Köksfläkt med utblås genom vägg har ju diskuterats förr här på forumet, men då mest ur brandsäkerhetssynpunkt. Min fråga rör dock en annan detalj: blir det kondensutveckling på väggen vid utblåset under en kall vinterdag om man t ex kokar potatis?
 
Jag har aldrig upplevt problem med kondens på väggen, min imkanal har dock en stos som gör att den sticker ut några cm från väggen.
blogger-image-691703853.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
blogger-image-2011029412.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Axel Hjort
  • Laddar…
Hur är det med os, lägger det sig mellan husen? Jag blir lite orolig att grannarna skall klaga.
 
Pratade just med sotaren. De hade sett flera fall med kondens och fettavsättningar på väggen vid lösningen på bilden ovan. Dessutom var det ett återkommande problem att brandspjället kloggade igen av fett och därmed förlorade sin funktion. Rekommendationen var därför att alltid försöka dra kanalen ovan nock, men om detta var krångligt så kunde man i nödfall dra den genom väggen, använda branspjäll och ett utblås enl ovan, helst med vatten- och fettskyddande material.
 
Har inte vid någon väderlek sett några tecken till kondens. Kan efter drygt tre år inte heller se några tecken på fettavsättningar men det kanske kan komma efter lång tid. Os kan man känna när det är vindstilla ute men det kan enligt min erfarenhet även förekomma när man har utblås på taket.
 
  • Gilla
Mekaniker
  • Laddar…
Har också utblås genom vägg sedan några år tillbaka, inga problem hittills med kondens eller fett.
 
Och ni har inte fuskat med något extra fettfilter?
 
Nix, bara det vanliga filtret i köksfläkten. Gubbarna som ordnade kanalen menade att man i stort sett skulle driva restaurang för att få problem med fett. Kanske något överdrivet men hittills är allt okej. Vårt utlopp ligger nästan plant mot väggen, ingen utstickande stos. Det enda jag kan klaga på är att backspjället ibland slår lite när det blåser hårt, en stormkåpa eller liknande hade nog hjälpt.
 
Precis samma erfarenhet som jag har. Dvs inga problem med kondens eller fett, men fläktens kallrasspjäll kan "klappra" lite vid stark blåst.
 
Klapprande kallrasspjäll är inte unikt för den lösningen, går imkanalen upp i skorstenen så klapprar det då med när det blåser. Om man har lite drag i skorstenen dvs.
 
  • Gilla
tjenaklas
  • Laddar…
Gabbe, har du brandspjäll? Det ser inte ut som det är en skyddsplåt och det verkar vara träpanel.

Mvh, Christer
 
G Gabbe1 skrev:
Jag har aldrig upplevt problem med kondens på väggen, min imkanal har dock en stos som gör att den sticker ut några cm från väggen.
[bild][bild]
Fortfarande nöjd med utblåset genom väggen? (Om du inte flyttat, var ju en gammal tråd det här...):cool:
 
R Rödmyran skrev:
Fortfarande nöjd med utblåset genom väggen? (Om du inte flyttat, var ju en gammal tråd det här...):cool:
Jag bor inte där själv men vad jag vet är det inga problem.
Jag har även en liknande lösning i mitt nuvarande hus som funkar bra.
 
G Gabbe1 skrev:
Jag bor inte där själv men vad jag vet är det inga problem.
Jag har även en liknande lösning i mitt nuvarande hus som funkar bra.
Det låter bra, tack :D
 
G Gabbe1 skrev:
Jag har aldrig upplevt problem med kondens på väggen, min imkanal har dock en stos som gör att den sticker ut några cm från väggen.
[bild][bild]
Hej,
Var kan man skaffa denna modell? Tack för svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.