Vattenrörskoppling med måttangivelser, 26 mm yttre och 19 mm inre gängor, för diskussion om tätningsmetod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag vill koppla på en hona på denna hane, det känns som det blir tätare då istället för att koppla in en hane i innergängorna. Stämmer det?

Yttergängad rörkoppling på 19 mm markerad för diskmaskinsvattenintag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska jag alltså köpa en koppling (hona) som gängas på på utsidan av kopplingen på första bilden, som sedan förminskas till en hane som kopplas till diskmaskinens sida?

Eller kan jag köra med hane-hane koppling utan att oroas över läckage?
 
Är kopplingen till diskmaskinen gjord för att ha packning (svårt att se på din bild)? Isf kan du ta bort din gängtejp, lägga i en ½" packning och koppla ihop de två kopplingarna. Packningar(kör gummi) finns på Clas ohlson för en billig slant.

Edit: Äsch, såg nu att du verkar ha nån konstig 3/4" - 1/2" koppling från kranen. Isf kan du köpa en 1/2" D-nippel , ha på gängtejp på ena änden och dra in i din krankoppling och sedan använda packningen som jag föreslår ovan.
 
K
Jag var å köpte en övergånsnippel som passar. Men tammefan att disken ska behöva stå och mögla en dag till för det går inte att rotera slangen från diskmaskin och då går det inte att skruva fast den heller! Det är en styver fan till slang och muttern på ändan av slangen är ett med slangen. Hur i helvete har gud tänkt att det här ska gå? Tack.

 
Som vanligt fick man ta till det enda som brukar fungera; våld. Jag tog polygripen i ena handen och skiftnyckeln i andra. Grep åt slangen stadigt men säkert och skiftnyckeln på kopplingen och fick det att röra på sig. Om än trögt som sirap. Men allt är kopplat och det läcker inte ens. Jo tack och hej, hoppas jag inte behöver komma tillbaka hit inom snarast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.