Hej!

Vi bor utanför stadsplanerat område. Jag har kollat med kommunen och vi får bygga ut 30kvm utan bygglov. Problemet är att hur vi än bygger så kommer vi att påverka grannarnas utsikt! Vi planerar att i samma veva riva ett uthus så där förbättras det något för grannarna och jag hoppas verkligen de ska vara nöjda med vår "kompensation".

Hur långt skulle ni går för att behålla grannsämjan? Vi ska anlita arkitekt så det kommer förhoppningsvis bli en snygg utbyggnad.

Vi fick förslag från kommunen att vi FÅR ansöka om bygglov ändå om vi vill, bara för att säkerställa oss mot grannarna, men det känns som ett dyrt och krångligt sätt....
 
Till att börja med hade jag pratat med grannarna och kollat vad de har för inställning till det hela.
 
Vi ska självklart ta en diskussion med grannarna! Jag vill bara försöka förbereda mig mentalt hur jag ska hantera det ifall de sätter sig helt på tvären. ;)
 
Till att börja med så är det (för mig) självklart att grannsämjan får inte stå i vägen för att bygga ut/ om det hus man bor i. Era behov av ytor och funktion måste ha prioritet. Och om grannar kräver att man inte skall skapa de ytro etc. som ni behöver, så har grannarna en orimlig inställning.

Grannssämja har ju 2 sidor, ni skall inte ställa till onödiga "skador" för grannarna, grannarna är ju lika skyldiga att i grannsämjans namn acceptera era planer, och sedan gäller det att hitta en balans.

Däremot så är det ju bra om man kan se till att inte i onödan ställa till det för grannarna, dvs på alla punkter där man kan se olika alternativ som är lika bra för er, eller åtminstonde acceptabla för er, så bör man välja det som orsakar minst "skada" för grannar. Även om det skulle visa sig kosta lite mer.
 
Du skall sjävklart inte låta dina grannar styra dina behov och önskemål, fast som hempularen säger så måste ju du med dina behov visa hänsyn till grannens behov. Dvs du kanske inte har fläktutblås eller liknande mot deras uteplats eller så.
 
Det där med grannsämja är en knepig historia. Vissa personer retar sig på allt, det hela handlar ju om hänsynstagande. Jag tror precis som du att det är gott att tala med grannarna först. Om det hade varit jag hade jag innan funderat ut vilka eventuella invändningar som de skulle kunna ha och tänkt ut mina motargument. Som varför utbyggnaden måste ligga just där osv. Det är lätt att bli ställd annars. Men som sagt ibland hjälper inte det heller och ja ,då är det ju som det är. Då får man ju accepeta att alla inte kan bli nöjda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.