Hej
Behöver er hjälp att kunna kyla ner en låda med kalluft och avlägsna varmluft i lådan. Det ska gå att skicka in kalluft i ena änden och suga ut varmluft i den andra änden. Är det möjligt med en AC eller någor annat?
 
Är du ute efter att ta energi ur kalluften och värma annan luft med? I så fall måste man ju veta vilka mängder luft det är frågan om och vid vilka temperaturer, för att kunna ge några råd.
Är det bara frågan om att kyla ner utrymmet och låta överskottsvärmen gå ut i omgivningen, så finns det ju 12 V elektriska kylboxar med Peltier-element och fläkt, som kanske passar.
 
Nej, faktiskt inte.
Jag har en miningrigg. Den behöver kylas så mycket som möjligt. Värmen är i detta fall inget intressant. Har jag inte kyla på så blir det över 30 grader varmt i rummet.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Är du ute efter att ta energi ur kalluften och värma annan luft med? I så fall måste man ju veta vilka mängder luft det är frågan om och vid vilka temperaturer, för att kunna ge några råd.
Är det bara frågan om att kyla ner utrymmet och låta överskottsvärmen gå ut i omgivningen, så finns det ju 12 V elektriska kylboxar med Peltier-element och fläkt, som kanske passar.[/QUO
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Är du ute efter att ta energi ur kalluften och värma annan luft med? I så fall måste man ju veta vilka mängder luft det är frågan om och vid vilka temperaturer, för att kunna ge några råd.
Är det bara frågan om att kyla ner utrymmet och låta överskottsvärmen gå ut i omgivningen, så finns det ju 12 V elektriska kylboxar med Peltier-element och fläkt, som kanske passar.
Ska kolla kylboxarna..låter intressant.
TE]
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Är du ute efter att ta energi ur kalluften och värma annan luft med? I så fall måste man ju veta vilka mängder luft det är frågan om och vid vilka temperaturer, för att kunna ge några råd.
Är det bara frågan om att kyla ner utrymmet och låta överskottsvärmen gå ut i omgivningen, så finns det ju 12 V elektriska kylboxar med Peltier-element och fläkt, som kanske passar.
Har kollat kylboxarna och de är alldeles för klena. Temperaturen måste rejält ner då värmen kring en rigg kan bli uppåt 70 grader varm.
 
Glöm kylboxarna direkt...
Det du behöver är en AC, eller flytta riggen till ett bättre ventilerat utrymme som kan tillåtas bli varmt.
 
Bygga en stirlingmotor och sätt värmesidan i boxen och kylsidan i rummet och en fläkt på motorn.
Då tar den värmen från boxen och omvandlar det till rörelse (driver fläkten)

Dock har jag ingen aning om hur stor du kan tänkas behöva bygga den för att få bra kyleffekt.
exempel på det jag pratar om:
 
Då behöver du säkert en AC. Frågan då blir ju "Hur mycket elektrisk effekt stoppar du in i riggen?", för att veta hur stor kapacitet din AC behöver hantera för att få temperaturen att falla från kanske 70 C till 25 C.

Det finns en gammal diskussion om ett projekt liknande ditt på https://www.sweclockers.com/forum/trad/1286395-dedikerad-lada-for-att-kyla-insugsluften . Kanske du får fler infallsvinklar på problemet där ?
Var uppmärksam också på problemet med kondensvatten från den kalla sidan.
 
Redigerat:
Murat Thomas Alp Murat Thomas Alp skrev:
Har jag inte kyla på så blir det över 30 grader varmt i rummet.
Snart kanske det räcker med öppna fönster i ett halvår eller så. Annars är väl som redan skrivits en AC i rummet en möjlig lösning.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Snart kanske det räcker med öppna fönster i ett halvår eller så. Annars är väl som redan skrivits en AC i rummet en möjlig lösning.
Det ska fungera året runt.
 
Med tanke på hur elpriserna är nu, så låter det som en väldigt dålig affär om du inte kan dra en skarvsladd från någon granne.
 
Hep Hep skrev:
Med tanke på hur elpriserna är nu, så låter det som en väldigt dålig affär om du inte kan dra en skarvsladd från någon granne.
Jag har en deal med en vän vad gäller den biten.
 
Då är det bara att fläska på med en rejäl AC, då elen är det dyra på sikt.
 
Räkna med att du får göra av med ca 1.5 gånger så hög effekt på kyla som du tillför till riggen. Finns en anledning till att man flyttar stora datacenter norrut där man kan använda frikyla ett antal månader om året.
 
Som sagts ovan, kyla är dyrt och saboterar väldigt lätt ekonomin i en mining-rigg.
Ska du kyla bort effekten så behöver du antingen tillgång till något som är svalt året om som mark/berg/vatten-kyla eller stora mängder el.
Har du funderat på att ställa det i ett hönshus?
 
  • Haha
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.