Hej alla,
Jag bor i ett gammalt hus med dålig isolering och har idag en kombination av luft/luft och el-radiatorer. Håller på med en plan för att installera en luft/vatten samt byta till vattenburet. Har vissa tankar på dimensioneringen.

läst mig till att äldre hus landar någonstans kring 70w/kvm. Då vi har väldigt dåligt isolerat och jag förstår det som att det är bättre att överdimensionera har jag räknat på 85w/kvm. Finns det någon nackdel med att överdimensionera, förutom priset på radiatorerna.

Undrar sen också hur det funkar med de olika temperaturerna, blir ju stor skillnad i W per element. Hur vet jag vilken jag ska räkna på?

hur funkar det sen med storlek på värmepumpen, ska den vara samma W som totalen på elementen? Behöver man räkna lite extra för dusch och så?
 
Har sett att man kan lägga på 500 W extra för varmvattnet. Frågan är hur stora radiatorerna blir med den extra dimensioneringen? Med värmepump använder man 55°/45°-tabellen för radiatorerna.
 
U
Nu vet jag inte hur isolerat ditt gamla hus är. Jag bor i 1 1/2-plan timmerhus (14cm tjockt) från 1847 som sen fått ett lager tegelsten och puts på utsidan (1920-talet) och ingen övrig isolering utöver ett lager tretex på insidan.
Bor strax söder om stockholm.

Har haft ett företag här (2 veckor sedan) för att ge offert på värmepump (luftvatten) och i beräkningarna jag fått har han uppskattat energibehovet till 55w/kvm för vårt hus. Vi har 120kvm + 30kvm källare
De tycker att 7kw värmepump räcker för vårt hus

Vilket känns ganska stor skillnad mot din uppskattning. Båda med ”gammalt hus”
 
Vad ligger din årliga elförbrukning på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.