Jag håller på och amatör-renoverar ett gammalt jugend-vitrinskåp i ek (eller snarare ekfanérad furu). Skåpet ska därefter målas.

Skåpet har två spegeldörrar varav den ena har en lodrät, genomgående, spikrak spricka ungefär på mitten av själva "spegeln". Till saken hör, att träet i "spegeln" bara är ett par mm tjockt.

Min fråga är hur jag lagar denna på bästa möjliga sätt.

Det enklaste är väl att ta en träbit och limma fast på insidan av "spegeln", och sedan spackla utsidan.

Jag vill dock gärna att det ska göras lite proffsigt, så att det syns så lite som möjligt även på insidan.

Har googlat lite på "spackelremsor" och förstått att sådana finns att köpa i lite olika material, bl a glasfiber och papper. De verkar mest användas i tapetseringssammanhang, men kanske kan en sådan fungera även i det här fallet?

Eller finns det någon bättre metod?

Ett ytterligare problem är, att "speglarna" i bägge skåpsdörrarna sitter löst, d v s de kan flyttas c:a 3-5 mm både i sid- och höjdled.

Det känns som om man på något sätt bör fixera dem innan målning. Hur kan det göras på bästa sätt?

Bifogar bild på sprickan (insidan).
 
  • Närbild på spikrak spricka i mitten av ekfanerad furuyta på ett jugend-vitrinskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade lagt lite tidningspapper på insidan (utan att fästa det med något). Sedan fixerat pappret med en tillsågad list över hela sprickan. Fixera den hur det nu blir bäst, klämmor, tvingar ?

Spackla sedan från utsidan med kemiskt trä. Det håller bäst för denna typ av reparation.

Efter härdning är det bara att plocka bort listen och riva bort tidningspappret. Sitter pappret kvar går det enkelt att slipa bort.

sen skriver du också att skivorna är ”ett par mm”. Är det två till tre mm så behöver du eventuellt armera insidan med förslagsvis en pappremsa och vävlim.
Är det fyra till sex mm så behöver du inte det.
 
T Talisman skrev:
Ett ytterligare problem är, att "speglarna" i bägge skåpsdörrarna sitter löst, d v s de kan flyttas c:a 3-5 mm både i sid- och höjdled.

Det känns som om man på något sätt bör fixera dem innan målning. Hur kan det göras på bästa sätt?

Bifogar bild på sprickan (insidan).
Att speglarna sitter löst är inget problem; man konstruerar luckor med ram och spegel på det viset. Det är bara för att kompensera för säsongsändringarna som massivträ genomgår. Det sväller (tvärs fibrerna) när luftfuktigheten stiger och vice versa.

Du ska alltså inte fixera speglarna i ramen.
Lycka till med reparationen!
//Ronnie
 
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Jag hade lagt lite tidningspapper på insidan (utan att fästa det med något). Sedan fixerat pappret med en tillsågad list över hela sprickan. Fixera den hur det nu blir bäst, klämmor, tvingar ?

Spackla sedan från utsidan med kemiskt trä. Det håller bäst för denna typ av reparation.

Efter härdning är det bara att plocka bort listen och riva bort tidningspappret. Sitter pappret kvar går det enkelt att slipa bort.

sen skriver du också att skivorna är ”ett par mm”. Är det två till tre mm så behöver du eventuellt armera insidan med förslagsvis en pappremsa och vävlim.
Är det fyra till sex mm så behöver du inte det.
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Jag hade lagt lite tidningspapper på insidan (utan att fästa det med något). Sedan fixerat pappret med en tillsågad list över hela sprickan. Fixera den hur det nu blir bäst, klämmor, tvingar ?

Spackla sedan från utsidan med kemiskt trä. Det håller bäst för denna typ av reparation.

