Hej.

Vi hyr ett hus från 1946. Vi flyttade in för cirka två månader sedan och har nu för någon vecka sen börjat märka att det blir väldigt blött på fönstrena på INSIDAN av huset..
Jag påpekade detta för vår hyresvärd men han sa att det är ingen fara med det.

Jag har själv sökt info om varför det blir så och i många fall så är det för dålig ventilation i huset.
Jag påpekade det idag igen för vår hyresvärd och även att vi upptäckt här om dagen att det kommit mögelfläckar (förmodar vi) runtom fönsterlisterna i många av rummen..
Hyresvärden sa att det inte kan ha med ventilationen att göra.
Jag sa ändå till honom att jag är rädd att huset blir fördärvat om det är för blött på rutorna. Han hade inget svar på det..

Vad kan vi göra och hur pass farligt är möglet för oss och speciellt våra barn på 2 och 3 år..?
Givetvis vet jag att mögel aldrig är bra, men hur pass dåligt är detta?
 
Kan bara tala från egen erfarenhet. Flyttade till hus hösten 2018. Mycket kondens på insidan fönstren. Efter nåt halvår lät vi installera fläktar i badrum och tvättstuga (badrummet hade en halvdöd ventil och i tvättstugan fanns inget) och bytte köksfläkt. Satte in friskluftsventiler i de två sovrum som helt saknade. Sedan dess mycket sällan kondens på insidan fönstren.
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
H
Har du fläkt i badrummet?
När ni duschar är då dörren stängd så den fuktiga luften tar sig till fläkten eller dörr öppen så den fuktiga luften försvinner ut huset?

hus jag bodde i förr hade fläkt som var kopplad på lampan.
Gick när man duscha, sen gick man ut och släckte ljuset och fläkten stannade.
Det är ju efter dusch fläkten behövdes.
 
  • Gilla
Swickell
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Har du fläkt i badrummet?
När ni duschar är då dörren stängd så den fuktiga luften tar sig till fläkten eller dörr öppen så den fuktiga luften försvinner ut huset?

hus jag bodde i förr hade fläkt som var kopplad på lampan.
Gick när man duscha, sen gick man ut och släckte ljuset och fläkten stannade.
Det är ju efter dusch fläkten behövdes.
Nej det finns inga fläktar eller ventiler på hela ovanvåningen eller i badrummet.
H Hallerudsbo skrev:
Har du fläkt i badrummet?
När ni duschar är då dörren stängd så den fuktiga luften tar sig till fläkten eller dörr öppen så den fuktiga luften försvinner ut huset?

hus jag bodde i förr hade fläkt som var kopplad på lampan.
Gick när man duscha, sen gick man ut och släckte ljuset och fläkten stannade.
Det är ju efter dusch fläkten behövdes.
Nej det finns inte en ena ventilation eller fläkt i hela huset förutom i källaren till det badrummet och tvättstugan.. Det kvittar om vi duschar med stängd dörr eller inte. Alla fönster är blöta/har imma på morgonen på insidan i hela huset.. :/
 
Swickell Swickell skrev:
Nej det finns inga fläktar eller ventiler på hela ovanvåningen eller i badrummet.


Nej det finns inte en ena ventilation eller fläkt i hela huset förutom i källaren till det badrummet och tvättstugan.. Det kvittar om vi duschar med stängd dörr eller inte. Alla fönster är blöta/har imma på morgonen på insidan i hela huset.. :/
Börja i den änden då! Ni lär märka förbättring och det är en relativt liten kostnad i sammanhanget husägande. ;)
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Börja i den änden då! Ni lär märka förbättring och det är en relativt liten kostnad i sammanhanget husägande. ;)
Jo men som sagt så hyr vi huset och husägaren ser inte problemet.
Vi känner inte för att investera pengar i ett hus som vi inte äger
 
Swickell Swickell skrev:
Jo men som sagt så hyr vi huset och husägaren ser inte problemet.
Vi känner inte för att investera pengar i ett hus som vi inte äger
Aha, jag hade redan glömt den lilla detaljen. Hur långsiktigt är det här boendet för er?
 
Pröva att ha ett fönster på glänt
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Pröva att ha ett fönster på glänt
Provat nu ett par dagar, det verkar inte göra någon större skillnad.
Kan inte ha det öppet på kvällen heller.. Blir för kallt så här års.
 
Köp en avfuktare och lämna på när du är på jobbet tills det blir bättre.
När fukten kommer tillbaka så kör du avfuktaren igen.
Jag har en "Innova IGDH-16AJ" som jag är nöjd med.
Titta på ljudnivå och hur mycket vatten den avfuktar per dygn samt bör den inte ta stor plats och vara lätt att flytta (min har små hjul).
Ett exempel på en avfuktare om ni inte vet vad som avses.
https://www.clasohlson.com/se/Electrolux-EX20DN4W-avfuktare,-40-m2/p/36-7752
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.