nizzehult
Nu är det äntligen tätt! Men det tog sin tid och jag fick krypa till korset och låta en rörmokare hjälpa till då det var omöjligt med mina begränsade rörkunskaper att få det riktigt tätt. Kändes lite kymigt att falla på mållinjen sådär då jag gjort nästan allt annat själv.

Prisolrör är tydligen inte något som hyllas av rörmokare, det är fina grejer när det är nytt och man ska göra nyinstallationer men mindre bra när det ska göras ändringar, lagningar eller omdragningar. Prisolrör kräver stödhylsa och får man inte in den hela vägen får man problem, det var det som hände här.
Noterar också att även denna rörmokare sa att stödhylsor i kromade 12mm halvhårda rör är överkurs och inget som dom monterar när dom gör sina dagliga rörjobb. Någonsin. Och han jobbar på ett stort, rikstäckande företag som gör stora och små rörarbeten överallt.

Röret bedömdes alltså vara för skadat för att kunna bli tätt med klämringskopplingar så han hårdlödde in ett 15 mm rör som han stack in i det befintliga (kylde samtidigt och kontinuerligt röret med blöta trasor för att inte skada genomföringen eller plasten runt prisolröret i väggen) och sen satte han bara dit en klämringskoppling på detta rör och drog vidare. Även fast det andra röret tidigare hade blivit tätt med klämringskoppling så byttes även den ut och löddes på samma sätt så nu vet man att det är tätt. Kanske inte den snyggaste lösningen men då allt täcks av badkaret så gör det mindre.

I samband med dom fruktlösa försöken med klämringskopplingarna då jag försökte slå in stödhylsorna skadades (sprack) även två kakelplattor så nu tänker jag också byta ut dessa innan jag känner mig nöjd. Bättre att ordna detta nu, annars blir det aldrig gjort - även om det i sig kommer att stå ett badkar för som döljer skadan.

Byta plattor är inte så svårt. Man slår helt enkelt sönder de/den som ska bort med t ex en stor mejsel och trixar ut alla bitar, det gamla fixet och även fogen. Man får vara lite försiktig så man inte skadar tätskiktet så man kan inte hugga hejvilt men det går rätt bra och snabbt om man tar det lugnt och metodiskt. Sen är förfarandet detsamma som vid kaklingen, på med fix på plattan och sen på med fogmassa efter nåt dygn.

Elektrikern har också varit där och det blev riktigt bra. Få se bara vad räkningen slutar på. Även golvvärmen är igång och redan samma kväll kunde man känna den trevliga värmen.

Så...innan badkaret kan ställas på plats och allt är klart så måste kaklet åtgärdas men det är också det sista som ska göras - förutom en städning. Siktar på att kunna ta första badet i helgen!

Rörinstallation med lödda kopparrör och klämringskoppling vid vägg med vit kakel och skadad platta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
hus520 och 2 till
  • Laddar…
Hur tänker du med tätningen kring rören ? Känns som om det är stor risk att det kommer in vatten där
 
nizzehult
Hur menar du? Det sitter ju en manschett bakom tätskiktet där genomföringen är elastisk (det gråa). Så ser tätningen alltid ut när man drar rör genom tätskiktet, även i golvet runt avloppsrören.
Den lilla öppning som man ser på nedre röret mellan prisolen och själva röret sträcker sig alltså bara några cm in, sen är det tätt och det kan omöjligt komma in (mer) vatten mellan prisolen och röret i sig. När sen kaklet är på plats drar man sen dessutom silikon runt hålet för rören.

Muttern och klämringen som syns här har alltså tagits bort när röret sen löddes dit.
 
Redigerat:
nizzehult nizzehult skrev:
Hur menar du? Det sitter ju en manschett bakom tätskiktet där genomföringen är elastisk (det gråa). Så ser tätningen alltid ut när man drar rör genom tätskiktet, även i golvet runt avloppsrören.
Den lilla öppning som man ser på nedre röret mellan prisolen och själva röret sträcker sig alltså bara några cm in, sen är det tätt och det kan omöjligt komma in (mer) vatten mellan prisolen och röret i sig. När sen kaklet är på plats drar man sen dessutom silikon runt hålet för rören.

