Hej!

har en annan tråd aktiv som handlar om läckage till vardagsrummet i vårt 1,5 planshus. Har nu kommit fram till att det troligen beror på fönstrena i allrummet på andra våningen som ligger i princip direkt över läckan i vardagsrummet. Tagit bort lister, lite plåt och nu också golv och ser klart fuktskada. Min fråga är hur bör man rent juridiskt eller anmälningsmässigt gå vidare?
Kontakta vår försäkring först, kanske av värde att anmäla som dolt fel? Omöjligt att kunna se när vi köpte för 1,5 år sedan. Eller ska vi gå vidare och försöka få upp träskivan under golvet och lokalisera?

rädd att man förstår något när det gäller ersättning (om det ens är möjligt?) om vi gör för mycket på egen hand.

lägger även upp lite bilder om någon är intresserad.

Bästa hälsningar, Sune
 
  • Fuktskador runt fönsterkarm med synliga svarta mögelspår på vit panel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fuktskadad fönsterkarm och avlägsnade lister som avslöjar skadat underliggande material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fukt- och mögelskada i hörnet där golv och vägg möts med synliga tecken på läckage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närvarande fuktskada längs fönsterkarmen med avlägsnade lister och synlig förmörkad träyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fuktskada synlig på trägolv vid borttagen list och golvskydd med en persons hand pekande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fuktskada på golvet nära sockeln med borttagna lister och synlig fuktfläck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En avtäckt golvdel med synliga kablar och en fuktskada på underlaget bredvid en värmeelement.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det beror ju på..

Är fönsterna med tillbehör ÖHT rätt monterade?

Ser tvivelaktigt ur på dina bilder.. och såg det ut så när ni köpte är detta ett upptäckbart fel, alltså inte dolt..
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
BirgitS
Du börjar med ditt eget försäkringsbolag för att få anvisningar om hur du går vidare. De kan t.ex. vilja skicka ut en inspektör eller att du tar in en besiktningsman. Du får också reda på vad som gäller för ersättning pga. att du bryter upp väggar och golv för att undersöka skadan.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Fönstrena hela ser ju rätt monterade ut, alla fönster är så. Även grannens. Det är bakom den bruna plåten, eller blecket som det finns en skarv som troligtvis släppt in vatten. Omöjligt att skruva bort den för att titta..

Tack då kontaktar jag försäkringsbolaget och gör en skadeanmälan.
 
Såhär är det från utsidan.
 
  • Närbild på ett fönsters utsida med inblick på fönsterkarm och fönsterbräda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takfönster med mörka karmar och plåtarbete på ett tegeltak sett från utsidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fast tittar man på smyglisterna mellan fönstren så indikerar dom att något är fel, det gör ju då att det skulle krävas en fördjupad undersökning och då är det ju inte längre ett dolt fel.. (i min lilla värld alltså...)
Beskiktningskraven är rätt hårda om man läser på lite
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Fast tittar man på smyglisterna mellan fönstren så indikerar dom att något är fel, det gör ju då att det skulle krävas en fördjupad undersökning och då är det ju inte längre ett dolt fel.. (i min lilla värld alltså...)
Beskiktningskraven är rätt hårda om man läser på lite
Du tänker på den bruna listen/plåten under fönstret? Fasen, har ju ingen kunskap om sånt här alls då blir det rätt svårt för en annan.
 
Det lilla jag kan tänka mig, är mellanrummet (se bild) där blecket inte satt i, utan sitter under (se andra bilden)
 
  • Närbild av mellanrummet där blecket inte är fäst vid fönstret utan istället sitter under det.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Solimelo skrev:
Du tänker på den bruna listen/plåten under fönstret? Fasen, har ju ingen kunskap om sånt här alls då blir det rätt svårt för en annan.
Nä tänker på dom vita på insidan
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Nä tänker på dom vita på insidan
lite osäker på vad du menar, den vita hör ju till fönstret eller vad man ska säga, till karmen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.