A Avemo skrev:
Det är allt som behövs. Men är det inte ganska komplext ändå? Och dessutom förknippat med betydande förluster. Det är en ganska udda tillämpning. För det mesta är det inga problem att ha en enfaslast på 10A. Och på sikt blir förhoppningsvis lösningen att de eldrivna fordonen laddas med trefas från början. De flesta elbilar som säljs nya idag har det väl?
Egentligen skulle det vara enklare med 1-fas laster. Då kan man enklare slå av och på stora effekter och få en "ledig" fas till att ladda. Är det mesta 1-fas och du kommer med en 3-fas bil så måste alla 3 faser har ledig kapacitet.
 
R Robert-san01 skrev:
Egentligen skulle det vara enklare med 1-fas laster. Då kan man enklare slå av och på stora effekter och få en "ledig" fas till att ladda. Är det mesta 1-fas och du kommer med en 3-fas bil så måste alla 3 faser har ledig kapacitet.
Alla elbilar går att ladda med en fas. Så tycker man att det är bättre är det bara att köra på. Hittills har jag aldrig blåst en säkring när jag laddat bilen med trefas 6A. Det är 4,1 kW. Däremot har jag med den förra bilen flera gånger blåst en huvudsäkring när jag laddat med enfas 16A. Det är 3,6 kW. Jag tror att de flesta i normalläget har 6A tillgodo på alla faser. Och har man inte det så går det att omfördela lasterna som du säger. Betydligt troligare är att man inte har 16 A tillgodo på en fas. Men åter. Kan bilen ladda med trefas så har man större frihet att välja det som passar.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
column-1.png

Fasbalansering

Ferroamps patenterade fasbalanseringsteknik ACE – Adaptive Current Equalization, möjliggör en effektivare användning av en fastighets elnätanslutning. EnergyHub överför energi mellan fasledarna för att öka utrymmet mellan huvudsäkring och laster i huset. Detta utrymme kan antingen användas för att minska din huvudsäkring eller för att öka belastningen, till exempel för effektivare och snabbare elbilsladdning.

Med Ferroamps likströms system och en modern helt elektrisk bil på 60-70 kWh så har man en perfekt batterilagring på garageuppfarten.
Dom flesta kör mindre än 10 mil/dag vilket innebär att bara 20% av energin nyttjas resten kan nyttjas till att utjämna effektuttaget över dygnet.
När man lagar mat, tvättar/torkar, värmer vatten efter flera duschar, hämtar man energi från bilens batteri, energi som kan fyllas på i bilen på natten mellan kl 1:00 - 4:30 då inget i huset förbrukar extra energi. Har man dessutom solpaneler så behöver man inte sälja energi om bilen är hemma.
Så fort din energi är ute på elnätet och vänder så får du betala överföringsavgift, skatt, och moms.
Men om du lagrar i ditt bilbatteri så är inte elnätsägaren eller staten inbland och kan ta sin del.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jan P M
  • Laddar…
Så du menar att systemet kan leverera precis så mycket/lite att elmätaren inte "ser" det?
 
L Leif i Skåne skrev:
[bild]

Fasbalansering

Ferroamps patenterade fasbalanseringsteknik ACE – Adaptive Current Equalization, möjliggör en effektivare användning av en fastighets elnätanslutning. EnergyHub överför energi mellan fasledarna för att öka utrymmet mellan huvudsäkring och laster i huset. Detta utrymme kan antingen användas för att minska din huvudsäkring eller för att öka belastningen, till exempel för effektivare och snabbare elbilsladdning.

Med Ferroamps likströms system och en modern helt elektrisk bil på 60-70 kWh så har man en perfekt batterilagring på garageuppfarten.
Dom flesta kör mindre än 10 mil/dag vilket innebär att bara 20% av energin nyttjas resten kan nyttjas till att utjämna effektuttaget över dygnet.
När man lagar mat, tvättar/torkar, värmer vatten efter flera duschar, hämtar man energi från bilens batteri, energi som kan fyllas på i bilen på natten mellan kl 1:00 - 4:30 då inget i huset förbrukar extra energi. Har man dessutom solpaneler så behöver man inte sälja energi om bilen är hemma.
Så fort din energi är ute på elnätet och vänder så får du betala överföringsavgift, skatt, och moms.
Men om du lagrar i ditt bilbatteri så är inte elnätsägaren eller staten inbland och kan ta sin del.
Under en bils livstid, hur många laddcykler tillför man batteriet genom att göra så här?
 
