A
Någon som har erfarenhet? Vi får inte bygglov med kanalplast pga ljusinsläpp. Vi vill bygga i söderläge och behöver i så fall ha glastak med bra isolering. Vi ska köpa från Willab men de mått vi önskar finns bara kanalplast. Tips någon? Bra eller inte bra med glastak (obs isolertak). Tack
 
Williab har inget annat än kanalplast (går att klä in med plåt dock, som tillägg). Förstår inte bygglovsproblemet med ljusinsläpp, kanalplast släpper ju in ljus det med...
Oavsett, vi hade en tanke på isolerat glastak. Sadeltak där ena halvan var papp utvändigt med träkonstruktion och andra halvan var glas. Det finns mig veterligen inget färdigt koncept med detta. Jag letade rätt ordentligt. Då vår tillbyggnad var brandklassbunden så hade det blivit så pass grov konstruktion att jag behövt ta till en konstruktör för att hållfasthetsberäkna i princip allt.
Ingenting är omöjligt, men för oss blev det för mycket kompromisser (enligt mina lekmannaberäkningar), plus att det hade varit utanför vår budget att få det konstruerat och tillverkat. Jag har sett tillbyggnader i vår närhet med isolerglas, men de har helt uppenbart en annan budget :cool: (Långt ifrån willab)
 
Kontakta en glasmästare

Med vänlig hälsning, fremax
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.