Hej alla!

En fråga jag helst inte skulle vilja ställa.

För drygt ett år sedan köpte vi en tomt i avsikt att bygga ett nytt hus till oss själva. Sedan har allt gått i snigelfart. Husföretaget har sålt mer än de kan leverera och säljaren skissar på ett scenario på inflytt om 2 år.

Jag är så less på alltihop! Jag hoppas att drömhuset med stort D kommer ut på marknaden så att vi kan sälja tomten igen och gå vidare.

Nu till frågan. Om man skall sälja en tomt, är det smartast att sälja tomten som den är eller först bebygga den med något standard-kataloghus innan man säljer den? Vi kommer inte att bygga något själva utan bara stå som beställare i så fall.

Det gäller en ganska fin men standard villaområdestomt 1,5mil utanför större stad med kommunalt VA om det spelar ngn roll…
 
Med tanke på allt det arbete och alla de kostnader - normalt även en del oförutsedda - som ett nybygge innebär skulle jag tro att tomtförsäljning är att föredra. Iom att TS då inte har husbyggeinspirationen som drivkraft utan enbart det ekonomiska är jag tveksam till att husbygget genererar större nettointäkt.
 
  • Gilla
gaia och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.