Vi har nyligen köpt ett 60-talshus som är byggt i souteräng. Under renovering har vi nu, på nedervåningen under golvet, hittat en gammal lucka, som leder ner i marken under huset. Där finns det två rör. Vad tror ni dessa har för funktion? Är de till för tömning av radiatorsystemet (som är original och vattendrivet) eller är det någon form av gammal avstängning av vattnet när det kommer in i huset? Kommunens vattenledning ligger cirka fyra meter från den yttre husväggen om man ser från det rummet som rören är belägna i. Vore väldigt tacksam för svar då jag helst vill lägga golv över luckan utan att behöva göra en lucka i trägolvet om det absolut inte behövs. Gamla rör och ventiler under en golvluke i ett 60-talshus under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen golvluke i ett renoveringsprojekt som visar två rör ner i marken och frågar om deras funktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är precis som du spekulerar över... avtappning för värmesystemet. Jag kan då tycka att man ska kunna komma åt dom om det behövs göras något åt värmesystemet......
 
Tack för ditt svar :)
 
Fast behöver de verkligen sitta under golvet? De ser inte ut att ha varit använda på bra många år, men ändå är radiatorn som syns på bild utbytt. Nog för att det är praktiskt att kunna tömma systemet vid en låg punkt, men gör man det någonsin i praktiken?
Jag hade lagt golv över den där luckan.
 
P PatrikJo skrev:
Fast behöver de verkligen sitta under golvet? De ser inte ut att ha varit använda på bra många år, men ändå är radiatorn som syns på bild utbytt. Nog för att det är praktiskt att kunna tömma systemet vid en låg punkt, men gör man det någonsin i praktiken?
Jag hade lagt golv över den där luckan.
P PatrikJo skrev:
Fast behöver de verkligen sitta under golvet? De ser inte ut att ha varit använda på bra många år, men ändå är radiatorn som syns på bild utbytt. Nog för att det är praktiskt att kunna tömma systemet vid en låg punkt, men gör man det någonsin i praktiken?
Jag hade lagt golv över den där luckan.
Tack för svar. Ja, ex tömning via säkerhetsventil borde ju funka. Det lutar mot att vi lägger golv över luckan.
 
Glasskiva över och använd som vinkällare!!
 
  • Gilla
miacamilla
  • Laddar…
Ha ha, rolig idé. Vi valde att lägga ny parkett över hålet. Kom fram till att rören förmodligen aldrig kommer behöva användas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.