Tittar på möjligheten att bygga en fast monterad skärmvägg i en dusch.
Hittar bara krav på mått på höjden!?

Hur 'bred' måste den vara? (minsta möjliga mått alltså)
Se pil o frågetecken på bifogad bild
 
  • Isometrisk illustration av badrum med markerad plats för dusch och frågetecken vid skärmvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Vad är det för krav på höjd på en skärmvägg vid en dusch du har hittat?
Det låter konstigt att det finns något sånt för man behöver ju inte ha någon skärmvägg alls om man inte vill.
 
  • Gilla
mynameisMicke
  • Laddar…
Tack för svar!

Önskar uppnå att det ej ska vara krav på våtzon 1 1m utanför duschen.

Enligt denna:
https://www.gvk.se/branschregler/vatzoner/
Läser jag att en fast monterad skärmvägg löser detta åt mig. Men det står inget kring hur bred den måste vara.. skulle det teoretiskt räcka med 100mm?

För mig skulle det lämpligen vara runt 400-500 mm bred men räcker det?
 
Johhhan
Jag tolkar det som att skärmväggen, förutom att vara fast monterad och gå upp till tak, ska täcka hela den sidan av duschplatsen för att skärmväggens andra sida inte ska höra till våtzon 1 den med.
 
  • Gilla
mynameisMicke
  • Laddar…
M mynameisMicke skrev:
Tack för svar!

Önskar uppnå att det ej ska vara krav på våtzon 1 1m utanför duschen.

Enligt denna:
[länk]
Läser jag att en fast monterad skärmvägg löser detta åt mig. Men det står inget kring hur bred den måste vara.. skulle det teoretiskt räcka med 100mm?

För mig skulle det lämpligen vara runt 400-500 mm bred men räcker det?
Skärmväggen skall vara en fast vägg med tätskikt. Skärmväggen skall gå upp till tak. Då blir utrymmet på andra sidan skärmväggen inte Våtzon 1.
Det räcker absolut med 100mm bred vägg. Då blir din duschplats 1x1 m. Våtzon 1 slutar 1 m utanför utrymmet där du går in i duschen eftersom du nu har en vägg åt andra hållet.

Hela golvet i ett badrum är dock Våtzon 1
 
  • Gilla
mynameisMicke
  • Laddar…
BirgitS
M mynameisMicke skrev:
Tack för svar!

Önskar uppnå att det ej ska vara krav på våtzon 1 1m utanför duschen.

Enligt denna:
[länk]
Läser jag att en fast monterad skärmvägg löser detta åt mig. Men det står inget kring hur bred den måste vara.. skulle det teoretiskt räcka med 100mm?

För mig skulle det lämpligen vara runt 400-500 mm bred men räcker det?
Det första som står där för våtzon 1 är:
"Den del av våtrummet som utsätts för mest vattenbelastning"
En vägg som är 10 cm bred lär ju inte hindra vattenspridning utanför duschplatsen.
 
  • Gilla
mynameisMicke
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det första som står där för våtzon 1 är:
"Den del av våtrummet som utsätts för mest vattenbelastning"
En vägg som är 10 cm bred lär ju inte hindra vattenspridning utanför duschplatsen.
Precis!.. 10cm hindrar inte vattenspridning på ett praktiskt vis.
Men min undran är om det finns något "minsta mått" som krav?.. 60 cm?

10cm är opraktiskt och fyller inte något vidare funktion.. men är det regelmässigt korrekt ändå?
Jag skulle villja bygga runt typ 40cm (litet utrymme) och då börjar jag anse att den börjar fylla en funktion som stänkskydd mot en dörröppning till ett intilliggande rum.

Undrar alltså om det finns krav på bredden på denna "skärmvägg".
Och är definitionen att den ska den täcka "Plats för dusch" .. då blir frågan finns det minsta mått-krav på plats för dusch?
 
Redigerat:
Johhhan Johhhan skrev:
Jag tolkar det som att skärmväggen, förutom att vara fast monterad och gå upp till tak, ska täcka hela den sidan av duschplatsen för att skärmväggens andra sida inte ska höra till våtzon 1 den med.
Precis.. tolkar det lika.. men finns det krav på minsta mått den måste täcka i "bredd" är min undran.
Fast monterad, våtskiktsbeklädd, gå upp i tak... men vad för minsta mått på "bredden"?
 
