Viktor.J Viktor.J skrev:
Utgår då ifrån att du är jurist med erfarenhet i ett par domar som kan berätta hur det ligger till.
Ditt första inlägg skrev du på ett sätt som fick det att se ut som att du hade koll, men det var bara gissning.
 
A andersmc skrev:
Där har du ju en jättebra förklaring som du tydligen har letat fram. Varför hittar du då på en egen definition?
jag tycker det jag skrev harmoniserar ganska väl med det som står. Kanske har jag förenklat det något för TS.
 
T TheGame skrev:
Ditt första inlägg skrev du på ett sätt som fick det att se ut som att du hade koll, men det var bara gissning.
Koll och gissning är definitionsfrågor. Jag vet inte, och bryr mig inte, hur du definierar det.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Koll och gissning är definitionsfrågor. Jag vet inte, och bryr mig inte, hur du definierar det.
Jag tycker det är ett problem.
Om nån frågar om hjälp. Då är man inte till nån hjälp om man kommer med gissningar utan att vara tydlig att det är en gissning.
Du skrev först i senare inlägg som jag förstått. Du skulle vara tydligare tidigare att du "tror dig ha förstått" direkt.

Tillägger att du är inte den enda som kommer med påståenden som verkar riktiga men är egentligen bara gissningar, no offence var bara en upplysning.
 
T TheGame skrev:
Jag tycker det är ett problem.
Om nån frågar om hjälp. Då är man inte till nån hjälp om man kommer med gissningar utan att vara tydlig att det är en gissning.
Du skrev först i senare inlägg som jag förstått. Du skulle vara tydligare tidigare att du "tror dig ha förstått" direkt.

Tillägger att du är inte den enda som kommer med påståenden som verkar riktiga men är egentligen bara gissningar, no offence var bara en upplysning.
Enligt mig är det nog en handfull personer som på detta forum, enligt mig, har koll på vad som säger. Så skulle bara dom få uttala sig skulle det inte finnas något forum, dessutom finns den möjligheten. TS kan ju vända sig till en jurist direkt, vilken hen inte gjorde.

Jag tycker inte jag gissade, jag kan ha fel (precis som alla oavsett erfarenhet och kompetens i ett ämne), men mina påståenden är inte tagna helt ur luften. Hur som, detta börjar bli off topic.

Väntar på fortsättningen av ämnet, vad TS kan göra…..
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Enligt mig är det nog en handfull personer som på detta forum, enligt mig, har koll på vad som säger. Så skulle bara dom få uttala sig skulle det inte finnas något forum, dessutom finns den möjligheten. TS kan ju vända sig till en jurist direkt, vilken hen inte gjorde.

Jag tycker inte jag gissade, jag kan ha fel (precis som alla oavsett erfarenhet och kompetens i ett ämne), men mina påståenden är inte tagna helt ur luften. Hur som, detta börjar bli off topic.

Väntar på fortsättningen av ämnet, vad TS kan göra…..
Det är inte vad jag menar, jag menade bara att du skulle gjort klart för dig bara att du gissade inte att på nått sätt inte tillåta inlägg på ett forum.
men men ingen ide att diskkutera detta vidare jag tror du förstår vad jag menar.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
jag tycker det jag skrev harmoniserar ganska väl med det som står. Kanske har jag förenklat det något för TS.
Nej, du har inte förenklat. Du har lagt till villkor som inte finns.

Du påstod att TS inte kunde hävda Dolt Fel eftersom han inte gjort någon besiktning. Det är fel. Det kan han visst.
 
  • Gilla
TheGame
  • Laddar…
A andersmc skrev:
Nej, du har inte förenklat. Du har lagt till villkor som inte finns.

Du påstod att TS inte kunde hävda Dolt Fel eftersom han inte gjort någon besiktning. Det är fel. Det kan han visst.
Suck. Du får gå tillbaka och läsa igen. Jag skrev att det blir svårt. Utan en egen besiktning så har man svårare att bevisa att man fullföljt sin undersökningsplikt. Tycker du jag har fel i detta så är nog jag inte rätt man att hjälpa dig.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Suck. Du får gå tillbaka och läsa igen. Jag skrev att det blir svårt. Utan en egen besiktning så har man svårare att bevisa att man fullföljt sin undersökningsplikt. Tycker du jag har fel i detta så är nog jag inte rätt man att hjälpa dig.
Nej, du har rätt i att du inte är rätt man att hjälpa mig. Eller någon annan heller för den delen.