Muttern och klämringen som syns här har alltså tagits bort när röret sen löddes dit.
Var man tvungen att skala röret så pass långt in? Det blir ju en avvikelse till där. Synd att du inte kollade upp eller flyttade det där röret innan... :cry:

Schematisk illustration av ett avskalat rör genom en vägg med tätningar och keramiskt ytskikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ByggPlankan
  • Laddar…
nizzehult
Lustigt, jag frågade en rörmokare om just detta och han sa att det är inte så noga, bara den elastiska manschetten sitter där och inte kan åka ur och det förhindras ju rätt hårt av kakelplattan.
Flytta eller dra om röret var inget alternativ, då hade väggen behövt rivas.
 
nizzehult nizzehult skrev:
Lustigt, jag frågade en rörmokare om just detta och han sa att det är inte så noga, bara den elastiska manschetten sitter där och inte kan åka ur och det förhindras ju rätt hårt av kakelplattan.
Flytta eller dra om röret var inget alternativ, då hade väggen behövt rivas.
Reglerna finns där av en anledning, tänk på att det inte krävs mycket för att röret ska tryckas in och glida av manschetten så som det är nu. Du har ju t ex ingen väggbricka som stoppar den. Vad är det för cc på rören och varför använde du ingen dubbel-manschett?
 
  • Gilla
NSS
  • Laddar…
nizzehult
Röret går inte att trycka in en millimeter om man ens försöker och det stoppas på baksidan av en regel. Sen står det ett badkar där nu så åtkomsten är obefintlig. Det är cc 60 ungefär och det fanns ingen dubbelmanschett med detta mått. Ställde samma fråga till rörmokaren: ska jag sätta upp en väggbricka? Om du vill men det behövs absolut inte sa han.

Slutresultatet efter att ha bytt två plattor.

Väggmonterade vattenledningar och anslutningar för badkar bakom kakelplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BjörnKraft och 5 till
  • Laddar…
nizzehult nizzehult skrev:
Röret går inte att trycka in en millimeter om man ens försöker och det stoppas på baksidan av en regel. Sen står det ett badkar där nu så åtkomsten är obefintlig. Det är cc 60 ungefär och det fanns ingen dubbelmanschett med detta mått. Ställde samma fråga till rörmokaren: ska jag sätta upp en väggbricka? Om du vill men det behövs absolut inte sa han.

Slutresultatet efter att ha bytt två plattor.

[bild]
Spännande rördragning må jag säga. :rofl:
 
  • Gilla
Sylvek
  • Laddar…
nizzehult
Spännande = oprofessionell? Tja, valet av flexslang gjordes främst av tidsbrist då vi den kvällen saknade såväl rör som rörbockningsverktyg och kanske byts ut sen. Men det är fortfarande bakom ett badkar och inte synligt så det är kanske mindre prioriterat.
 
  • Gilla
RandomHero och 2 till
  • Laddar…
nizzehult
Nu är jag i mål! Några före -> efter bilder är då på sin plats, rentav en liten filmsnutt.

Renoverat badrum med vitt kakel, badkar, tvättställ, toalett och beigefärgat golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat badrum med vit kakling, spegelskåp med inbyggd belysning, vit kommod och gyllene kran.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat badrum med vitt kakel, tvättställ, toalett och spegelskåp med belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat badrum med vita kakelväggar, handduk på handdukstork, radiator och synliga kopparrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat badrum med kakelväggar, fönster, badkar, toalett och handfat visat i en före-och-efter bildserie.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad finns att anmärka på då? Ja som jag berättat tidigare så finns det både kakelplattor och klinkers som kunnat satts annorlunda; vissa vertikala linjer är inte spikraka och hörnövergångarna linjerar inte exakt på vissa ställen. Spalten mellan vägg och golv varierar lite och i området runt brunnen skulle en del plattor justerats en del. Dom (alltför) breda spalterna som finns på vissa ställen på väggarna syns inte så tydligt när fogen sattes men det gör mindre då en del av dessa områden är bakom spegeln.
Men huvudfrågan: syns detta så att det stör? Nej, det kan man inte säga - bara om man synar det noga eller vet om det. Andra saker: silikonet runt toan kunde gjorts snyggare. Flexslangarna från väggen skulle kanske ersatts med rör. Skulle satt uttaget ovanför tvättstället lite mer åt sidan, nu hamnade det rakt över. Sånt här är faktiskt svårare än man tror att planera!

