Hej.
Vi funderar på att bygga ett trädäck nästa år och undrar om era erfarenheter kring vad det kan kosta i runda tal?
Vi bor i ett 20-talshus med ganska hög grund så däcket ska upp ca. 1m.
Mått ca. djup 3,5-4m, längd 5-6m

Vi tänker ta in hantverkare så primärt är vi intresserade av vad ni betalat för liknande däck, arbete+material (ange om det är med eller utan ROT).

Även intressant att veta vad materialkostnaden legat på för er som byggt själv.

Ange gärna ungefär var ni bor för hantverkare skiljer ganska mycket i kostnad beroende på var det är.

Tacksam för input!
Mvh Andreas
 
Allt mellan 1000-1600kr skulle jag räkna med beroende på förutsättningar med mark osv.
 
mrcap mrcap skrev:
Allt mellan 1000-1600kr skulle jag räkna med beroende på förutsättningar med mark osv.
Förtydligande: per kvm. Avser TS bo kvar i huset i 20 år lönar det sig att lägga extraslantar på riktigt bra virke. Åren går fort och för min egen del är jag nu, efter 16 år, glad att 60 kvm nog håller 10 år till!
 
Jag betalade 2,2K/m2. Lite dyrt tyckte jag, men det blev bra.
Tänk på att virket gått upp i pris över sommarn, så 1000/m2 kanske inte heller är rimligt...
 
mrcap mrcap skrev:
Allt mellan 1000-1600kr skulle jag räkna med beroende på förutsättningar med mark osv.
Tack!
Är detta för material eller inklusive arbete och ROT? 1600x24m2= 38400kr, låter billigt om det är inkl arbetet.
 
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Jag betalade 2,2K/m2. Lite dyrt tyckte jag, men det blev bra.
Tänk på att virket gått upp i pris över sommarn, så 1000/m2 kanske inte heller är rimligt...
Tack!
Samma fråga här:
Är detta för material eller inklusive arbete och ROT? 2200x24m2= 52800kr, låter billigt om det är inkl arbetet.
 
yonna yonna skrev:
Förtydligande: per kvm. Avser TS bo kvar i huset i 20 år lönar det sig att lägga extraslantar på riktigt bra virke. Åren går fort och för min egen del är jag nu, efter 16 år, glad att 60 kvm nog håller 10 år till!
Tack!
Hur väljer man virke? Brukar köra in till brädgården o lasta bara. Finns det olika klasser?
 
Jag byggde liknande storlek själv och materialet gick på ca 30000-40000 Det som ingår i det är plintar, alla tryckimpregnerade reglar och dyrare trall (kärnfuru), markduk, skruv, material till räcke runt och färg till räcke.

jag köpte nästan allt mitt material innan priserna steg kraftigt. Nu hade jag säkert fått lägga på 15000 till.

sen satte jag på tak över del av min altan men den kostnaden tillkommer utöver (ca 15000).

vissa byggsidor har funktion där man kan bygga ihop altan på sidan för att snabbt få fram ungefärligt pris. Sen tillkommer alltid en del annat.
 
A AndreasCh skrev:
Tack!
Samma fråga här:
Är detta för material eller inklusive arbete och ROT? 2200x24m2= 52800kr, låter billigt om det är inkl arbetet.
Det var med allt, utan ROT, innan prishöjningen, klass 1 på reglar (tryckta).

Byggaren påstod också att det var ”riktigt” virke, och inte sånt skit från byggmax. Jag har själv upplevt enorm skillnad på otryckt virke om det är handlat från min lokala leverantör, Beijer, jämfört med Byggmax. Kvaliteten från byggmax är många gånger usel.
Om det samma gäller för tryckt virke vet jag ej, men det det levererade virket ser väldigt fint ut.
 
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Det var med allt, utan ROT, innan prishöjningen, klass 1 på reglar (tryckta).

Byggaren påstod också att det var ”riktigt” virke, och inte sånt skit från byggmax. Jag har själv upplevt enorm skillnad på otryckt virke om det är handlat från min lokala leverantör, Beijer, jämfört med Byggmax. Kvaliteten från byggmax är många gånger usel.
Om det samma gäller för tryckt virke vet jag ej, men det det levererade virket ser väldigt fint ut.
Ok. Hur högt ovan mark var det? Med plintar eller på plattor?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.