Hej!
Undrar om det är någon i detta forum som kan ge något tips på hur man kan få till ett ROT avdrag på en tillbyggnad av befintligt hus. Tillbyggnaden, ca 15 kvm, kommer att vara hygienutrymme då det befintliga huset (fritidshus) saknar det. Dock kommer det att ligga ngr meter bort från huset. Går det då att hävda att det är en tillbyggnad som kan ge ROT avdrag?
 
BirgitS
Hur menar du att du ska kunna säga att det är en tillbyggnad där en av sidorna till minst 75 % sitter ihop med det befintliga huset när det är några meter emellan?
I så fall får du nog se till att bygga ihop de två byggnaderna.
 
Vi förutsätter också att huset inte är yngre än 15 år.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Hemmakatten
yonna yonna skrev:
Vi förutsätter också att huset inte är yngre än 15 år.
Och jag förutsätter att du bara skrev fel om husets ålder. Det är 5 år som gäller!
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Och jag förutsätter att du bara skrev fel om husets ålder. Det är 5 år som gäller!
Yep! Du har rätt. Jag kopplade det felaktigt till reduceringen av fastighetsskatt :geek:
 
Huset är 52 år gammalt och står på svårbyggd tomt, alltså svårt att bygga ihop pga berg och annat.
Tack för svaren, så om jag förstår rätt så måste alltså huset vara minst 5 år gammalt och i viss mån vara ihopbyggt med tillbyggnaden. det finns inga undantag från den regeln alltså?
 
BirgitS
Skatteverket brukar svara vänligt och kunnigt på alla frågor man (anonymt) ställer och det är ju till slut de som ska bedöma om det kan bli ROT-avdrag eller inte .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.