Men... Har du redan slått på golvvärmen? :dizzy:
 
Snyggt ! Jag börjar precis bli klar med mitt första egengjorda badrum också, och som du skriver är detmycket jobb, men när man väl börjar förstå momenten går det riktigt bra!

Nyligen renoverat badrum med marmorväggar, gulddetaljer och modern inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
a
 
  • Gilla
  • Wow
ElleAndersson.se och 27 till
  • Laddar…
Är elinstallationen utfört av en fackman? Är det verkligen ok med eluttag 20-25cm ovanför blandaren?
 
nizzehult
T Tosel skrev:
Är elinstallationen utfört av en fackman? Är det verkligen ok med eluttag 20-25cm ovanför blandaren?
Ja, elen har jag lämnat bort till en elfirma. Står även i tråden.
 
  • Gilla
ElleAndersson.se och 3 till
  • Laddar…
nizzehult nizzehult skrev:
Svårt om man har golvåsar i trä och reglar i väggen som är av trä.
Och...jag ska inte sälja, här bor jag nog 10-15 år till. Minst. Någon risk för vattenskador ser jag inte heller.
Nä det kommer säkerligen hålla lika länge som förra badrummet, de flesta regler som finns idag är bara trams. Bra jobbat! (y)
 
  • Gilla
postkontrollen och 2 till
  • Laddar…
nizzehult nizzehult skrev:
Ja, elen har jag lämnat bort till en elfirma. Står även i tråden.
nizzehult nizzehult skrev:
Ja, elen har jag lämnat bort till en elfirma. Står även i tråden.
Ska vara IP24 inom en radie på 60 cm ovan handfat.
 
nizzehult
Göran Sten Göran Sten skrev:
Ska vara IP24 inom en radie på 60 cm ovan handfat.
Konstigt, jag har sett åtskilliga badrum även i relativt nya hus där det sitter uttag precis ovanför handfatet. Sen är det inte jag som har godkänt och kopplat in detta och man måste ju lita på en fackman....
 
nizzehult
T Tosel skrev:
Att lita på en fackman är inte samma sak som att den gör rätt
Nä men det är ju därför man anlitar fackmän, dom ska förhoppningsvis veta och göra rätt. Skulle någon framtida besiktningsman anmärka på detta känner jag iaf att jag har ryggen fri (och självklart finns jordfelsbrytare).
 
nizzehult nizzehult skrev:
Konstigt, jag har sett åtskilliga badrum även i relativt nya hus där det sitter uttag precis ovanför handfatet. Sen är det inte jag som har godkänt och kopplat in detta och man måste ju lita på en fackman....
Det kan vara uttag ovanför handfatet , men de ska minst IP24. Uttag för badrum brukar ha ett litet lock och har då oftast IP44
 
Unikt namn
Bra tråd och momenten är pedagogisk beskrivna.
Hur många arbetstimmar totalt tror du det blev totalt?
 
nizzehult
Unikt namn Unikt namn skrev:
Bra tråd och momenten är pedagogisk beskrivna.
Hur många arbetstimmar totalt tror du det blev totalt?
Oj. Bra fråga men rätt omöjligt att svara på. Arbetet har bedrivits rätt hackigt med tidvis längre uppehåll då man inte haft lust eller möjlighet och utan egentlig tidspress. Sen har det gått åtskilliga timmar till research innan man har skridit till verket med många moment och jag har väl sett hela projektet som en slags självdriven lektion i renovering.
Vet inte ens om jag vill veta siffran men det bör vara hundratals. Började i november i fjol.
 
  • Gilla
ElleAndersson.se och 2 till
  • Laddar…
Beundransvärt jobb! Gratulerar! Jag håller själv på att ta in offerter för mitt betydligt mindre badrum - utan badkar - och det ligger en bra bit över 200' så du kan vara än mer stolt.

Om du ändå skulle sälja inom 15 år bifogar du beskrivningen och har ryggen fri. Påverkar inte försäljningspriset märkbart om det är så fräscht som ditt!
 
  • Gilla
nizzehult
  • Laddar…
Skumpe
nizzehult nizzehult skrev:
Utveckla gärna detta och ta även med dom förutsättningar som fanns och det fackmän har sagt - eller själv skulle ha gjort om dom fått uppdraget. Det fanns många som t ex ifrågasatte fibergips för "man brukar inte göra så". Att sen branschen har godkänt det på goda grunder ansågs inte relevant.
Ditt badrum är sannolikt mer överensstämmande med branschregler än 99% av alla badrum i Sverige. Du får kommentarer från folk som blir irriterade över ett väl utfört arbete av en "amatör" och så måste de anmärka på något.
 
  • Gilla
shtob och 19 till
  • Laddar…
Är det något vi lärt oss av de här tråden så är det att "fackmannamässigt" INTE är det samma som att "följa monteringsanvisningar och regler". TS har ju tydligen under arbetet träffat flera olika professionella som alla säger att de brukar frångå reglerna och anvisningarna.
 
  • Gilla
DTanner och 1 till
  • Laddar…
nizzehult nizzehult skrev:
Glömde före-bilderna

[bild] [bild] [bild] [bild]
Bra jobbat!!! Fixade du el och dragning av vattenledningar själv, eller behövde du inte dra nytt?

Vi fixade två badrum, nytt kök, terass, trappor, och rev en vägg, nya fönster och fönsterramar, terass och bakdörr, plus lite garage arbete med assistans av professinals för lite under 35000 euro. Det var i Spanien.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.