Hej!

Vår toalettstol på ovanvåningen har gått sönder. Dels så slutar inte vattnet att rinna, dels går det inte att spola. Jag har googlat och googlat pga obefintlig erfarenhet av detta. Jag valde att följa denna guide: https://www.viivilla.se/bad/toalettstolar/fixa-rinnande-toalett/

Mycket riktigt så ser packningen under bottenventilen mkt sliten ut, se bild:
En hand håller en slitensvart gummi packning för en toalettstol, synbar skada och förfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack vare märkning på flottören så vet jag modellen på toaletten: IFÖ 96073. Ny ventilring är inga problem att hitta. Men jag misstänker starkt att även ventilsätet(?) är trasigt:

Sliten packning och ventilsäte i en äldre toalettcistern, behöver reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det däremot, var inte lika lätthittat.. Hittar denna exempelvis, men den ser ju inte alls likadan ut som den i vår toalett: https://www.vvsobadrum.se/reservdelar/reservdelar-wc-stolar/ifo/ifo-aqua-ventilsate

Kan någon hjälpa mig?? Eller är det dömt att misslyckas? (Huset är byggt -77 och jag skulle inte bli förvånad om toalettstolen är lika gammal..)
 
  • Gilla
epn
  • Laddar…
Tack för snabbt svar! Du tror det kan räcka med att endast byta packningen alltså? Tycker verkligen botten”skålen” ser trasig ut, som om den egentligen skulle se ut mer som ett ”avlopp” till ett handfat eller badkar, där man sätter en propp. Men en packning är billig, jag är definitivt villig att testa det före att köpa helt ny toalettstol!
 
Johhhan
På sidan 23 i den här listan finns sprängskiss för Ifö Cascade. Det ser ut som att det skulle funka.
 
  • Gilla
Eleonohra
  • Laddar…
nu när jag kollar närmare på botten skålen så skall där troligen vara ett litet hål i mitten på det stora hålet som skall styra så att packningen kommer rätt
 
Tack Johhhan!! Det ser onekligen ut som rätt sorts del!
 
T tergo skrev:
nu när jag kollar närmare på botten skålen så skall där troligen vara ett litet hål i mitten på det stora hålet som skall styra så att packningen kommer rätt
Ja, jag tror det med. Känns ändå lätt att McGuyvra? På något sätt.. Länken som jag fick av Johhhan ledde till ett grossistbolag, tror inte jag kan köpa som privatperson.
 
Tjäna! Fick du till reserverdelen?
Verkar som om vi råkat ut för samma sak.. Själva "hålet" för spolpinnen är borta på min med och den rinner om man inte träffar rätt... :(
 
M Minglarn skrev:
Tjäna! Fick du till reserverdelen?
Verkar som om vi råkat ut för samma sak.. Själva "hålet" för spolpinnen är borta på min med och den rinner om man inte träffar rätt... :(
Hej, nej tyvärr fick vi aldrig det att funka ändå, trots reservdel. Slutade med att vi köpte en ny toalett på Jem & fix.
 
M Minglarn skrev:
Tjäna! Fick du till reserverdelen?
Verkar som om vi råkat ut för samma sak.. Själva "hålet" för spolpinnen är borta på min med och den rinner om man inte träffar rätt... :(
Också jagat ventilsäte till dessa.
Jag fixa min "styrning genom att limma dit en syrafast bricka mellan de tre "armarna".
Dock, ser din ut som Eleonohra's, där "armarna nästan är borta är de inte lätt.
 
Har nu fixat vår gamla IFÖ Cascade då jag vill att denna ska funka något år till tills det blir helrenovering av toaletten.

Även för mig saknades styrningen i mitten så den stod och rann i tid och otid.
Kapade av några rostfria M12 bultar som svetsades fast på ett plattjärn:

Hand håller metallföremål med piggar; kanske köksverktyg eller redskap, mot trägolv bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Denna placerades i plastbehållaren och här ser man att styrningen i mitten saknades:

Insidan av en smutsig toalettstol med en blå vattensparande anordning installerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Nu styrs spolningsdelen på utsidan istället:

En smutsig toalettstol med öppet vattenbehållarlock och synliga mekanismer inuti. Behov av städning och underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AXS och 4 till
  • Laddar…
P-plats P-plats skrev:
Har nu fixat vår gamla IFÖ Cascade då jag vill att denna ska funka något år till tills det blir helrenovering av toaletten.

Även för mig saknades styrningen i mitten så den stod och rann i tid och otid.
Kapade av några rostfria M12 bultar som svetsades fast på ett plattjärn:

[bild]


Denna placerades i plastbehållaren och här ser man att styrningen i mitten saknades:

[bild]


Nu styrs spolningsdelen på utsidan istället:

[bild]
Hej, bra idé. Jag får försöka fixa något liknande men har inte några bra verktyget med mig. Berätta gärna om du gjorde flera sådana (-:
 
charles caure charles caure skrev:
Hej, bra idé. Jag får försöka fixa något liknande men har inte några bra verktyget med mig. Berätta gärna om du gjorde flera sådana (-:
Det har fungerat nästan felfritt förutom att man nu måste hålla uppe knoppen under tiden man spolar för den flyter inte längre.
Vet inte om den läcker eller vad som gör det för det borde inte ha med styrningen att göra...
Sen kan man använda något annat än rostfritt stål, kanske VP-rör eller något annat i plast.
 
Gummitätningen är det normalt ett stort hål i på undersidan och där ska vattnet ut och luft in för att flyta när man drar upp knoppen. Är då ytan för hög så kommer ingen luft in och den flyter inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.