R
D Daniel 109 skrev:
[länk]
Ok, du har hittat någon annan som också har fel. Grattis?

EDIT: Jag läste lite slarvigt och får till viss del pudla, de har inte fel men det har fortfarande du. Din länk motbevisar inte att enheter i ett meshnätverk måste använda samma teknik för att kommunicera med varandra, det måste de. Och det har inget med roaming för klienterna att göra.
 
Redigerat:
Klienterna är också en del i nätverket.
Jag lägger ner den här diskussionen nu.
 
R
D Daniel 109 skrev:
Klienterna är också en del i nätverket.
Jag lägger ner den här diskussionen nu.
Klienterna är inte en del i meshnätverket. I.a.f. inte när vi pratar om konsumentprodukter.

Du gör nog rätt i att lägga ner din medverkan i denna diskussionen ;)
 
Personligen skulle jag köra kabel som huvudmatning från fiberkonvertern till vardera bostad, och därefter övergå till wifi för de enheter som klarar det.
För wifi så är Ubiquiti bra och prisvärda grejer, har en gård med två hus, och grannens hus inkopplat. har gjort som så att ja grävt ner kabel i kabelrör till vardera hus som matas från en egenbygd router som kör pfsense där varje hus har fått ett eget separat nätverk så ja slipper se de andra husens enheter när ja ska casta t ex
Två av husen och en 400kvm ladugård kör Unifi AP AC Pro enheter, en i vardera hus och två i ladan.
Fungerar helt ypperligt!
(Bild på baksidan routern)
 
  • Baksidan av en egenbyggd router med anslutna nätverkskablar i ett teknikrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vill ni göra det quick and dirty så kan ni i huset utan fiber sätta en router, konfigurera wifi å sånt på den som ni vill ha det, och sedan stänga av dhcp på lansidan.
Sedan plugga in kabeln från din router i en av lan portarna på routern i huset utan fiber. Voila båda bostäderna går nu på samma nätverk och båda har wifi, enda nackdelen? är att ni kan se varandras enheter
 
P
R RoAd skrev:
Det vet jag inte om jag håller med om. Större delen av internet är statiskt konfigurerat, vilket är raka motsatsen till mesh.
Jo, det har kanske blivit så, men en idé bakom paketwitchande nät är att när en väg försvinner så ska nätet hitta en ny väg för paketen.
 
P pmd skrev:
Jo, det har kanske blivit så, men en idé bakom paketwitchande nät är att när en väg försvinner så ska nätet hitta en ny väg för paketen.
Meshprotokollet jobbar på lager 2 , lagret under IP. Routing av IP-paket sker på lager 3 och någon måste ha konfigurerat alla routrar för att routerprotokollen ska veta hur bra olika vägar är för att kunna välja väg.
Mesh tillför dynamisk konfiguration och ett extra lager av ”routing” på lager 2 så att Meshprotokollet själv kan lista ut vilka hopp som krävs så en länk från A till B kan ha passerat nod C, D och E men det är dolt för lager 3. IP paketen är helt ovetande om hur många radio-hopp det gjort.
Detta sker inom ett LAN. Routrar för IP-trafik sitter mellan olika LAN.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
MrJay
Jag hade dragit en dedikerad ethernetkabel till din del från din brorsas router som kopplas in i en PoE-kapabel switch på din sida (brorsan bör lägga din port på ett separat VLAN så ni inte kan komma åt varandras enheter). Från switchen drar du antingen två-tre kablar till Ubiquiti accesspunkter som du placerar ut i ditt hem eller satsar på någon Mesh-lösning som grabbarna här håller på och dividerar om helt i onödan…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.