Storsockret
Huset vi nyligen flyttat in i är från 60-talet och uppe på vinden ligger det golv ungefär halva vägen, sen verkar det mest ligga bråte. Jag har varit uppe på vinden ett fåtal gånger och valt att kravla mig fram då det knakar, sviktar och är allmänt obehagligt :crysmile: Jag vet inte om min obehagskänsla är befogad men jag är lång som ca 1,1 vuxen och väger utan överdrift som två så ja.. det är som det är. Eftersom det ändå bara är lagt golv till hälften och det vore en rimlig grej att våga vara på sin egen vind så tänker jag att det är lika bra att göra om och jag funderar jag på hur man bäst gör det stabilt.

Ska uppriktigt säga att jag inte vet helt säkert var reglar går, dvs om man satt tätare än takstolar(?) men misstänker att det inte sitter speciellt tätt. Vet inte om det är så glest som cc120 men det är inte omöjligt. Om man är villig att offra lite takhöjd (är ju ändå bara kallvind med förvaring) så undrar jag om man kan sätta rejäla reglar tätt och lägga golvet "åt andra hållet" istället? Eller hjälper det inte allt och är bara dumt? Alltså, om min fina ritning kan göra det klarare så är den vänstra hur jag tror det ser ut idag, och till höger hur jag funderar på om man skulle kunna göra:

LUj2URI.jpg

Jag inser att jag måste upp och undersöka mer noggrant och kanske ta någon bild och lägga upp, men fick bara för mig att detta skulle kunna vara något.
 
  • Älska
Myrstacken
  • Laddar…
Jag byggde 120cc på mina takstolar, med 22mm råspont. Ligger själv på 0,1 ton och det går fint att kliva omkring på. Någon av byggarna som var uppe där såg ut att ligga runt 0,12. Spont är ju ganska vanligt på vind. Har du det idag eller är det som din ritning, glest mellan brädorna? Det är väl till och med så att du kanske skulle kunna få upp råspontluckor som du kan bygga ut med?
Känns dumt att överarbeta en vind om du inte skall ha dansbana där...
 
Storsockret
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Jag byggde 120cc på mina takstolar, med 22mm råspont. Ligger själv på 0,1 ton och det går fint att kliva omkring på. Någon av byggarna som var uppe där såg ut att ligga runt 0,12. Spont är ju ganska vanligt på vind. Har du det idag eller är det som din ritning, glest mellan brädorna? Det är väl till och med så att du kanske skulle kunna få upp råspontluckor som du kan bygga ut med?
Känns dumt att överarbeta en vind om du inte skall ha dansbana där...
Jag vet inte exakt vad det är, men det liknar det som dyker upp när jag googlar råspont iallafall och jag mäter det till 22mm.

sGfPWpA.jpg

m434dzh.jpg

Vet inte när i tiden det byggdes heller.
 
Du kan göra så som du skissat. Finns även tjockare spont, 34x120 till exempel. Ditt cc mått är vad du har mellan de synliga takstolarna. Du skulle kunna testa innan du lägger in det genom att lägga ut några reglar på backen med samma cc-mått och lägga på några tjockare spont på dem, och sedan ”provhoppa” dem. Eventuellt kan du då endast byta ut befintlig spont, eller lägga den ovanpå befintlig...

det skall ju hålla att gå på utan att man ramlar igenom, men det behöver ju inte vara mer än så tänker jag.

om man vill regla upp det ”på riktigt” så kan 450cc vara ett bra mått.
 
Storsockret
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Du kan göra så som du skissat. Finns även tjockare spont, 34x120 till exempel. Ditt cc mått är vad du har mellan de synliga takstolarna. Du skulle kunna testa innan du lägger in det genom att lägga ut några reglar på backen med samma cc-mått och lägga på några tjockare spont på dem, och sedan ”provhoppa” dem. Eventuellt kan du då endast byta ut befintlig spont, eller lägga den ovanpå befintlig...

det skall ju hålla att gå på utan att man ramlar igenom, men det behöver ju inte vara mer än så tänker jag.

om man vill regla upp det ”på riktigt” så kan 450cc vara ett bra mått.
Bra tips, tack! Vet inte om min google-fu är dålig men det jag får upp när jag söker efter just 34x120 är nån furu-variant för 72kr/m så även om jag behöver både reglar och spont för att lägga om som min skiss så är det dubbelt så dyrt att byta/lägga tjockare spont.

Om jag går på regelalternativet, kan jag göra även det direkt på nuvarande golv eller är det dumt att skapa en luftficka? Och vilken storlek på regel bör man ha för att det ska hålla ordentligt?
 
Grundproblemet är att golvbrädorna är för klena för en spännvidd på 1200 mm. Enklaste lösningen är att be en seriös byggvaruaffär ta hem råspont som är 34 mm tjock. Du kan också använda vanliga reglar, 45 mm tjocka och utan spont, och sedan lägga en tunn skiva, plywood, masonitliknande träfiber, OSB, spånskiva etc, ovanpå som du skruvar fast i golvbrädorna. Takstolarnas underramstänger (de som golvet ligger på) är bara dimensionerade för en begränsad last (normalt 50 kg/kvm) så det är tveksamt om det är någon poäng med att bygga upp något mer omfattande regelverk ovanpå dessa.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Storsockret
J justusandersson skrev:
Grundproblemet är att golvbrädorna är för klena för en spännvidd på 1200 mm. Enklaste lösningen är att be en seriös byggvaruaffär ta hem råspont som är 34 mm tjock. Du kan också använda vanliga reglar, 45 mm tjocka och utan spont, och sedan lägga en tunn skiva, plywood, masonitliknande träfiber, OSB, spånskiva etc, ovanpå som du skruvar fast i golvbrädorna. Takstolarnas underramstänger (de som golvet ligger på) är bara dimensionerade för en begränsad last (normalt 50 kg/kvm) så det är tveksamt om det är någon poäng med att bygga upp något mer omfattande regelverk ovanpå dessa.
Jo om det går att få tag i till bättre pris så visst. Jag vet inte om jag missförstår dig, men det låter ju som att det du beskriver med 45mm reglar är vad jag tänkte göra. Skillnaden är att du föreslår nån skiva och jag skrev om spont ovanpå.

Jag tänker att 34mm spont eller reglar + skiva/22 spont fyller samma funktion, men jag är såklart öppet för att det är fel.
 
reglar + 22 råspont fungerar naturligtvis utmärkt, men det blir onödigt tjockt. Det räcker med en tunnare skiva.
 
  • Gilla
Storsockret
  • Laddar…
Storsockret
Ah, då är jag med. Men då tolkar jag det iallafall som att det inte är några problem att lägga det direkt på nuvarande golv istället för att ta bort det först? Om man inte bryr sig om tjockleken dvs.
 
Bortsett från lite knarr ska det inte vara något problem.
 
  • Gilla
Storsockret
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.