Hej,
Har fått punktering på en bakdäcket på min McCullough M115-77 och frågan är vilket verktyg man behöver för att lossa detta däck? Instruktionsboken pratar inget om att lossa däcken så att... Något från Biltema eller måste den mer eller mindre bärgas? Köpt sådan däckfix på spraytub som plan B...
 
  • Närbild av ett hjulaxelfäste på en McCullough M115-77 trädgårdstraktor med synliga gängor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av McCullough M115-77 trädgårdstraktors hjulcentrum med synligt axelmutter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mats Fröjdenlund
  • Laddar…
A
N Nybyggaren12345 skrev:
Hej,
Har fått punktering på en bakdäcket på min McCullough M115-77 och frågan är vilket verktyg man behöver för att lossa detta däck? Instruktionsboken pratar inget om att lossa däcken så att... Något från Biltema eller måste den mer eller mindre bärgas? Köpt sådan däckfix på spraytub som plan B...
Denna bör hjälpa dig.
ett fäste någonstans så att hjulet sitter fast.
Och sedan 2 däck järn, lite vanlig såpa.
Och en slang så är du på banan igen.

Det finns även en sådan där däck maskin på biltema.. För 7-800 kr fixar alla hjul..
 
  • Gilla
Nybyggaren12345
  • Laddar…
Tack! Men med vilket verktyg lossar jag däcket från gräsklipparen? Aldrig sett den muttern på mina bilder innan.
 
Det där är ingen mutter utan en låsring/segersäkring, pilla bort med skruvmejsel eller liknande.
Sen är det bara att dra fälgen av axeln.
 
  • Gilla
Nybyggaren12345
  • Laddar…
A
N Nybyggaren12345 skrev:
Tack! Men med vilket verktyg lossar jag däcket från gräsklipparen? Aldrig sett den muttern på mina bilder innan.
som jag beskriver.
däckjärnet, de bänder upp däcket från fälgen, sedan tar du spjän som jag visar genom att lägga järnet platt och slå det emot dig, med fästpinnen som mothåll, när du gått hela vägen runt så är däcket löst på ena sidan och då tar du och lägger i en ny slang, trycker igenom ventilen i hålet på fälgen, sedan tar du och lägger tillbaka däcket emot fälgen och trycker det på plats igen.. (y)

med en helt vanlig spårmejsel pillar du bort ringen som håller fälgen.
Sedan tar du en tång och trycker tillbaka ringen..
 
  • Älska
Nybyggaren12345
  • Laddar…
Fast de där däcken är inte svårare att få av än att man kan låta hjulet sitta kvar på maskinen. Då har du dessutom fälgen sitter fast.
 
A
S Stefan1972 skrev:
Fast de där däcken är inte svårare att få av än att man kan låta hjulet sitta kvar på maskinen. Då har du dessutom fälgen sitter fast.
gör den :thinking:?
den roterar väl som den vill..
Och är svårare att krypa runt på backen än att stå raklång och åtgärda.. Men det är helt klart görbart..
 
Maskintok skrev:
gör den :thinking:?
den roterar väl som den vill..
Och är svårare att krypa runt på backen än att stå raklång och åtgärda.. Men det är helt klart görbart..
nu ser man ju inte däcktyp förvisso men på dylika småhjul spelar det ju ingen roll att hjulet kan snurra....Brukar ju vara ganska enkelt att vända ut däckkanten med ett däckjärn och sen bara mata ut resten. men visst, det kan ju vara ett hårdare slanglöst som kräver lite mer...
 
N Nybyggaren12345 skrev:
Aldrig sett den muttern på mina bilder innan.
In med en lagom stor spårmejsel i springan mellan axeln och "halvbrickan" mer eller mindre i centrum av bilden nedan.

En närbild av en axel med en halvbricka i ett spår, omgiven av en blå och gul yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alltså ovanför axeln, något till höger om axelns centreum. Sen bänder du brickan åt höger. Brickan sitter i ett spår i axeln och låser hjulet på axeln. Den ser ut ungefär så här:

Metallisk halvbricka med öppning, använd för att låsa hjulet på en axel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fredrik1891
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.