Efter härdning är det bara att plocka bort listen och riva bort tidningspappret. Sitter pappret kvar går det enkelt att slipa bort.

sen skriver du också att skivorna är ”ett par mm”. Är det två till tre mm så behöver du eventuellt armera insidan med förslagsvis en pappremsa och vävlim.
Är det fyra till sex mm så behöver du inte det.
Tack för utförligt svar!

Jag tror att träet är max 3 mm tjockt, och bör således armeras.

Kan en s k spackelremsa av något slag ersätta den pappremsa som du föreslår? Eller något annat? Vet inte riktigt vad "pappremsa" betyder i det här sammanhanget. Och måste det vara just vävlim?

Arbetsgången blir alltså:

1. Limma fast något slags remsa över sprickan på insidan

2. Lägga tidningspapper över remsan och sätta en list i press över

3. Spackla sprickans framsida med kemiskt trä

4. Härdning

5. Ta bort list och tidningspapper

Ska/kan jag spackla även på insidan, för att göra "remsan" mindre synlig?
 
P Pysslarn skrev:
Att speglarna sitter löst är inget problem; man konstruerar luckor med ram och spegel på det viset. Det är bara för att kompensera för säsongsändringarna som massivträ genomgår. Det sväller (tvärs fibrerna) när luftfuktigheten stiger och vice versa.

Du ska alltså inte fixera speglarna i ramen.
Lycka till med reparationen!
//Ronnie
Aha, det hade jag ingen aning om!

Utmärkt, då blir blir det ett moment mindre.

Jag är dock en petimeter av rang, och kommer att störa mig ohyggligt på att omålat trä blir synligt, när speglarna rör sig.

Hur löser man det?

Tanken är INTE att försöka plocka ut speglarna och måla dem separat, ska jag kanske förtydliga, utan skåpet kommer att stå i "normal position" vid målningen.
 
T Talisman skrev:
Tack för utförligt svar!

Jag tror att träet är max 3 mm tjockt, och bör således armeras.

Kan en s k spackelremsa av något slag ersätta den pappremsa som du föreslår? Eller något annat? Vet inte riktigt vad "pappremsa" betyder i det här sammanhanget. Och måste det vara just vävlim?

Arbetsgången blir alltså:

1. Limma fast något slags remsa över sprickan på insidan

2. Lägga tidningspapper över remsan och sätta en list i press över

3. Spackla sprickans framsida med kemiskt trä

4. Härdning

5. Ta bort list och tidningspapper

Ska/kan jag spackla även på insidan, för att göra "remsan" mindre synlig?
Spackelremsa i papp hade jag tagit i så fall. Sätt med vävlim. Den kan du spackla över den med om du vill. Tidningspapper behövs inte. Det var bara om du inte ville ha ngt alls på insidan, då är det lätt att slipa bort. När insidan är klar spacklar du utsidan.
 
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Spackelremsa i papp hade jag tagit i så fall. Sätt med vävlim. Den kan du spackla över den med om du vill. Tidningspapper behövs inte. Det var bara om du inte ville ha ngt alls på insidan, då är det lätt att slipa bort. När insidan är klar spacklar du utsidan.
Toppen, då vet jag.

Stort tack för hjälpen!
 
T Talisman skrev:
Jag är dock en petimeter av rang, och kommer att störa mig ohyggligt på att omålat trä blir synligt, när speglarna rör sig.
Man har möbler i fanerad mdf eller annat som mest består av damm o lim ;)
 
Det där gick ju inte så bra. Mycket på grund av att jag är fruktansvärt opraktisk.

Jag köpte kemiskt trä på Biltema. Det kommer i en sån där plastcylinder som silikon och latex brukar säljas i.

På denna satt det fast två konformade plastspetsar som bägge innehöll en spiral.

Instruktionstexten var för mig extremt svårbegriplig. Tydligen bestod produkten av TVÅ olika komponenter, som inte var blandade.

Jag förstod såpass mycket att jag skulle ta av korken på plastcylindern, och istället sätta fast en av dom spiralförsedda plastspetsarna. Så det gjorde jag.

