Hej !

Vi skall lägga nytt undergolv över bjälklag av trä. Vi har hittills tänk oss golvspån men har nu erhållit tips om k-plya som undergolv. Finns det andra som lagt k-plyfa som undergolv och kan bedöma fördelar och nackdelar gentemot golvspån? Får man en ökad bärighet/stabilitet med exempelvis 24mm k-plyfa vs 22mm golvspån?

Behöver man kortla där alla skarvar på skivorna hamnar mellan bjälklaget om man använder k-plyfa? Detta då k-plyfa inte har vad jag kan se någon kant som jackar i varandra. Se bilder nedan:

Golvspån med kant att "jacka i" varandra:
Golvspånplattor med not och fjäder kanter för sammanfogning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



K-plyfa med "jämn" kant som inte ansluter skivorna i varandra:
Stapel av k-plyfa skivor med jämn kant för undergolv utan sammanlåsande kantfunktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



//MVH, GS
 
  • Gilla
nybyggarn3
  • Laddar…
det Låter inte som ett bra byte. Just sponten är väldigt viktig för att undvika synliga skarvar samt ökad hållfasthet när skivorna jackar i varandra. Vad skulle nyttan med polyfaga vara enligt den som rekommenderade detta?
 
Du måste ha reglar under alla skarvar men ska du ha matta på så kommer ändå skarvarna att synas. Ingen bra idé tycker jag. Golvspån är det rätta under förutsättning att du har reglat tillräckligt tätt (cc 600 mm).
 
Instämmer, golvspån ska ni ha. Vilken nytta skulle byte till plywood göra? Vad ska monteras på skivan?
 
Hur stort är golvet som ska läggas?
Om det inte är allt för stort kanske det kan fungera att fräsa not och spont själv?
Jag är inte så grymt förtjust i golvspån heller och lockas av tanken att göra något liknande, men gissar att man oftast får en bättre lösning på helheten om man minskar avståndet mellan reglarna något istället.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
leby leby skrev:
det Låter inte som ett bra byte. Just sponten är väldigt viktig för att undvika synliga skarvar samt ökad hållfasthet när skivorna jackar i varandra. Vad skulle nyttan med polyfaga vara enligt den som rekommenderade detta?
Hej och tack för svar! Det är en gäststuga på cirka 30m2 som vi ska byta golv för. Nu ligger det spånskivor och sedan klickparkett. Vi ska lägga in furugolv istället och tanken med k-plyfa enligt den som angav det som tips är att den ger bättrre bärighet. Dvs, den skulle hjälpa att stabilisera golvet. Gäststugan är cirka 4m bred och nuvarande bjälklag är 195x45 på cirka 3,8m upplägg. Tanken var att slippa behöver förstärka något mer utan k-plyfa plus ~30mm furugolv skulle ge bättre stabilitet än golvspån plus ~30mm furugolv.

Jag är mest tveksam till saknad av spont som ni också angett som ett problem.

//MVH, GS
 
M mlkjhr skrev:
Du måste ha reglar under alla skarvar men ska du ha matta på så kommer ändå skarvarna att synas. Ingen bra idé tycker jag. Golvspån är det rätta under förutsättning att du har reglat tillräckligt tätt (cc 600 mm).
Hej! Ovanpå ska det komma ett furugolv på cirka 30mm tjocklek, så den synliga biten är jag inte så oroad över. Däremot vill jag undvika svikt om det går utan att behöver förstärka bjälklaget ytterligare. Det är cc 60 cm i nuläget men dimensionen är väl i minsta laget, cirka 3,8m mellan upplagen i yttrevägg och dimensionen på bjälklaget är 195x45 mm. Bör man då sätta cc 30 cm på bjälklaget?
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Hur stort är golvet som ska läggas?
Om det inte är allt för stort kanske det kan fungera att fräsa not och spont själv?
Jag är inte så grymt förtjust i golvspån heller och lockas av tanken att göra något liknande, men gissar att man oftast får en bättre lösning på helheten om man minskar avståndet mellan reglarna något istället.
Hej! Det är cirka 30m2 som ska läggas. Att fräsa själv kan gå men köper hellre golvspån då om det skulle krävas sådana ingrepp för att få det bra. Frågan är om bärigheten i k-plyga skulle vara bättre än golvspån, kan det stämma mån tro?
 
Rickard.
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Hur stort är golvet som ska läggas?
Om det inte är allt för stort kanske det kan fungera att fräsa not och spont själv?
Jag är inte så grymt förtjust i golvspån heller och lockas av tanken att göra något liknande, men gissar att man oftast får en bättre lösning på helheten om man minskar avståndet mellan reglarna något istället.
Ursäkta om jag kliver ur tråden men det finns ju att köpa spontad plyfa för golv. Vet inte hur många som har det hemma men "alla" kan ta hem det åt den som vill.

Plyfa är väl på alla sätt och vis bättre men jag har ingen aning när det blir "värt det".
 
D Daniel Barnaniel skrev:
Instämmer, golvspån ska ni ha. Vilken nytta skulle byte till plywood göra? Vad ska monteras på skivan?
Hej Daniel! Tack för ditt svar, i detta fall är det en gäststuga på cirka 30m2 som ska få ett nytt golv i form av furugolv på cirka 30mm tjocklek. Golvspån/k-plyfa är det som vi hade tänkt ha mellan furugolvet och bjälklaget. Med hänsyn till era svar så lutar det åt golvspån vilket vi hade tänkt från början.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Ursäkta om jag kliver ur tråden men det finns ju att köpa spontad plyfa för golv. Vet inte hur många som har det hemma men "alla" kan ta hem det åt den som vill.

Plyfa är väl på alla sätt och vis bättre men jag har ingen aning när det blir "värt det".
Tack för tipset! Detta skall jag kolla upp med en bygghandlare. Får man fråga vad som gör att plyfa är bättre än golvspån? Jag kan väl gissa att det kanske finns en prisskillnad också som inte gör det värt pengarna?
 
Rickard.
G gunsven skrev:
Tack för tipset! Detta skall jag kolla upp med en bygghandlare. Får man fråga vad som gör att plyfa är bättre än golvspån? Jag kan väl gissa att det kanske finns en prisskillnad också som inte gör det värt pengarna?
Plywood är starkare, styvare, håller infästningar bättre osv.

Om jag måste gissa så skulle jag gissa på att plyfa är 3-4 gånger dyrare men jag har egentligen ingen aning.
 
Varför undergolv? Om du ska ha ett spontant trägolv finns alltid möjligheten att gå upp i dim om man vill minska svikt.
 
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
G gunsven skrev:
Hej! Ovanpå ska det komma ett furugolv på cirka 30mm tjocklek. Det är cc 60 cm i nuläget men dimensionen är väl i minsta laget, cirka 3,8m mellan upplagen i yttrevägg och dimensionen på bjälklaget är 195x45 mm. Bör man då sätta cc 30 cm på bjälklaget?
Tror inte du behöver nåt undergolv alls, det är väl spontat golvet du ska lägga? Nå, det kan ju kännas tryggt att lägga ett undergolv men med 30 mm spontat furugolv så funkar det med vilket som, jag skulle valt spånet hur som helst eftersom det inte behöver kortlingar i under skarvarna.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Elasticitetsmodulen (ett styvhetsmått) för plywood är ca 4 gånger så hög som för spånskiva. Det betyder att en 5,5 mm plywoodskiva motsvarar en 22 mm spnskiva. Med plywood kan man antingen minska konstruktionshöjden eller öka styvheten. Oavsett vad man väljer bör man använda spontade skivor och se till att alla skarvar ligger på reglar/kortlingar.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.