Hur går tillväga för att borra ventilationshål själv?
Hade tänkt att sätta upp "freshair"-ventiler på ca 6-8platser i huset.
Har själv en bra borrmaskin.
Huset består av (utifrån & in) : Tegelstenar, vindskyddspapp, kraftiga trästommar, reglar & sist gips med tapet.

Vad behövs för borr?
Kan man göra detta arbetet själv?
Kan ngn beskriva hur man gör på enklaste sättet;)

Alla tips emottages tacksamt.
 
det finns hålsågar som funkar bra i tegel & trä
tänk på att hålen ska vara lite lägre på utsidan än va de är på innsidan
 
Har letat som en galning på nätet efter en hålsåg som är typ 10cm i diameter & kan borra i tegel, men kan inte hitta ngt.
Hjälp :rolleyes:
 
nimphidia skrev:
Har letat som en galning på nätet efter en hålsåg som är typ 10cm i diameter & kan borra i tegel, men kan inte hitta ngt.
Hjälp :rolleyes:
Gå till en bygg-/industributik så hjälper de dig. Finns flera tillverkare som har hålsågar för slitande material.
 
bosh har en hålsåg som heter karat som tar både trä å tegel
 
Kolla in Swedol. Vet inte om de finns på webben med hela sortimentet.
Jag har köpt mina hålsågar där.
Då det gäller tegel så rekommenderar jag dig att borra flera småhål i en rund form och endast snygga till kanterna med hålsågen. Det sliter ganska bra på hålsågen annars.
 
Har lättbetong och tegel, totalt över 30cm tjockt. Har borrat upp 5 ventilhål själv. Använde mig av min borrhammare, gjorde småhål först och sen bilade jag. Det var ett jäkla jobb men hittade ingen så stor hålsåg som klarar betong och tegel men självklart hade det varit enklare.
 
Just det, det slutade med att jag satte dit fyrkantiga aluminumgaller ytterst, de vita plastiga Fresh skicka med var så fula.
Så det blev vinkelslipen i teglet. Om du bara har tegel ytters kanske du inte behöver en hålsåg som klarar tegel.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.