Har en idé om att rigga någon typ av belysning under trädäcket som jag håller på att bygga. Tänkte att det kan vara lite fräckt när det börjar skymma.

Är det någon som har erfarenhet av det? Vilken typ av armatur ska man ha? Lysrör, glödlampor, spottar?

PS. Kolla gärna in bygget. Kan vara lite segt pga för stora bilder, men jag ska försöka få tid med att fixa det...
 
Enklast vore en sån där lampslang som man har ute på alla möjlig och omöjliga ställen vid juletid. Kostar inte så mycket och tål både fukr och väta.
 
Tjena Håkan!

Det finns en uppsjö av markspottar med olika ljusspridningsvinklar. Skall du gömma de under trädäcket spelar förmodligen inte designen någon roll. Då finns det billiga alternativ på Bauhaus, K-rauta och liknade ställen.

Eftersom du nu skall gömma ljuskällan bör du ha något som inte kräver ständiga lampbyten. LED dioder sägs ha lång livslängd.

p.s Din sida var ju trevlig... förutom det där rälia med MFF... det började klia i halsen ;)

Mvh

BoIS´aren
 
Det var ju ett roligt tips! Vi ska ju själva bygga altan. kan bli fräckt med lyse underifrån!
Jag har ingen koll på vilka lämpliga ljuskällor som finns på marknaden,men det man nog ska tänka på är väl säkerheten. Man ska helst välja en anläggning med lågspänning (max 24 V) och sätta en transformator väl skyddad mot fukt (helst innomhus). Om du nu absolut vill ha 220V armaturer så koppla då in en jordfelsbrytare före!
 
Det får bli en ljusslang (25m) från Jula för 395:-. Återkommer när det är installerat med bilder från en härlig sommarnatt...
 
Ser fram emot bilderna!

Ernst i Sommartorpet gjorde något liknande förra året, han kallade sin ljusslang för "Raggarslang"... ;)

Dessutom satte han blå lysrör under en spång - klar UFO-varning! ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.