Jag ska till att inreda mitt garage med olika skåp m.m. som jag vill tillverka av plywood. Jag kommer även bygga olika maskiner själv där jag kommer använda mig av plywood.

Problemet är den att jag inte blir klok på vad för plywood jag ska använda mig av. Jag vill ha en plywood som jag kan lita på inte har håligheter, ser bra ut, och är stark. Om jag vänder mig till t.ex. byggma, beijer bygg eller byggmax, vad her då plywood typen jag är ute efter?
 
Jag hade inte överdrivet kvaliteten på plywooden.

Snickeriplywood tror jag du är ute efter, till exempel denna (jag vet det står konstruktionplywood i länken men det är snickeriplywood som menas)
https://www.byggmax.se/konstruktionsplywood-800x1200x12-p10056#1257=52117

för icke synliga delar kan du ju ta konstruktionsplywood som är snäppet sämre utseendemässigt men lika hållbart.

till och med osb kan fungera även om det är fult

sen finns det ju högre klasser också och det skall vara riktigt fint, helt i teak till exempel:
https://calexicowood.se/plywood-teak-mahogny

eller fanerad med ek
https://calexicowood.se/plywood-ek

beroende på övrig konstruktion samt belastning så kan man välja en tjockare skiva för att få mer bärighet. Jag hade själv nöjt mig med 15mm.

Om man gillar spont så kan man ju ha inslag av det också istället för plywood, som till luckor och annat. Blir lite mer snickrande, men det kanske bara är kul...:)

Själv smällde jag ihop en öppen bänk (utrymme på golvet samt en hylla). Körde osb på hyllan eftersom jag hade det till hands. Bänkskivan blev dubbel mdf, skruvad, ej limmad (så man kan byta ut övre lagret om man förstör den). Avslutade med 20x20 rostfri L-profil på bänk-kanten, infräst. För hyllan i osb satte jag någon 10x10 billig L-järnprofil längst ut. Smidigt att inte ha luckor där, bara att hiva in handverktyg och annat, och enklare att hitta utan ha luckor.
Över bänken satte jag konsoller och elfasystem. Laminerade spånplattehyllor. Billigt och bra. Hade en färgburk som exploderade för ett tag sedan (långsam explosion, om det begreppet finns). Luktade lite lösningsmedel när jag kom in i garaget en dag. Halvhärdad svart färg på ena hyllan. Skönt att inte behöva gråta blod då på fördärvad inredning...
 
  • Gilla
Vermilion
  • Laddar…
Furuplywood är det du letar efter. Jämn och fin yta.
 
U Utdelning skrev:
Furuplywood är det du letar efter. Jämn och fin yta.
Så lätt går det inte. Det finns furuplywood av varierande kvalitet och ändamål. En del är jämna, andra är inte det minsta jämna.
 
A andersmc skrev:
Så lätt går det inte. Det finns furuplywood av varierande kvalitet och ändamål. En del är jämna, andra är inte det minsta jämna.
Fast åker man till byggma, Beijer eller byggmax som ts önskar, så är kplyfa kvistig, hålig och grövre än furuplyfan. Sedan finns det b/bb/x klass och ii klassning osv, men ts vill ju bara ha deras lagersortiment verkar det som.
 
Björkplywood B/BB eller bättre. Beijer kan ta hem till ok pris. Eller calexico.
 
  • Gilla
Vermilion
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.