För att återkoppla till trådskaparens funderingar i det första inlägget är väl knappast
ett F-system ett alternativ vid ett nybygge. Energin i luften som ventileras ut bör (måste?) återvinnas. Antingen används energin till att värma vatten (FVP-frånluftvärmepump) eller värma den ingående luften (FTX-system).

Jag tror att FTX är det bästa ur komfortsunpunkt. Däremot är det troligt att en FVP kan vara det mest ekonomiska. Men hur stor är skillnaden?
 
Hmm varför skulle en FVP vara mer ekonomisk än FTX?
Siffror jag stött på beräknar att energiförlusterna i ett ventilationssystem för ett F-system på ett 125m2 villa i Stockholmstrakten ca 8125 kwh/år, och för ett FTX system beräknas energiförlusten till 3875 kwh/år, en skillnad på 4250 kwh. Gör man av med så mycket varmvatten på ett år?
Om man återkopplar till MG68's inlägg tidigare, fast med "mina" priser på el, säg 1kr/kwh, så tjänar man alltså 4250 kr/år, och om man nu lägger ner 35 lakan på FTX anläggningen så är kalaset intjänat på ca 8 år.
 
Vilken som är mest ekonomisk är en intressant fråga! Efter vad jag har läst är det i alla fall klart att ett FTX-system är dyrare att installera än en FVP. Sett över ett längre perspektiv har jag bara sett utredningen från LTH (se länken ovan). I den står det:

”Av de resultat som framkommer i rapporten är FVP-ventilation det ventilationssystem som medger störst energibesparing, medan FTX-ventilation medför bättre komfort och inomhusmiljö. Det finns dock en relativt stor energibesparingspotential i FTX-systemet också. FTX-systemets förmåga att återvinna värme ökar i kallare klimat och blir då också mer konkurrenskraftigt mot FVP med avseende på energibesparing.”

Det vore mycket intressant om någon annan har sett någon annan studie inom samma område!

När det gäller räkneexemplet i inlägget ovan så stämmer det säkert vid en jämförelse mellan ett F-system utan återvinning och ett FTX-system. En återbetalningstid på 8 år känns inte alls orimlig. Men, om det görs en jämförelse mellan ett FVP-system med längre installationskostnad och ett FTX-system kanske det inte är lika självklart? Ett FVP-system värmer väl inte bara varmvattnet, utan även vattnet till husuppvärmningen?

Som det är just nu tror jag att vi själva när vi bygger kommer att satsa på ett FTX-system, men det är pga komfortfaktorer. Minskad risk för kallras och filtrering av den ingående luften känns som två starka argument för ett FTX-system!
 
Det känns som det är väldigt svårt att visa vad man tjänar mest på, utan det blir ju mest teorier och lite cirkelresonenmang. Självklart måste man ju ta hänsyn till att FVP systemet återvinner varmvatten som används till uppvärmning av huset..men då måste man väl ta med i beräkningen att uppvärmningen måste ske pga. energiförlusterna som systemet ger i första läget.
När man bygger nytt så bakas ju kostnaden in i hela husets kostnad, om du betalar 2.725.000 för ett hus eller 2.760.000 känns som det kvittar, men om det är "uppgradering" av ett bef. hus så känns det kanske inte lika motiverat, samt att man inte kan vara helt säker på att förutsättningarna för ett FTX system är det optimala då.
 
Jag förstår vad du menar, och håller till viss del med om att hur mycket det kommer att sparas måste bygga på teorier. Men jag tycker att även att väl underbyggda teorier saknas!

Ett stort problem med att bygga hus är att få ett helhetsperspektiv på vad som är mest ekonomiskt. Låt säga att ett hus som skall byggas i grundutförande kostar 2,4 miljoner. Jag har 100 000 kr ”extra” jag känner att jag kan spendera på huset. Vad skall jag satsa på? Bättre isolerade fönster med ett U-värde på 1,1 istället för 1,3? Bättre isolerade väggar? 300 mm isolering istället för 200 mm på bottenplattan? Bättre vindsisolering? En annan värmepump? Bergvärme? Jordvärme? FTX-system? Var gör mina 100 000 kr mest nytta?

Jag har varit i kontakt med några hustillverkare, och det känns som om säljarna är inte alls är insatta i dessa frågor. När man frågar om de här sakerna säger de något i stil med att ”du kan få det du tycker verkar bäst”. Men vad är bäst? På den andra sidan finns det hustillverkare som satsar på att bygga energibesparande hus, och i vissa fall även passivhus. Men ofta känns det som om dessa tillverkare kan gå till överdrift med isolering, fönsterstorlek etc. Det jag vill veta är vad som är bäst för min del. Jag vill ha den ekonomiskt mest fördelaktiga lösningen, och var kan jag hitta den?

