Hej!

Vilken uppbyggnad av bjälklag var vanligt på 50 talet för sutteränghus?

Platsgjutna bjälklag med trä-mönster från form syns i källaren, har ni några tips hur det kan tänkas vara uppbyggt?

Är inte intresserad av svar typ "men öppna golvet och kolla?" Detta är endast planeringsstadie på fastighet jag inte äger.
 
Väldigt många 50-talshus, soutteräng eller med vanlig källare, har platsgjutna armerade betongbjälklag. Trämönstret du ser är från gjutformen. På ovansidan finns normalt uppreglade (ca 2x3 tum) trägolv. Betongen står för all bärning. En bra konstruktion där betongbjälklaget också fungerar som värmemagasin.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Väldigt många 50-talshus, soutteräng eller med vanlig källare, har platsgjutna armerade betongbjälklag. Trämönstret du ser är från gjutformen. På ovansidan finns normalt uppreglade (ca 2x3 tum) trägolv. Betongen står för all bärning. En bra konstruktion där betongbjälklaget också fungerar som värmemagasin.
Tack för svar! Då finns förmodligen spillvattengrodorna ingjutna i betongen om uppreglingen brukar vara 2-3tum. Dvs vid renovering av badrum med nya placeringar får man kanske räkna med att borra rätt ner i källararen och förlägga grodan där?
 
Vad menar du med "spillvattengrodor"? Vattenlås?
 
J justusandersson skrev:
Vad menar du med "spillvattengrodor"? Vattenlås?
avloppsledningar, en sammansatt grupp från tex badrum kallas för spillvattengroda.
 
Det tror jag inte var vanligt att man göt in sådana knutpunkter. I varje fall inte i småhus. När jag gjorde byggpraktik använde man fortfarande gjutjärnsavloppsrör och jag kan inte påminna mig något sådant. Jag tror att man i det längsta försökte undvika att gjuta in skarvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.