Johhhan
M mynameisMicke skrev:
Precis.. tolkar det lika.. men finns det krav på minsta mått den måste täcka är min undran
Frågan blir då om det finns något specificerat minimimått för vad som kan anses utgöra duschplats. Jag har inte hittat något sådant, men 40cm känns orimligt litet.
 
BirgitS
Jag tror inte att det finns något minsta mått specificerat utan det handlar om eget ansvar också.

Duschdörrar är ju bra för trånga utrymmen.

Går det att få till 2 cm höjdskillnad mellan tätskiktets nivå vid golvbrunnen och vid tröskeln?
 
  • Gilla
ByggPlankan
  • Laddar…
Johhhan Johhhan skrev:
Frågan blir då om det finns något specificerat minimimått för vad som kan anses utgöra duschplats. Jag har inte hittat något sådant, men 40cm känns orimligt litet.
Ja.. så tolkar jag det som oxå.
Skissar så som jag vill bygga..

Det ska ju vara 1m våtzon 1 utanför duschplatsen
Läser att man FÅR ha en dörr i våtzon 1 (??) .. men det känns ju inte praktiskt eller lämpligt.
Kommer ju oundvikligen skvätta vatten ut i nästa rum

Skiss av en duschplats med måttangivelser, markerar våtzon med frågetecken vid en 40 cm avstånd och 80 cm bredd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tror inte att det finns något minsta mått specificerat utan det handlar om eget ansvar också.

Duschdörrar är ju bra för trånga utrymmen.

Går det att få till 2 cm höjdskillnad mellan tätskiktets nivå vid golvbrunnen och vid tröskeln?
Yes!
Kommer att vara 2 cm höjdskillnad mellan tätskiktets nivå vid golvbrunnen
Dörren kommer byggas efter konstens alla regler som dörr i våtzon 1
 
M mynameisMicke skrev:
Precis!.. 10cm hindrar inte vattenspridning på ett praktiskt vis.
Men min undran är om det finns något "minsta mått" som krav?.. 60 cm?

10cm är opraktiskt och fyller inte något vidare funktion.. men är det regelmässigt korrekt ändå?
Jag skulle villja bygga runt typ 40cm (litet utrymme) och då börjar jag anse att den börjar fylla en funktion som stänkskydd mot en dörröppning till ett intilliggande rum.

Undrar alltså om det finns krav på bredden på denna "skärmvägg".
Och är definitionen att den ska den täcka "Plats för dusch" .. då blir frågan finns det minsta mått-krav på plats för dusch?
Det finns flera svar på frågan. Men ett enkelt svar som vi använder i branschen är att hela golvet är våtzon 1. Våtzon 1 på väggar är områden utanför duschen som riskerar vattenbegjutning vid dusch eller bad. Grundregeln är 1 m utanför plats för dusch eller bad.

Du får ha en dörr i våtzon 1. Men den får inte bli utsatt för vattenbegjutning när du duschar.
Du kan alltså skydda dörren med tex. En glasvägg som inte går upp till tak. Så länge dörren inte utsätts för vattenbegjutning.

Ofta skriver en entreprenör in detta i sitt kvalitetsdokument samt informerar dig om detta så du förstår att entreprenören inte kan ta ansvar ifall du duscha så dörren utsätts för vattenbegjutning.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
B ByggPlankan skrev:
Det finns flera svar på frågan. Men ett enkelt svar som vi använder i branschen är att hela golvet är våtzon 1. Våtzon 1 på väggar är områden utanför duschen som riskerar vattenbegjutning vid dusch eller bad. Grundregeln är 1 m utanför plats för dusch eller bad.

Du får ha en dörr i våtzon 1. Men den får inte bli utsatt för vattenbegjutning när du duschar.
Du kan alltså skydda dörren med tex. En glasvägg som inte går upp till tak. Så länge dörren inte utsätts för vattenbegjutning.

Ofta skriver en entreprenör in detta i sitt kvalitetsdokument samt informerar dig om detta så du förstår att entreprenören inte kan ta ansvar ifall du duscha så dörren utsätts för vattenbegjutning.
ahh.. detta är ett bra svar på min fråga ialf o något jag kan använda mig utav.

Jag skulle oxå kunna utveckla frågan utifrån det svaret..(skratt) finns det ett minsta mått på den fast monterade skärmvägg som gör att dörren hamnar utanför våtzon1.. så att entrepenören inte kan friskiva sig för vattenstänk?

Hela rummet, golvet och dörren kommer att byggas enligt reglerena för våtzon 1.. men jag hade önskat "fått bort" att dörren är inom våtzon 1 rent regelmässigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.