Nu installeras massor av solceller i Sverige så min spaning är att spotpris vid soliga dagar sommartid kommer gå mot noll inom 10 år. Så svårt att få ihop en bra kalkyl för solceller?

Ett alternativ vore att montera med större vinkel på panelerna för att fånga mer av solinstrålningen sep-mars för att maximera egenanvändning snarare än maximera försäljning av kwh till 0 ersättning sommartid?
 
T TomasNil skrev:
Nu installeras massor av solceller i Sverige så min spaning är att spotpris vid soliga dagar sommartid kommer gå mot noll inom 10 år. Så svårt att få ihop en bra kalkyl för solceller?

Ett alternativ vore att montera med större vinkel på panelerna för att fånga mer av solinstrålningen sep-mars för att maximera egenanvändning snarare än maximera försäljning av kwh till 0 ersättning sommartid?
Det blir väl mer o mer a/c anläggningar också som drar effekt då solen flödar som bäst. Om 10 år kostar nog batterilager en bråkdel av vad de kostar nu. Då kan man sälja av på morgonen innan solen friskar i igen, eller toppa upp bilen.
Det är min spaning.
 
T TomasNil skrev:
Nu installeras massor av solceller i Sverige så min spaning är att spotpris vid soliga dagar sommartid kommer gå mot noll inom 10 år. Så svårt att få ihop en bra kalkyl för solceller?

Ett alternativ vore att montera med större vinkel på panelerna för att fånga mer av solinstrålningen sep-mars för att maximera egenanvändning snarare än maximera försäljning av kwh till 0 ersättning sommartid?
Jag tror att efterssom allt ska vara fossiltfritt så kommer den svenska instrustrin kräva mer el även under sommartid sen kommer ju bristen på billig kärnkraft nog också hålla priset uppe.

Dock så tror jag att man kan glömma den skattereduktionen på 60 öre/kWh om några år.

En större ack tank kanske också kan vara en ide så man kan bränna varmvatten på kvällen/natten gratis.
 
Det är inte elpriset som är en stor kostnad, det är överföringen som du slipper. Så 0 blir det aldrig.
 
  • Gilla
sommartorpet3
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.