Men jag behöver inte någon hjälp i den här frågan. Däremot försöker jag hjälpa TS att sortera ut vilka inlägg som är korrekt och vilka som är felaktiga. De är i en besvärlig situation som det är och det blir ännu värre för dem om de får motstridiga eller felaktiga råd.

Jag behöver inte gå tillbaka och läsa, jag minns. Men för tydlighetens skull klistrar jag in en kopia av texten i ditt inlägg:
"Har ni inte gjort en egen besiktning ör det väl svårt att hävda dolt fel.."

Man behöver inte ha gjort en besiktning för att kunna hävda dolt fel. Man behöver inte bevisa att man "fullföljt sin undersökningsplikt".

Det är så det är. Det är ingenting att diskutera. Det kommer ändå inte att ändra sig.
 
A andersmc skrev:
Nej, du har rätt i att du inte är rätt man att hjälpa mig. Eller någon annan heller för den delen.

Men jag behöver inte någon hjälp i den här frågan. Däremot försöker jag hjälpa TS att sortera ut vilka inlägg som är korrekt och vilka som är felaktiga. De är i en besvärlig situation som det är och det blir ännu värre för dem om de får motstridiga eller felaktiga råd.

Jag behöver inte gå tillbaka och läsa, jag minns. Men för tydlighetens skull klistrar jag in en kopia av texten i ditt inlägg:
"Har ni inte gjort en egen besiktning ör det väl svårt att hävda dolt fel.."

Man behöver inte ha gjort en besiktning för att kunna hävda dolt fel. Man behöver inte bevisa att man "fullföljt sin undersökningsplikt".

Det är så det är. Det är ingenting att diskutera. Det kommer ändå inte att ändra sig.
Du gör ett jätte bra jobb, fortsätt med det
Lycka till
 
Spontana tankar på denna knapphändiga information:
- Det kan bli svårt att hävda dolt fel. Säljarna lär hävda att sprickorna var synliga när ni köpte fastigheten. Deras säljarbesiktning fråntar inte er som köpare er undersökningsplikt. Har du foton själv på platsen för sprickorna som visar att dessa sprickor INTE fanns där när ni var där? Annars kan dessa sprickor snarare betyda att er undersökningsplikt blir ännu större.
 
  • Gilla
Hasse La
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Du gör ett jätte bra jobb, fortsätt med det
Lycka till
Jag vet.
 
H Hasse La skrev:
Hej!

Säljare utförd besiktning , vi skrivit kontrakten flyttat in i huset vi misstänker dolt fel , vi fundera betala själva e besiktning till.

Tipsa tack nån som har varit med nån sånt
Mvh
Hasse
Om sprickorna är synliga vid en vanlig besiktning så förändrar det ingenting. Då är det inte ett dolt fel utan ni borde ha sett felet innan köpet. Så att göra en vanlig överlåtelsebesiktning nu är bara bortkastade pengar.

Däremot så kan ni ju nu, när ni äger huset, göra en fördjupad besiktning. Alltså en besiktning där besiktningsmannen kan göra åverkan på huset för att hitta, eller snarare dokumentera felen. Som att riva bort puts för att dokumentera sprickor som medvetet är dolda.

(Det måste inte vara så i ert fall. Det var mer som ett exempel.)
 
  • Gilla
Hasse La
  • Laddar…
Detta skulle absolut kunna vara ett dolt fel, om det är så att en dränering är utförd för 5 år sedan så måste man som köpare kunna förlita sig på att den är korrekt utförd och fungerande. Att det finns sprickor i putsen på insidan av källarväggen ska inte kunna påverka dräneringen.

Dock är begreppet dränering vidsträckt. Vad är det som är utfört, nya dräneringsrör och/eller nytt tätskikt på källarväggens utsida?
Börja där, vad är gjort? Gräv ett provhål för att se om utfört arbete är korrekt.
 
  • Gilla
Hasse La
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.