Skulle byta ut vägguttaget och har i alla andra rum haft vit fas och svart nolla.
Öppnar detta och har två blå och två svarta. Huset är från 68a.
Kan den blå vara fas?
 
  • Öppet elektriskt vägguttag med två blå och två svarta ledningar synliga, undran om blå kan vara fasen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller ett öppet vägguttag med två blå och två svarta kablar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man måste mäta för att vara säker. Huset är kanske utbyggt eller delvis renoverat någon gång.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Ursäkta om mitt svar framstår som drygt men om du läser igenom dem hundratals trådar där folk frågar om kan,borde,förmodligen och troligtvis så är svaret (om det är av en seriös medlem) alltid att du måste mäta. Det finns tyvärr inget som heter kan eller bör med el.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
S
Å andra sidan så spelar det ingen roll ;)
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
@Jotre lägg ut bild på nya uttaget
 
Det går aldrig att gissa, måste mäta...å andra sidan, den i stort sett enda gången det inte spelar någon större roll...
Uttag, dosa och tåtar ser fö ut att vara från sent 80-tal.
 
Vad skulle det ha för betydelse om man sätter fasen till höger eller vänster på uttaget på bilden, eller på det nya ojordade uttaget?
 
Så ser det nya ut.
 
  • En hand som håller en öppen eluttagsdosa utan front i en vägg under installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sannolikt är det en nyare ledning. Blå bör då vara nollan.
 
Det har ingen roll vilken du sätter på Fas/N. I all hast så registrerade jag inte att det var ett uttag. Har läst en mängd inlägg i helgen där folk har lagt upp bilder på sina brytare och skriver ”kommer inte ihåg hur det såg ut när jag tog bort den gamla men visst borde den här (valfri färg) vara”. Men som flera andra skriver så spelar det i det här fallet ingen som helst roll. Anledningen av att jag bad dig posta bild på nya uttaget var för att se att du inte byter ut det gamla ojordade mot ett nytt jordat uttag utan att dra fram en jordkabel.
 
Om du för din nyfikenhets skull vill veta vad som är fas och nolla så kan du dra en skarvsladd från ett jordat uttag och sedan mäta mellan jord och trådarna på bilden. Alternativt följa trådarna och se hur de är anslutna. Vill du bara att uttaget skall fungera så kopplar du in det och chansar på att blå är nolla. Skulle det mot förmodan vara fel så spelar det ingen roll. Det går ju att vända stickproppen i uttaget.
 
Får ta och mäta helt enkelt.
Blir så trött när det är olika i rum för rum.
Tack för hjälpen
 
En testmejsel funkar också.
 
Varför vill du veta vad som är fas och nolla?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
E elmont skrev:
Varför vill du veta vad som är fas och nolla?
Antog att jag inte kan koppla hur som?! Eller spelar det ingen roll?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.