Nu gick jag lite OT i detta inlägg, men för att återknyta till det trådskaparens första inlägg kan jag säga att jag delar hans/hennes funderingar över vad som är bäst…
 
Jag håller med, det är helt bortkastat att fråga hustillverkarna eller säljarna vad du tjänar mest på, och i princip omöjligt att hitta en "expert" som är opartisk och/eller inte snöat in på en specifik lösning. Man får helt enket lyssna och fråga så mycket som möjligt och försöka bilda sig en egen uppfattning och göra ett val utifrån det. Sannolikheten att man väljer "fel" är nog lika stor ändå :)
 
Skönt, men synd, att det inte bara är jag som känner mig villrådig… Det kommer att bli felaktiga val vid bygget, men jag vill göra så få fel som möjligt när det gäller saker som är svåra att ändra i efterhand! Att välja tapet till sovrummet känns mindre viktigt än att välja ventilationssystem…
 
Energimyndigheten säger att en "normalvilla" i sverige har ett energitapp som fördelar sig med 15% genom golv och källare, 20% genom väggar, 35% genom fönster och dörrar, 15% genom tak och 15% via ventilation. I en nybyggd villa med välisolerade väggar och tak/vind, energiriktiga fönster och en välisolerad grund så borde fördelningen vara lite annorlunda, dvs. med tonvikt på ventilationen...eller? Jag har nånstans läst att energiförluster via ventilation är betydligt större, men hittar tyvärr inte länken.

Det jag vill ha sagt alltså är att man bör väl angripa det största problemet först...och har man ok fönster och isolering i övrigt, så bör ventilationen ligga bra till.
 
Vad som är mest ekonomiskt beror på massor med faktorer, isolering,volym i huset, placering av huset mm mm, Det man kan säga är att FTX blir mer ekonomiskt i förhållande till FVP ju längre norrut man bor. I ett flerbostadshus i norr är det tom mer fördelaktigt med FVP än FTX.

Ska man välja pga komfort beror ju valet på vad man är känslig för. Är man ljudkänslig är kanske inte FTX ett jättebra val men är det om man inte gillar drag.

Även bland FTX finns det ju mer än en princip där tex rotationsvärmeväxlaren återför fukt till inkommande luft så man får mindre torrt klimat inomhus vintertid. Å andra sidan kan det medföra att lukter och fina partiklar kommer tillbaka in i huset.

Mer information om val kan man hitta på Hem - Vipstar men det krävs registrering.

Det är trade-offs i allt och som bonnier säger ta reda på vad som verkar passa dig, alla lösningar har för och nackdelar och tyvärr verkar säljare veta mindre och mindre från år till år.
 
Jag är också på gång och ska bygga hus, och ska jag vara riktigt ärlig så är det ingen som pratat med mig någonting om ventilationen. Jag hade nämligen tänkt välja bort frånluftsvärmepumpen och installera luft/vattenpump, kamin, ackumulatortank och eventuellt solpaneler, och har fått förklarat för mig att ventilationen sköter sig själv ändå, i och med ventiler runt fönster osv. samt frånluft i kök, badrum och tvättstuga.

Men efter att ha läst denna tråden verkar det ju inte alls stämma, utan att en ventilationsläggning är något som bör och ska byggas?

Var kan jag läsa mer om detta och hur jag ska lösa det, eller vem ska jag ta kontakt med för att få "hjälp" med denna biten?
 
hyweu skrev:
... har fått förklarat för mig att ventilationen sköter sig själv ändå, i och med ventiler runt fönster osv. samt frånluft i kök, badrum och tvättstuga.

Men efter att ha läst denna tråden verkar det ju inte alls stämma, utan att en ventilationsläggning är något som bör och ska byggas?

Var kan jag läsa mer om detta och hur jag ska lösa det, eller vem ska jag ta kontakt med för att få "hjälp" med denna biten?
Jodå, ventilationen funkar nog säkert på ett ganska OK sätt med en frånluftsvärmepump och ventilationsintag vid fönster som de flesta hustillverkare har. Det finns dock en viss risk för kallras, i alla fall om du skall ha golvvärme. Här står det lite mer om olika ventilationslösningar:
http://www.villavarm.com/pdf/konstr_o_kvali.pdf
 
Tackar för länktipset! Som sagt, det väcker en del frågor, men med bakgrund av den sida du tipsa om får jag gå vidare och få det hela utrett med kostnader osv.
 
Håller för fullt på med att bygga ut huset med 32 kvm i två plan och har fått påstötning från KA om att jag måste ha en ventilationsanläggning som går att "mäta" och som uppfyller gällande krav (jag kan om jag fattat det rätt åberopa BBR som börjar gälla 30 juli, men även den som gäller nu i skrivande stund!?)
Vad ska jag välja för system?
Räcker det med forcerad frånluft?
Budgeten är ganska slimmad...

Huset är byggt 1945, tilläggsisolerat/isolerat med ECOfiber
Fönster byts ut om 3 veckor till nya med energiglas...

Hjälp mig!
 
Mycket intressant läsning. Har faktiskt precis i dagarna beställt det uppvärmningssystem jag ska ha, det blir en FTX-aggregat kopplat till en tank, med lutft/vatten värmepump och 8 kvm solpaneler på taket. Kommer också förbereda för vattenmantlad braskamin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.