T
Jag ska bygga två grindstolpar och skulle vilja ha belysning under pelarblocken. Vill inte att själva ljuskällan ska synas, utan att de endast ska lysa upp pelarna.
Tänker mig någon typ av ledlist i skena. Men hittar inget bra alternativ.

Någon som kommer på en bra lösning?

Betongpelare som kan fungera som grindstolpe, utan synlig belysning, med potential för dold ledlist under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
...ska bygga... den finns alltså inte i dagsläget? men utförandet är väldigt snarlikt det som syns i fotot?

om den inte finns än, så är det ju alldeles utmärkt att fundera igeom innan, så att man kan ta höjd för elmatningen till exempel

är det tänkt att belysningen ska lysa upp något (lysa upp marken), eller är främsta syftet att markera stolparnas position/existens (hjälpa till att sikta med bilen)?

två tänkbara utföranden som inte baserar sig på LED-lister:
Stenstolpe med jämförelse av potentiell belysning på marken och en LED-linje på stolpen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

för diskussionens skull om inte annat.. :)
 
  • Gilla
Tovin och 1 till
  • Laddar…
Hmm, med så korta sträckor och skarpa vinklar behöver du nog själv sätta i 4st "valfria" LED-slingor och ansluta till din strömkälla.
Har inte sett något färdigpaketerat som fixar det där.
(Förvisso inte svårt)
 
harka harka skrev:
...ska bygga... den finns alltså inte i dagsläget? men utförandet är väldigt snarlikt det som syns i fotot?

om den inte finns än, så är det ju alldeles utmärkt att fundera igeom innan, så att man kan ta höjd för elmatningen till exempel

är det tänkt att belysningen ska lysa upp något (lysa upp marken), eller är främsta syftet att markera stolparnas position/existens (hjälpa till att sikta med bilen)?

två tänkbara utföranden som inte baserar sig på LED-lister:
[bild]
för diskussionens skull om inte annat.. :)
Tycker alternativ 2 var riktigt läckert. Borde ju kunna vara smidigt löst med en plexiglas skiva i rätt storlek och en led belysning i centrum av den. Googlade på belyst plexiglas och fick många bilder. Men vill TS belysa stolpen så borde ju någon form av distans mellan hatten och stolpen kunna skapa utrymme för riktad belysning nedåt som du visar på bild 1.
 
T
harka harka skrev:
...ska bygga... den finns alltså inte i dagsläget? men utförandet är väldigt snarlikt det som syns i fotot?

om den inte finns än, så är det ju alldeles utmärkt att fundera igeom innan, så att man kan ta höjd för elmatningen till exempel

är det tänkt att belysningen ska lysa upp något (lysa upp marken), eller är främsta syftet att markera stolparnas position/existens (hjälpa till att sikta med bilen)?

två tänkbara utföranden som inte baserar sig på LED-lister:
[bild]
för diskussionens skull om inte annat.. :)
Det är tänkt att jag ska bygga dem inom 2 veckor, så dom står inte där ännu. Men de ska byggas som de på bilden (samma ihåliga murstenar).

Syftet med belysningen är att dem ska lysas upp snyggt som dekoration. Och det jag vill ha är en belysning som lyser upp stolparna endast.
 
ok

jag tror mig ha hittat produkten som du tänker använda och noterar att topplocket har ett utsprång på endast 20mm över pelaren, så det är ju inte mycket utrymme att spela med för installation och få den rimligt dolt vid betraktande (nedsjunken i en bil, en bit bort)

det går väl att snickra ihop en egen ledlist (längs tre sidor?) och dra ner kabeln i det tomma stolpinnanmätet, men jag tror man får slöjda lite själv, gera hörn och koppla ihop – några färdiga plug&play-kits lär vara svåra att finna
 
  • Gilla
Tovin och 1 till
  • Laddar…
T
harka harka skrev:
ok

jag tror mig ha hittat produkten som du tänker använda och noterar att topplocket har ett utsprång på endast 20mm över pelaren, så det är ju inte mycket utrymme att spela med för installation och få den rimligt dolt vid betraktande (nedsjunken i en bil, en bit bort)

det går väl att snickra ihop en egen ledlist (längs tre sidor?) och dra ner kabeln i det tomma stolpinnanmätet, men jag tror man får slöjda lite själv, gera hörn och koppla ihop – några färdiga plug&play-kits lär vara svåra att finna
Vad det gäller murstenen så är den beställd, så den tänker jag köra med. Dock har jag inte beställt topplocket ännu. Det kanske finns ett bättre alternativ på topplock? Vill helst ha belysningen så dolt som möjligt.
 
B
Gjut en egen topp med dolt spår för led list. Det är inte svårt att bygga form i t.ex. masonit.

Jag bara förutsätter att elmatningen sker inuti själva pelaren?
 
  • Gilla
harka
  • Laddar…
T
Japp elmatningen sker inuti då murblocken är ihåliga.
 
T Tovin skrev:
Jag ska bygga två grindstolpar och skulle vilja ha belysning under pelarblocken. Vill inte att själva ljuskällan ska synas, utan att de endast ska lysa upp pelarna.
Tänker mig någon typ av ledlist i skena. Men hittar inget bra alternativ.

Någon som kommer på en bra lösning?

[bild]
Hej
Blev det någon belysning tänkt bygga liknande stolpar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.