Är glad att jag valde ljus fog för då blir missar som beror på halvdålig kapning inte lika tydliga. Tips: om man i efterhand tycker att det blivit lite väl lite fogmassa i något eller några skarvar eller upptäcker ett litet hål är det ingen fara, det är bara att blanda till lite mera och toppa upp med i detta. Torkas av precis som innan. Gäller både golv och vägg.

Belysningen? Jag valde en snygg och diskret rund, låg LED-lampa (ej utbytbar eller dimbar ljuskälla) för ca 175,- med varmvitt sken på 18W och sen har spegelskåpet från IKEA inbyggda LED-lister på dörrarna - som även belyser skåpets insida. Dessa båda opereras separat och den första duger gott om man bara ska in en snabbis och den andra är perfekt som lite mysbelysning när man badar. Har man båda på blir det ännu bättre och fullt tillräckligt, möjligen kan jag sakna en liten list som skulle belysa inre delen av tvättstället.

Vad har kalaset kostat då? Ja strax under 50' slutar det på och det innefattar rubbet: fibergips, skruv, tätskikt, golvbrunn, kakel, belysning, klinker, primer, fix, golvvärme, el, VVS, färg, nya möbler och nytt porslin. Det som lejts bort: flytspacklingen, eljobbet och det sista rörjobbet är också inräknat i detta men jag har inte fått räkningen för eljobbet ännu utan bara gjort en uppskattning. Har inga rabatter eller har kunnat köpa ut materiel från någon hantverkare fast en del saker har jag lyckats köpa extra billigt. Har försökt följa branschreglerna minutiöst anser jag själv och allt är dokumenterat i skrift och med bilder så det ska inte kunna bli några framtida tvister där även om jag gjort några mindre avvikelser. Tror inte 200' hade stoppat om jag lejt bort hela jobbet. Man kan också säga att jag har bättre förståelse idag varför det är kostsamt med badrumsrenoveringar då jag själv har fått se hur mycket jobb det är. Har ju även ett till badrum som står på tur…Dock bara hälften så stort, utan fönster och inga värmerör eller radiator men ändå...

Vilket moment var värst? Om jag får rangordna dem från jobbigast till mindre jobbigt:
  1. Tätskiktet på väggarna. Kladdigt jobb med oerhört mycket pyssel och mycket att tänka på under tidspress.
  2. Sätta upp fibergipset. Tunga skivor, dammigt och svettigt.
  3. Rivningen av gamla väggarna och riva bort golvmattan. Dammigt, svettigt och tungt.
  4. Kaklingen, innan man kommit på metodiken. 1000 plattor tar tid!
  5. Rörmokeriet. Att böja rör snyggt är svårt i sig men att få kopplingarna täta mot gamla rör kan vara hopplöst fick man erfara.
Övriga moment har inte varit så tungrodda; eldragning, målning, lister, putsning/uppfräschning av rör, kortla/regla, skruva ihop och sätta upp skåp/kommod/spegel, montering WC, byta avloppsbrunn, fixa tröskel, fogningen, sätta upp dusch, få radiatorn på plats, förbereda för golvvärme etc.

Något jag skulle gjort annorlunda?
- Ja...jag ångrar faktiskt inte att jag valde fibergips för det har sina uppenbara fördelar på flera sätt, även om det är tungt och jobbigt att hantera.
- Maskering av tak, rör, fönster och dörr skulle gjorts noggrannare för då hade jag sluppit en del extrajobb.
- Röranslutningen för utkommande tapprör skulle ha säkrats och kollats innan väggarna kom på plats.
- Skulle ha använt lasern mer för att säkerställa vissa vertikala linjer, jag byggde främst på kakelkryssen och det behövs så liten avvikelse för att det ska skena iväg på så lång sträcka.

Konsensus: Om jag hade anlitat proffs för att utföra jobbet och resultatet blivit som mitt hade jag absolut haft åsikter om några saker men i det stora hela är jag nöjd och vissa defekter ser man bara om man vet om dem och det är ju bara jag som känner till och kan lida av detta. Det så viktiga helhetsintrycket tycker jag (och även andra) är bra och det är första gången jag gett mig på nåt sånt här, bara uppbackad av forum, några kompisar tillika hantverkare att fråga ibland, en händig granne och lite youtubefilmer.

