Hej forumet!

Ni gav så himla bra svar förra gången jag lade upp ett besiktningsprotokoll, så jag testar en gång till :) Vi har blivit intresserade av ett annat hus som lockar eftersom det är lite speciellt, men vad vi kan utläsa så är det en del som behöver göras. Håller ni med vår bedömning, är det något vi missar?

- Taket på tillbyggnad behöver läggas om
- Ny dränering och fuktisolering
- Fasad och fönster på tillbyggnad behöver göra iordning
- Badrum och dusch behöver renoveras
- Reglade golv i källaren bör rivas upp och istället ha klinkers

Huset ligger något lägre i pris och ger större renoveringsutrymme i budgeten, men man vill ju inte köpa vilket ruckel som helst :p
 
  • Bild av ett besiktningsprotokoll med markeringar om underhåll och renoveringsbehov i olika delar av ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på ett besiktningsprotokoll med anmärkningar om underhållsbehov på fasad, fönster, sockel och källargrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Låt en takläggare (inte bara besiktningsman) kolla upp taket om det finns fläckar på vinden, även om det finns en trolig förklaring. Om det tex visar sig att taket inte är korrekt lagt kan det bli dyrt. Se till att ha en besiktningsklausul i kontraktet så att ni kan ta dit fackman för egen besiktning efter kontraktsskrivningen och har möjlighet att pruta eller häva köpet om något stort upptäcks.

Den avvikande kemiska lukten kan vara ett osäkerhetsmoment. Svårt att avgöra utan att ha varit på plats. Vad kan det kosta att riva ut och sanera hela det rummet om det skulle bli nödvändigt?
 
Sovrummet med kemisk lukt. Finns det något tecken på att de nyligen målat om, om det nu skulle bero på färgen. För övrigt väldigt ovanligt att man målar med lösningsmedel baserad färg inomhus numera.

Ligger rummet möjligen i delen med uppreglad riskkonstruktion? Det blir en ”kemisk lukt” av fuktskadat tryckimpregnerat trä. Är det så, så skulle jag avstå från huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.