Sen försökte jag trycka ut plastcylinderns innehåll, som då skulle komma ut i plastspetsen, där der skulle blandas med hjälp av spiralen (tror jag).

Det var dock HELT omöjligt att få ut något innehåll ur plastcylindern.

Då drog jag mig till minnes att jag sett hantverkare använda ett slags metallgrej, för att få ut silikon etc ur sådana här plastcylindrar.

Jag hittade en sån metallgrej i särbons verkstad, där jag befann mig, och efter c:a en halvtimmes slit hade jag lyckats placera plastcylindern på rätt (?) sätt i metallgrejen.

Jag klämde ihop skänklarna på metallgrejen, och efter ytterligare en kvarts slit - jag fick ta i något fruktansvärt - hade plastspetsen till slut fyllts av innehåll.

Vid det laget hade jag knappt någon känsel i handen längre, men lyckades uppbåda alla mina krafter, och då kom det ut en klick hudfärgad smet, stor som en ärta.

Samtidigt kom det ur mer smet nånstans i andra änden av plastcylindern, som verkade ha gått sönder.

Under loppet av 45 minuter eller så lyckades jag få ut såpass mycket smet att det räckte för att spackla igen sprickan, och eftersom jag anade att jag skulle få slänga resten av produkten, så använde jag den även på en del andra små gropar och ojämnheter på vitrinskåpet.

Biltemas kemiska trä ska om jag har förstått saken rätt härda på 10 minuter.

Nu har det gått 6-7 timmar, och konsistensen är fortfarande nånstans mellan bulldeg och creme fraiche på de flesta ställen. På några andra har det torkat en liten aning, men inte mer än att det blir tydliga fingeravtryck när man petar.

Jag förstår absolut ingenting, och är lätt förtvivlad. Kvar av plastcylindern var bara ett kletigt och sprucket inferno, så den har jag kastat.

Har tidigare använt stora mängder plastiskt trä på vitrinskåpet, vilket har fungerat mycket bra. Det säljs ju i vanliga tuber, som går att använda utan 220 högskolepoäng i kemi.

Men den här produkten är ju totalt oanvändbar.

Nu har jag tre frågor till er som förstår er på sånt här:

1. Vad gjorde jag för fel?

2. Jag gissar att jag imorgon bitti måste skrapa bort allt det kemiska träet. Räcker det om man gör detta med en spackel, eller måste varje uns av det kemiska träet avlägsnas, ned på molekylnivå? Om ja, kan aceton fungera till detta? Om inte, vad ska jag använda? (OBS att det är ett gammalt fanerat skåp, så man måste vara mycket försiktig med starka lösningsmedel).

3. Vad ska jag använda istället? Jag har insett att kemiskt trä eller något liknande är det jag förmodligen måste använda till sprickan i dörrspegeln, eftersom det tydligen är oerhört mycket starkare än plastiskt trä. Men jag vägrar befatta mig med den här produkten fler gånger. Varför finns det inte färdigblandat kemiskt trä, som går att få ut ur förpackningen utan att man får träningsvärk och blåsor i händerna?

Har lagt ofantligt mycket tid på detta vitrinskåp, som efter min "renovering" ska målas är det tänkt, och är ohyggligt orolig för att skåpet fått irreparabla skador av den här värdelösa geggamojan.
 
Nu har jag inte använt just den specifika produkten men väl andra 2-komp i patron och då brukar det vara så att man måste klämma ut en del innan användbar massa kommer, i början blir inte blandningsförhållandet mellan produkterna rätt och då blir det som det blev för dig.
 
Exakt vad har du köpt? De flesta patroner av den typen du beskriver brukar behöva en speciell spruta för att kunna användas.
I övrigt så hade jag nog hellre använt vanligt 2K spackel typ plastic padding PP100 och arbetat ner i sprickan, särskilt om det ska målas.
Plastiskt trä är ju bra om trät i sig ska synas efetråt. Då blir det konstigt med ett avvikande spackel mitt i allting.........
 
