_ap_
patronens grad märkning har inget att göra med hur varmt vatten det går IN i pannan utan ut, sitter det ex i en 87 börjar den inte öppna först vattnet är 87 när den sedan gör det är det ju effekten i pannan som avgör hur varmt vatten som ska tillbaka in.
Kör själv med 87 grader i en Arimax 35, temp ut 93-95 retur 63-65
 
Bytte igår till en 72 utan problem. Har vattenmantlad kamin och relativt lång rördragning, så jag får förmodligen ut mer av denna än 78 an som satt i förut.
 
_ap_ skrev:
patronens grad märkning har inget att göra med hur varmt vatten det går IN i pannan
Det är just det den har..

Har man en 87° termostat i laddomaten går det in 87° vatten i botten på pannan så då vill det till att man har ett stort flöde om det bara ska öka 6° då det går genom pannan..

Jag kör med en 72° termostat i laddomaten o då jag testat med olika effekter på pelletsbrännaren ser man direkt vad som händer..
Med brännaren på 10 kW o laddomatpumpen på 1:an kommer det ut 77° vatten från pannan, Vid 15 kW 82° o med brännaren på 20 kW 86° från pannan.. Till pannbotten kommer det 72° vatten förutsatt att vattnet från acktanken är kallare än det..

Så om jag eldade ved skulle jag hellre köra med en 72 el en 62° termostat i laddomaten (under 60° finns risk för kondens i pannan) o laddomat pumpen på 1:an för lägre flöde o bättre skiktning utan att riskera att pannans fläkt stoppar..
 
Jag kör med en 87 graders, har ca 4 m rör 28 mm cu rör mellan pannan o tankarna, syr:en börjar droppa vid ca 99 grader, o pannan går som högst upp på ca 96 grader vid laddning, o det gör den när flåset har blivit det rätta o innan laddomaten hinner med o kompensera, annars ligger den stadigt på ca 90-92 grader. Hade nog aldrig funkar om inte min panna hade varit konstruerad utan något som stoppar fläkten vid "fegtemperaturer", utan bara innehåller ett kokskydd som stoppar fläkten en gång för alla (manuell reset) vid ca 105 grader. (VB Vedolux 37)

MVH Kim
 
_ap_
2an skrev:
Det är just det den har..

Har man en 87° termostat i laddomaten går det in 87° vatten i botten på pannan så då vill det till att man har ett stort flöde om det bara ska öka 6° då det går genom pannan..

..

Vet inte riktigt funktionen på ditt laddpaket, men kör själv med ett Termovar,
jag påstår fortfarande att patron märkningen inte har att göra med retur tempen utan laddnings tempen.

Det är ju liksom det som är vitsen med ett laddpaket och vedeldning,
har jag en 87 graders patron och börjar elda snurrar vattnet runt mellan panna och laddpaket tills den uppnår 87-90 grader så börjar patronen öppna, i början av eldningsfasen är det ju inte samma "fart" i pannan så då kanske returen måste vara 70-75 för att det ska hålla 87-90 ut, sedan i slutet av brasan är ju returen nere på 65 grader och det går fortfarande ut 90 grader.
 
Jag kör med en 78 grader termostat i min laddomat för Calmar V65. Jag kan inte förstå hur det skulle kunna funka med en högre termostat. Flödet och värmebalansen gör att jag precis klarar av att hålla mig under 90 grader (oftast) så att inte pannfläkten stannar. Som Matss indirekt påpekade så är ju nästa läge att SYR:en börjar öppna vid 95 grader vilket också har hänt någon gång i en extrem situation.
Skulle jag försöka köra med 82 graderstermostat skulle pannfläkten slå av och på hela tiden = inte bra.

Mina tankar laddar ändå klart över 95 grader med en 78 graders termostat.
 
_ap_ skrev:
Vet inte riktigt funktionen på ditt laddpaket, men kör själv med ett Termovar,
jag påstår fortfarande att patron märkningen inte har att göra med retur tempen utan laddnings tempen.
Jag har en laddomat 10 men nu gällde tråden laddomat 21 o den har samma funktion, Det är patronens märkning som bestämmer tempen till botten på pannan till dom..
 
2an skrev:
Jag har en laddomat 10 men nu gällde tråden laddomat 21 o den har samma funktion, Det är patronens märkning som bestämmer tempen till botten på pannan till dom..
Nja det är inte riktigt samma funktion, laddomat 10 ger en mer konstant temp till botten än vad 21 gör. 21:an känner av laddtempen och ska vara fullt öppen vid 93 grader laddtemp om jag minns rätt. Sen har 21:an en funktion som stryper återcirkulationen vid hög temp så att allt vatten går via tanken.
 
_ap_
Om man kikar lite på olika laddpaket typ laddomat 21 och termovars så tycker jag termovar har en bättre stryp funktion, den är bättre på att hålla retur tempen på "rätt" nivå.
Har själv haft både 21 och nu termovar och med den går det fint att köra med 87 graders patron, den sticker upp till 90 direkt och hålls där hela laddningen.
Med 21:an ville returen på att öka så pass att pannan började koka, var tvungen att köra med 78 och då laddade den ju bara drygt 80 när tank botten var kall och drygt 90 när botten började bli varm.

Alltså för att återgå till ämnet, vilken patron man ska ha är ju väldigt individuellt
beroende på pann effekt, tankstorlek, laddpaket och eldningserfarenhet.

Skulle tro att farfar skiter ner sig och han ser (hör) en ved panna stå och små sjuda vid 95 grader ;)
 
Jag har en laddomat 21 , solo innova 30, och jag har testat 72,78 och 83 graders patron. För mig fungerar det helt klart bäst med 78 graders, jag får en temp på ca 95 grader i tanken när den är fulladdad. Med 83 graders patronen så stannade pannan flera ggr under en eldning för den blev för varm helt enkelt.
Länkar till termoventilers laddomat 21 för er som vill friska upp minnet om hur den fungerar :)
http://www.termoventiler.se/default.asp?webb_ID=170&webbsida_ID=2&u1_ID=13&u2_ID=15
 
slipperman skrev:
Mina tankar laddar ändå klart över 95 grader med en 78 graders termostat.
det gör vi också :).
När det inte finns vatten kallare än 78 i tankar så släpps ju varmare vatten till pannbotten och värms ytterligare till över 90 grader. Termostaten stoppar ju att kallare vatten kommer i retur men stoppar ej den varmare.... så förstår jag laddomatens 21 funktion.
Man får 90 grader i tanken under samma eldningstid även med 72 graders termostat . Allt beror ju på hur mycket värme pannan kan producera under eldningstiden. Att tro att man får bättre effekt eller snabbare laddning med högre termostat är helt fel, tycker jag.
Om varje liter vatten som passerar pannan värms fex 10 grader så spelar det väl ingen roll om dom 10 grader är resultat av uppvärmning från 75 till 85 eller 85-till 95, eller har jag fel? Det ger samma mängd lagrat värme ....

Man mäter panntemp mest för att ha kontroll över kokningen. För att ha kontroll över laddningen räcker att man ser skillnaden mellan temp in och ut från panna. Ingen skillnad=ingen laddning .
Tycker man att skillnaden är för låg så minskar man pumphastighet . Är den för hög och panntemp nära kokning så ökar man pumphastighet .... tills man hittar ett permanent lägge där pannan brinner fint under hela laddningstiden utan att koka . Så har vi resonerat här hemma och det fungerar med 40kW panna, Laddomat21/termostat 78grader och laddpumplägge 2. Det ger en bra balans och enda gången vi riskerar kokning är när vi lägger i för mycket ved på slutet ;).
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.