S
Hej!

Jag har nyligen köpt en sekelskifteslägenhet från 1912 som jag är överlycklig över, men där det finns en detalj som stör mig.

I vardagsrummet saknar ett fönster en nisch, fönstret ligger i princip helt platt mot väggen. Vilket jag inte är helt glad i, jag vill gärna att det ska finnas någon form av nisch med plats för fönsterbräda då det är synonymt med denna typ av äldre lägenhet. Jag har verkligen ingen aning varför dom skulle ha tagit bort nischen till att börja med. Det ser ut att vara ett ganska nytt fönster installerat, kan det vara därför?

Jag har sett andra lägenheter i huset där nischen finns kvar vill jag tillägga.

Min fråga till er kunniga är:

Kan jag på något sätt bygga en fönsternisch? Jag förstår att det kommer att ta lite av golvytan (behöver dock inte jättedjup nisch)

Tänker om det är möjligt att skruva fast reglar mot ytterväggen och dra på några skivor gips eller mdf? Jag har noll erfarenhet av detta och kommer anlita en snickare.

Oerhört tacksam för svar!

Bästa hälsningar,

C

Bifogat en bild på ungefär hur det ser ut (lånad från internet då jag inte flyttat in ännu):
 
  • Ett fönster utan nisch i en ljus vägg med öppna vita gardiner och grönska utanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klart det går att bygga ut väggen men känns spontant som kvm slöseri
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Till det kan man tillägga att 1912 var det snarast sällsynt med fönsterbrädor utan man hade lösa blombord och piedestaler i den mån man hade krukväxter. Fönstret är knappast från 1912.
 
S
BirgitS BirgitS skrev:
Till det kan man tillägga att 1912 var det snarast sällsynt med fönsterbrädor utan man hade lösa blombord och piedestaler i den mån man hade krukväxter. Fönstret är knappast från 1912.
Nej fönstret är bra mycket nyare än så.

Med fönsterbräda menar jag att nischen får agera avlastningsyta.
 
S sekel skiftet1912 skrev:
Nej fönstret är bra mycket nyare än så.

Med fönsterbräda menar jag att nischen får agera avlastningsyta.

Bygg ut väggen och släpp runt elementet? Ska/kan du göra de själv ?
 
S
L Lechuza skrev:
Bygg ut väggen och släpp runt elementet? Ska/kan du göra de själv ?
Gällande om jag ska/kan göra det själv tror jag beror lite på hur svårt det är. Får man fråga hur man skulle kunna gå tillväga för att skapa en sådan lösning? (Där man bygger ut väggen och släpper runt elementet).

Bästa hälsningar,

C
 
S sekel skiftet1912 skrev:
Gällande om jag ska/kan göra det själv tror jag beror lite på hur svårt det är. Får man fråga hur man skulle kunna gå tillväga för att skapa en sådan lösning? (Där man bygger ut väggen och släpper runt elementet).

Bästa hälsningar,

C

Brors på, vill man bara ha en smyg utåt eller runt hela fönstret? Eller "nisch" som du kallar de. VIll du ha smyg i hela fönstret så måste du regla upp hela väggen (smygens djup beror på regelns storlek) sen osb + gips, spackla och måla, jävla jobb för att de du vill ha känns de som.
 
Bygg en bokhylla runt fönstret. Inget slöseri med golvyta och du kan göra nischen hur djup du vill.
 
  • Gilla
7ender
  • Laddar…
S
L Lechuza skrev:
Brors på, vill man bara ha en smyg utåt eller runt hela fönstret? Eller "nisch" som du kallar de. VIll du ha smyg i hela fönstret så måste du regla upp hela väggen (smygens djup beror på regelns storlek) sen osb + gips, spackla och måla, jävla jobb för att de du vill ha känns de som.
Tack så mycket för svaret! Menar självklart smyg, är total nybörjare som inte har korrekt termer ännu haha. Med risk för att fortsätta låta dum:

Man skruvar alltså fast reglarna direkt i ytterväggen?

Det krävs inte någon ytterligare isolering?

Jag tänker mig något liknande detta men med öppning för element (bild lånad från nätet)

Nyinstallerat fönster med synliga reglar och fönsterbräda i trä med utsikt mot en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
xibeca xibeca skrev:
Bygg en bokhylla runt fönstret. Inget slöseri med golvyta och du kan göra nischen hur djup du vill.
Tack för tipset, det hade jag inte tänkt på.

Om man skulle bygga en form av förvaringsbänk längs väggen där fönstret är placerat, som även får agera avlastningsyta i höjd med fönstret, kan jag räkna in den ytan då i boarean?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.