Hej.
Är det någon här som vet om det finns Täcklasyr för inomhusbruk?

Det är en väggpanel upp till brösthöjd som är obehandlad och ganska gammal och med lite sprickor som dessuton rör lite på sig. Lackfärg fungerar inte, den spricker och ser hemsk ut. Tanken var då en lasyr med en väldigt täckande effekt eftersom jag vill ha en jämn färg utan lasyren annars lite transparanta effekt. Har testat att bryta en vanlig innelasyr men den har en alldeles för dålig täckande effekt som jag vill ha.
För utomhusbruk finns ju ett flertal täcklasyrer, dock så ligger glansen på 50 på bl.a Beckers Täcklasyr och det är ju lite för blankt för en innevägg.
Förslag?
 
....menar du verkligen täcklasyr när du pratar om "en transparent effekt"? Täcklasyren är ju...täckande. ;) Så fort du målar på ett täckande skikt så får du ju problemet med att färgen spricker, även om täcklasyren inte bildar en lika tjock hinna så är det ju ändock en hinna som inte följer med träets rörelser.
 
Jag menar att lasyr har en transparent effekt som jag inte vill ha. Är ute efter en helt täckande färg och den täcklasyr jag förra året målat utomhus med hade en mycket tunn men ändå mycket täckande förmåga. Jag inbillar mig att en sådan för inomhusbruk hade gett en yta som är lite tunnare och inte spricker.

Om det nu visar sig att det inte finns inomhustäcklasyr - Vad är då lämpligast att måla denna vägg med...väggfärg eller lackfärg (vattenburen eller alkyd/olje)?
 
VArför kan du inte välja en vatten baserad täcklasyr?
Anders
 
Anders_S skrev:
VArför kan du inte välja en vatten baserad täcklasyr?
Anders
Visst kan jag göra det. Men finns det såna färger för inomhus? jag har inte hittat några.

Den Beckersfärgen som var för utebruk (Elit Täcklasyr) var ju vattenbaserad men den har ju glans 50! Samt att färgaffären avrådde från att måla inne med den.
 
Vad jag kan förstå är det inget hinder att måla med Eliten inomhus!!!
Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.