Nu var d längesedan jag använde kemiskt trä. Jag körde ”plastig padding” (trävarianten) på tub med separat härdare som man vevar ihop med spackel på spillbit av något slag. Tycker det är bra arbetskonsistens på den produkten. Med lite fingertoppskänsla kan man precis innan härdningen sätter sig finskära med rakblad så slipper man efterslipa så mycket.
 
S Stefan1972 skrev:
Exakt vad har du köpt? De flesta patroner av den typen du beskriver brukar behöva en speciell spruta för att kunna användas.
I övrigt så hade jag nog hellre använt vanligt 2K spackel typ plastic padding PP100 och arbetat ner i sprickan, särskilt om det ska målas.
Plastiskt trä är ju bra om trät i sig ska synas efetråt. Då blir det konstigt med ett avvikande spackel mitt i allting.........
S Stefan1972 skrev:
Exakt vad har du köpt? De flesta patroner av den typen du beskriver brukar behöva en speciell spruta för att kunna användas.
I övrigt så hade jag nog hellre använt vanligt 2K spackel typ plastic padding PP100 och arbetat ner i sprickan, särskilt om det ska målas.
Plastiskt trä är ju bra om trät i sig ska synas efetråt. Då blir det konstigt med ett avvikande spackel mitt i allting.........
S Stefan1972 skrev:
Exakt vad har du köpt? De flesta patroner av den typen du beskriver brukar behöva en speciell spruta för att kunna användas.
I övrigt så hade jag nog hellre använt vanligt 2K spackel typ plastic padding PP100 och arbetat ner i sprickan, särskilt om det ska målas.
Plastiskt trä är ju bra om trät i sig ska synas efetråt. Då blir det konstigt med ett avvikande spackel mitt i allting.........[/QUOTE
Den här använde jag.

Av någon anledning hade den inte röd kork utan genomskinlig. Men dock.

https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/ovriga-kemikalier/kemiskt-tra-2000038289

För mig som har tummen mitt i handen är det ljusårs skillnad på plastiskt trä och kemiskt trä, när det gäller själva handhavandet.

Plastiskt trä kommer i en tub. Man skruvar av korken precis som man gör med tandkröm, pillar in det i skadan/sprickan. Det torkar snabbt och blir "som trä".

Kemiskt trä valde jag för att jag fick tips om det här. Och ingen skugga över tipsaren - han kunde ju inte veta att jag skulle fucka upp appliceringen fullständigt.

Kemiskt trä är tydligen - om jag nu har förstått det rätt - ännu starkare än plastiskt trä. Bl a spricker det inte lika lätt. Och det verkade ju bra till det här projektet.
 
J jonko skrev:
Nu har jag inte använt just den specifika produkten men väl andra 2-komp i patron och då brukar det vara så att man måste klämma ut en del innan användbar massa kommer, i början blir inte blandningsförhållandet mellan produkterna rätt och då blir det som det blev för dig.
Det låter sannolikt, ja.

Varför i himlens namn skriver dom inte med stora bokstäver på förpackningen att man måste "klämma ut en del innan användningsbar massa kommer"?

Och hur kan det ens vara tillåtet att sälja en produkt, där man ska börja med att slänga en god portion av innehållet?
 
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Nu var d längesedan jag använde kemiskt trä. Jag körde ”plastig padding” (trävarianten) på tub med separat härdare som man vevar ihop med spackel på spillbit av något slag. Tycker det är bra arbetskonsistens på den produkten. Med lite fingertoppskänsla kan man precis innan härdningen sätter sig finskära med rakblad så slipper man efterslipa så mycket.
Det är nog just det som är problemet. Fingertoppskänsla saknar jag till 100% i såna här sammanhang.

Jag behöver en övertydlig steg-för-steg-instruktion som en 8-åring kan förstå, samt exakta måttangivelser för blandandet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.