Hoppas att min tråd, min dokumentation, mina bilder och mitt resonemang kunnat hjälpa andra på traven som stått inför liknande uppgifter. Jag har inte bara visat det färdiga resultatet som verkar vara brukligt utan även försökt förklara hur jag har tänkt, vilka problem och val jag ställts inför och även varför jag valt just dom lösningar och tillvägagångssätt som jag som glad amatör har anammat.

Svarar gärna på frågor.
 
  • Gilla
  • Wow
Achren57 och 111 till
  • Laddar…
nizzehult
Glömde före-bilderna

Vägg med blommönstrade kakelplattor, ett vit element, handdukshängare och en dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett badrum med gammal inredning, inklusive en toalett, handfat och öppna skåpslådor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äldre badrum med mönstrade kakelväggar, vit handfat med skåp och spegelskåp ovanför samt en toalettstol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammaldags badrum med badkar, toalett och handfat, vägg med blommig tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
InRed777 och 7 till
  • Laddar…
Då jag står inför ett liknande jobb inom ett år eller två har tråden varit mycket intressant att följa och jag kommer garanterat läsa den en gång eller två till innan det blir dags för min del.

Stor tumme upp! (y):)
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Superbra tråd! Har följt den nästan från start. Mycket förklaringar och fokus på såna frågor som vi som inte arbetar som hantverkare kan ställa oss.

Kommer definitivt läsa tråden igen när det blir dags för renovering för oss! :)
 
  • Gilla
Jonas Kvarnstrom och 2 till
  • Laddar…
nizzehult nizzehult skrev:
Glömde före-bilderna

[bild] [bild] [bild] [bild]
Till att börja med så gratulerar jag till ett väl utfört arbete. Måste kännas otroligt skönt att äntligen gå i mål.

En sak måste jag dock kommentera. Du vet säkert om det men jag tänker på andra som följt din tråd och kanske tänker renovera badrummet.

”Har försökt följa branschreglerna minutiöst anser jag själv och allt är dokumenterat i skrift och med bilder så det ska inte kunna bli några framtida tvister där även om jag gjort några mindre avvikelser”.

Vattenrören som kommer ut bakom badkaret är en avvikelse som du verkligen borde ha försökt göra något åt. Ska rören komma ut i Våtzon 1 ska dom ut minst 2 m ovan golv.
Nu hoppas och tror jag inte att du kommer få någon läcka den vägen. En rekommendation är att om ca 10 år se över silikoneringen runt rören som jag misstänker att du gjort utanför rör manschetterna.
 
nizzehult
Tack.

När jag har pratat med certifierade och godkända yrkesmän och frågat hur dom gör så har jag förstått att även dom genar lite i kurvorna ibland och tycker vissa regler är väl fåniga, skapade av byråkrater som inte jobbat med praktiska göromål och fått se hur saker och ting fungera irl. Se bara hur gamla "tätskiktet" ser ut och ändå har det hållit bra i 35 år!
Fast visst finns det ett syfte med ett regelverk, det är jag den förste att erkänna men ibland verkar regler skapas/ändras bara för att sysselsätta branschen. Vad är det t ex för skillnad att i stället ha använt en väggmonterad blandare med anslutning bakifrån; då skulle samma hål som jag nu har gjort och tätas på samma sätt också behövt göras fast då något högre upp. Öh?

Jag vet att inkommande rör är ett avsteg och detta diskuterade jag även med andra byggare. Rören är alltså ursprungligen dragna i golvet och på baksidan av väggen dom kommer ut på nu är det fastbyggda garderober så skulle man gjort helt rätt så skulle hela bakre väggen öppnats och man skulle gjort ett inbyggnadsskåp där kopplingarna hade funnits men det tyckte såväl jag som andra som jag frågade var att skjuta över målet då det ändå ska stå ett badkar där. Hade det varit en duschhörna kanske man har fått tänka annorlunda. Alternativet att dra om hela röret från där det nu börjar skulle innebära att bryta upp golvet i två närliggande rum och, nä, nån måtta får det vara.

Silikonet runt rören har ingen tätande utan mer fixerande roll, det kan ju ändå komma in vatten via fogarna över hela väggen.
 
  • Gilla
DuckDuck
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.