Stort lycka till med besluten!
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.