L Leif i Skåne skrev:
[bild]

Fasbalansering

Ferroamps patenterade fasbalanseringsteknik ACE – Adaptive Current Equalization, möjliggör en effektivare användning av en fastighets elnätanslutning. EnergyHub överför energi mellan fasledarna för att öka utrymmet mellan huvudsäkring och laster i huset. Detta utrymme kan antingen användas för att minska din huvudsäkring eller för att öka belastningen, till exempel för effektivare och snabbare elbilsladdning.

Med Ferroamps likströms system och en modern helt elektrisk bil på 60-70 kWh så har man en perfekt batterilagring på garageuppfarten.
Dom flesta kör mindre än 10 mil/dag vilket innebär att bara 20% av energin nyttjas resten kan nyttjas till att utjämna effektuttaget över dygnet.
När man lagar mat, tvättar/torkar, värmer vatten efter flera duschar, hämtar man energi från bilens batteri, energi som kan fyllas på i bilen på natten mellan kl 1:00 - 4:30 då inget i huset förbrukar extra energi. Har man dessutom solpaneler så behöver man inte sälja energi om bilen är hemma.
Så fort din energi är ute på elnätet och vänder så får du betala överföringsavgift, skatt, och moms.
Men om du lagrar i ditt bilbatteri så är inte elnätsägaren eller staten inbland och kan ta sin del.
Vilka bilar klarar V2G el V2X?
Det är väl mest en (väldigt bra) framtidsvision ännu?!
Då man bara nyttjar delar av batterienergin med högst moderata effektuttag ( typ låta den variera mellan 60-80%) så påverkar man nog inte livslängden på batteriet nämnvärt.
Detta är klart framtiden!!!
 
L largab skrev:
Vilka bilar klarar V2G el V2X?
Det är väl mest en (väldigt bra) framtidsvision ännu?!
Då man bara nyttjar delar av batterienergin med högst moderata effektuttag ( typ låta den variera mellan 60-80%) så påverkar man nog inte livslängden på batteriet nämnvärt.
Detta är klart framtiden!!!
De japanska är klara för det, även hybriderna. Det är ett lagkrav i Japan sedan Fukushima.
 
L largab skrev:
Då man bara nyttjar delar av batterienergin med högst moderata effektuttag ( typ låta den variera mellan 60-80%) så påverkar man nog inte livslängden på batteriet nämnvärt.
Säker på att det är försumbart? Det motsvarar ju runt 20 mil extra körning per dag.
 
R Robert-san01 skrev:
De japanska är klara för det, även hybriderna. Det är ett lagkrav i Japan sedan Fukushima.
Japan är ju inte direkt drivande i EV omställningen. Det krävs att Tesla och de andra stora tillverkarna stödjer detta. Men det kommer nog snart.
 
R Robert-san01 skrev:
De flesta bilar kräver 8A för att starta laddningen. Zoe 10A.
Har du nån fakta bakom detta? Laddningen går att styra ner till enstaka Ampere enligt min erfarenhet.
 
Man kan nog dra slutsatsen att det beror på bilmodell och laddstation. I sin enklaste form finns inte stöd för lägre laddning är 6 A.
 
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Har du nån fakta bakom detta? Laddningen går att styra ner till enstaka Ampere enligt min erfarenhet.
Det är direkt från Charge-amps utbildning för installatörer.
 
A Avemo skrev:
Det visste jag inte. Min golf GTE jag hade förut fungerade med 5A. Och ID4 fungerar med 6A. Och jag har aldrig haft behovet att gå lägre. Men jag har ändå svårt att se hur en trefasig belastning skulle påverka utfallet av effekttariffen.
På Passat GTE kan laddströmmen ställas ner till 5A utan laddproblem
 
Vi gick igenom det här i den stora elbilstråden för ett tag sen. 6A är den minsta (max)strömmen som kan kommuniceras mellan bilen och boxen, men bilen kan välja att ladda med hur lite den vill upp till överenskommen laddström.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.