Jag har en BS motor som på bilden. Funderar på om den sjunger på sista versen. Tickande ljud och oljan är alltid ljusgrå.
Briggs & Stratton-motor monterad på en gul gräsklippare på grönt gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Grå brukar oljan bli om det är vatten i den. Oljebyte rekommenderas i så fall. Och se till att få ut så mycket som möjligt av den gamla. Brukar den förvaras utomhus? Kanske någon tätning läcker så att regnvatten kan ta sig in. Tickande ljud är troligtvis stort ventilspel. Det kan vara ett dåligt tecken. Men det är ingenting som kommer att gå sönder spektakulärt eller plötsligt.
 
Jag trodde också på vatten men jag har bytt oljan två gånger nu och nu är de grått igen. Står alltid under tak. Är lättstartad o stark då den har framdrivning med.
Kan man justera ventilspelet på nått sätt för tickandet låter osunt
 
De Briggs & Stratton-motorer jag skruvat med har inte haft möjligheten att justera ventilspelet. Vill man öka det så slipar man av lite på ventilskaftet. Så är ventilspelet för stort innebär det antingen att någon tidigare har slipat av för mycket eller att en ventillyftare är sliten.
 
Grå olja kan också tyda på aluminium i oljan.
Kör tills den inte funkar längre.
 
A
grå olja trots byten kan vara aluminium rester eller bränsle i olja pga kolvring/ventil..
Kolla innanför ljuddämparen hur det ser ut vid vevhus ventilationen..
Där innanför sitter även ventil skaften..
Men helt klar är att det är prisvärt att renovera. och roligt är det..
 
  • Gilla
ChristerMyr
  • Laddar…
Renovera, hur
 
A
R Rolle85 skrev:
Renovera, hur
plocka ner den och kolla upp vevaxeln.
Sedan mäta upp ventilerna.
rengöra och finjustera lite..
ny olja och en god service så håller den länge igen(y)
dvs total demontering... ;)
 
Aha nä
 
A
R Rolle85 skrev:
Aha nä
Du kan alltid skicka den till mig när den lagt av..
Jag tar gärna emot fler objekt.
Och delar(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.