Bygger en carport som jag tänkt lägga plåttak på läkt som ligger på takstolar. En bekant sa att man bör lägga någon form av papp/duk först för att förhindra kondens som droppar ner. Behövs det och vad ska man i så fall använda?
 
armerad plast , sen om jag inte minns fel så finns det även takplåt med inbyggt kondesskydd
 
M mickeilångviken skrev:
Behövs det och vad ska man i så fall använda?
Behöv och behövs. Det finns nog massor av carport/uthus utan folie men det kostar rätt lite extra. Själv vågar jag inte säga hur mycket det kan droppa i besvärliga fall. Andra här har säkert större erfarenheter.

Här är ett fabrikat från Byggmax.

Välkommen hit!

Rulle av Bison underlagstak med röda linjer och produktdetaljer på Byggmax hemsida.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Behöv och behövs. Det finns nog massor av carport/uthus utan folie men det kostar rätt lite extra. Själv vågar jag inte säga hur mycket det kan droppa i besvärliga fall. Andra här har säkert större erfarenheter.

Här är ett fabrikat från Byggmax.

Välkommen hit!

[bild]
Jag har kollat på det på byggmax. Tråkigt att det är beställningsvara.
 
M mickeilångviken skrev:
Jag har kollat på det på byggmax. Tråkigt att det är beställningsvara.
Beijer i närheten kanske?

Rulle av underlagstak på grått underlag med produktinformation och pris på skärm.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Beijer i närheten kanske?

[bild]
Ok ska kolla.
 
Kanske ska tillägga att jag personligen inte har någon erfarenhet av de fabrikat jag "visat upp" i denna tråd. Tror säkert att båda duger men har aldrig använt just dessa själv.
 
På en carport hade jag övervägt att köpa plåt som har kondensfilt på undersidan, mycket smidigt och inget som kan ligga o fladdra i vinden. Beror iof på vilken plåtprofil du är ute efter, men åtminstone TP20 finns med kondensfilt.
 
G Gabbe1 skrev:
På en carport hade jag övervägt att köpa plåt som har kondensfilt på undersidan, mycket smidigt och inget som kan ligga o fladdra i vinden. Beror iof på vilken plåtprofil du är ute efter, men åtminstone TP20 finns med kondensfilt.
Kollade sådan plåt på Hedins. Tyckte det verkade dyrt. Skulle kosta ca 260 kr/m2 jämfört med endast målad plåt från Byggmax var det ca 100kr/m2 dyrare.
 
M mickeilångviken skrev:
Kollade sådan plåt på Hedins. Tyckte det verkade dyrt. Skulle kosta ca 260 kr/m2 jämfört med endast målad plåt från Byggmax var det ca 100kr/m2 dyrare.
Du jämför äpplen o päron skulle jag tro. Byggmax säljer 0,4mm plåt som inte ens håller för att gå på.
 
  • Gilla
Mickebandsåg
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Du jämför äpplen o päron skulle jag tro. Byggmax säljer 0,4mm plåt som inte ens håller för att gå på.
Jo men oavsett är det en omotiverat stor prisskillnad. Och ska ju inte gå på taket endast krypa under monteringen .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.